Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har Windows XP och Microsoft Security Essentials version 2.1.1116.0. Den har under hela tiden jag haft den, ända sedan den kom, har den fungerat helt OK. Men nu den senaste veckan har den ofta börjat visa upp en orange ikon. Security Essentials vill söka igenom datorn. Jag kör då snabbsökningen och det går rätt fort och allt blir OK och ikonen blir grön igen. Men nästa gång eller gången därefter så är ikonen orange igen.

Är det fler som märkt detta? Kan det vara något fel på själva Security Essentials? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nädå, det verkar vara en liten bugg i MSE, tyvärr.

Ikonen blir "orange/grön" med ett utropstecken, även efter en fullständig sökning.

Därav gick jag över till F-Secure , och den hittade "massa suspekta otyg" som MSE inte hittade vid en fullständig sökning. Så MSE är överskattat som Antivirusprogram...

Segt vid en fullständig sökning och inte särskilt pålitligt längre.

Men det har ju experterna redan talat om att MSE hittar ganska lite av de otyg/virus som förekommer.

Gratis är inte alltid godast!

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå, det verkar vara en liten bugg i MSE, tyvärr.

Ikonen blir "orange/grön" med ett utropstecken, även efter en fullständig sökning.

Därav gick jag över till F-Secure , och den hittade "massa suspekta otyg" som MSE inte hittade vid en fullständig sökning. Så MSE är överskattat som Antivirusprogram...

Segt vid en fullständig sökning och inte särskilt pålitligt längre.

Men det har ju experterna redan talat om att MSE hittar ganska lite av de otyg/virus som förekommer.

Gratis är inte alltid godast!

Sant det, körde med MSE men bytt till Nod32 och hittat en massa MSE missat...tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav gick jag över till F-Secure , och den hittade "massa suspekta otyg" som MSE inte hittade vid en fullständig sökning. Så MSE är överskattat som Antivirusprogram...

Just bland sådant som rapporteras som suspekt är det ju rätt vanligt med falsklarm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även kört total genomsökning av datorn, vilket inte har hjälpt mig. Så ByggareBobs förklaring är ju något jag skälv har tänkt på. Men vad jag kan utläsa av vad ByggareBob skriver så vet inte han heller utom precis som jag så gissar/tror han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...