Gå till innehåll

När dör xp?


Landsfiskalen

Recommended Posts

Microsoft säger att Windows Xp kommer att leva kvar i upp till 5-10 år efter att vista har släppts.

Men jag skulle inte vilja köpa en ny dator med XP i dag. Vista är ju mycket bättre och säkrare.

Men en del saker från vista kommer också till XP te.x det nya fil systemet exFAT och vissa säger att Sidebar kommer till XP också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft säger att Windows Xp kommer att leva kvar i upp till 5-10 år efter att vista har släppts.

Men jag skulle inte vilja köpa en ny dator med XP i dag. Vista är ju mycket bättre och säkrare.

Men en del saker från vista kommer också till XP te.x det nya fil systemet exFAT och vissa säger att Sidebar kommer till XP också.

Du blandar nog ihop exFAT med WinFS som är det "filsystem" som kommer till både Vista och Windows XP. Men som sagt, Windows XP kommer att finnas kvar i många många år framöver. Personligen skulle jag satsa på en bra ny dator nu med XP och sedan uppgradera till Vista när det släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag satsa på en bra ny dator nu med XP och sedan uppgradera till Vista när det släpps.

Borde inte bra stavas med STORA BOKSTÄVER.

När jag läser vad insatta personer skriver om Vista så är det att det kommer att krävas REJÄLA DATORER för att kunna köra vista fullt ut. Man kanske också vill kunna köra program som till fullo tar tillvara på Vistas nya funktioner.

Har du någon åsikt om detta Stenis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag satsa på en bra ny dator nu med XP och sedan uppgradera till Vista när det släpps.

Borde inte bra stavas med STORA BOKSTÄVER.

När jag läser vad insatta personer skriver om Vista så är det att det kommer att krävas REJÄLA DATORER för att kunna köra vista fullt ut. Man kanske också vill kunna köra program som till fullo tar tillvara på Vistas nya funktioner.

Har du någon åsikt om detta Stenis?

Det var åt det hållet jag tänkte.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen

Det här är en inte alldeles lätt fråga..........

Jag kör Vistan på en P4 2.4Ghz, 1GBs burk med helt OK prestanda.

Den här bilden hämtad från Stenis Vista artikel är bra i sammanhanget

rating_5308_sm.png

Jag får en sammantagen 2 i betyg för den här burken men jag upplever det som helt OK.

Helt avgörande är minnesmängden samt en hyfsad processor som jag ser det.

Nu är det med all sannolikhet även "maskeringar" från MS sida främst på grafiska funktioner.

Grafikkortet jag kör är då ett nVidia 5600 inte heller särskilt märkvärdigt.

Om man nu ska köpa en ny burk så är det inte alldeles lätt det här eftersom jag upplever att mycket är "Kejsarens nya kläder" med Vistan.

Hursomhelst borde det snart dyka upp OEM burkar med ett inbyggt erbjudande om en

uppgradering för en "rimlig" summa pengar.

Sedan är det hur MS nu kommer att "diskriminera" XP och inte ge ut tex Media Playern mm

och försöka "tvinga" över användare till Vistan.

Jag är nästan säker på att MS kommer att få det mycket tungt med den här övergången om man jämför med tidigare OS lanseringar för egentligen så är det inte mycket de har att komma med

i Vistan..............(Stenis kommer att argumentera emot men mycket är grafiskt lull/lull......)

Nu kommer det också att bli en konkurrensdebatt samt en TPM Bitlocker holmgång eftersom nu

världens myndigheter vaknat och ser riskerna med MS nya funktioner.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag satsa på en bra ny dator nu med XP och sedan uppgradera till Vista när det släpps.

Borde inte bra stavas med STORA BOKSTÄVER.

När jag läser vad insatta personer skriver om Vista så är det att det kommer att krävas REJÄLA DATORER för att kunna köra vista fullt ut. Man kanske också vill kunna köra program som till fullo tar tillvara på Vistas nya funktioner.

Har du någon åsikt om detta Stenis?

Beror på definitionen av en rejäl dator.. :) Vill man köra med Aero Glass så krävs det ett hyfsat grafikkort (se länkar i Vista-artikeln), annars klarar man sig ganska bra med minst 512MB i RAM och en dator som har ett par år på nacken. RAM-minnet är A och O och jag skulle rekommendera minst 1GB. Hur Vista är att använda på olika datorer idag är irrelevant eftersom det är först nu som MS börjar optimera Vista och det är först i den slutliga versionen som all beta-loggning och så vidare är avstängd. Vista kommer garanterat bli betydligt snabbare och mer slimmat för varje CTP som kommer :)

Vad gäller betygsättningen av datorn i Vistas Rating and performance så är den lååååångt ifrån buggfri och bör inte tas på något som helst allvar. Denna funktion bör nog vara buggfri nästa CTP ;)

Nu ska jag ge mig ut och köra i snöovädret, får jag tag på en dator senare idag så kikar jag in igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på definitionen av en rejäl dator.. :) Vill man köra med Aero Glass så krävs det ett hyfsat grafikkort (se länkar i Vista-artikeln), annars klarar man sig ganska bra med minst 512MB i RAM och en dator som har ett par år på nacken. RAM-minnet är A och O och jag skulle rekommendera minst 1GB.

Hej

Njau, mitt nVidia 5600 är inte särskilt märkvärdigt men kör Aero Glass helt smärtfritt  ;).

Men då kör jag ju även på NVidas anpassade drivrutiner för just 5803an.

Så att en "modern PC" med 1Gb minne kommer att fixa Vistan utan problem är jag säker på.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen får man nog passa sig för vilken skrivare man köper.

Dom billiga som vi hemanvändare köper är ju nästan aldrig kompatibla med xp. Så man får trycka på "kör ändå"

Och om jag har förstått det rätt, så ska det inte gå att göra så med vistan?

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen får man nog passa sig för vilken skrivare man köper.

Dom billiga som vi hemanvändare köper är ju nästan aldrig kompatibla med xp. Så man får trycka på "kör ändå"

Och om jag har förstått det rätt, så ska det inte gå att göra så med vistan?

8)

Hej

Jo det går att göra det mesta även i Vistan men det nya är en UAP (User account protection)

som jag inte riktigt tror att MS kommer att hinna att fixa. Kanske om ett par år........ ;)

Mycket idag kommer ju både som drivrutiner och tillhörande program.

Billigt "skräp" funkar ju oftast om man hittar rätt drivrutiner även i XP.

Just drivrutiner och Windowsupdate bröt ju snabbt ihop men jag tror inte det blir någon

större skillnad mot för idag.

För 64 bitars system blir det en stor skillnad för här tvingar MS hårdvarutillverkarna att

drivrutinerna måste vara digitalt signerade.

Många vill ha Apple/MacIntosh stuket med att allt fungerar men jag vill hellre

ha en fri marknad där man kan köpa "billigt skräp" på egen risk......... ;)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror in min dator kommer klara windows vista?

AMD Athlon 64 +3700 2.21

Arbetsminne: 2Gb

Hårddisk: 250GB SATA

Hårddisk: 250GB SATA

Gefore 6600 GT 128 Ram

Gefore 6600 GT 128 Ram

256 RAM kör med SLI

Sound Blaster Audigy 2 ZS premium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...