Blue screen efter ca 5 minuter, tror en drivrutin ligger fel

catrin71

Recommended Posts

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      I lördags släppte Microsoft en säkerhetsuppdatering för Windows XP (och Windows 8), som som annars inte längre får några uppdateringar. Uppdateringen skall skydda mot WannaCry-attacken.
      Windows Vista, 7 och 8.1 fick motsvarande uppdatering i mars. Windows 10 är inte sårbart.
      På Säkerhetsuppdatering för Windows XP SP3 (KB4012598) får man dock fel fil, WindowsXP-KB4012598-x86-Embedded-Custom-SVE.exe.
      Direktlänk till rätt fil (Windows XP SP3 på svenska): http://download.windowsupdate.com/d/csa/csa/secu/2017/02/windowsxp-kb4012598-x86-custom-sve_83fda8bb513115db20f024cecf43008fe8bc36c4.exe
      Mer läsning: Customer Guidance for WannaCrypt attacks
    • Av Snoffa
      Hej!
      Har under det senaste månaderna råkat ut för blåskärmar i tid och otid. Men jag upplever att det sker mest när jag spelar. Skulle bli så glad om någon med kunskap kunde hjälpa mig att ta reda på varför. De två senaste gångerna har jag fått felkoderna PFN_LIST_CORRUPT och BAD_POOL_HEADER. Är lite osäker på vad som behövs för att göra en proper felsökning men jag har adderat de två senaste dumpfilerna som vart skapad + en dxdiag på min datorspecifikation. Hojta gärna till om det är något mer ni behöver  
      030217-8625-01.dmp
      030117-8984-01.dmp
      DxDiag.txt
    • Av essob
      http://thehackernews.com/2014/05/registry-hack-get-windows-xp-security.html
    • Av JoWa
      I dag är det ett år kvar till supporten för Windows XP SP3 upphör, den 8 april 2014 (källa). Inte ett år för tidigt. XP lanserades 25 oktober 2001.

Frågan är hur långt utfasningen av XP kommer att ha hunnit om ett år. I mars 2013 var XP-användningen drygt 23 %, och de senaste fyra åren har användningen minskat med i snitt drygt 12 procentenheter per år. Det kommer sannolikt att finnas ett betydande antal XP-installationer kvar om ett år.

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201303
    • Av Henke-W7
      Hej!

Jag har... tröttnat på min dator lite. Jag köpte den i våras och monterade den själv.

Jag har försökt köra genomgående Corsair och ASUS på olika grejer, det är iaf i stort en:

i5-3750
      16GB Ram
      GF 660
      128G SSD
      1TB SATA

Jag körde till en början W7 som jag inte hade några större problem med, men den licensen hörde till en av mina laptops och jag orkar inte vara pirat längre när det gäller OS och jag hade köpt en uppgraderingslicens till W7 --> W8. Jag slängde då in W8 och sen dess har den alltid betett sig lite jävligt.

BSOD väldigt tätt, WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR, jag strävar att skicka in dessa felrapporter till MS, men vafan hjälper det. I mitt naiva förtret hoppas jag att någon nånstans lyckas se vad som måste fixas i nån WU patch, men icke. Tillslut började jag gräva lite i det hela och fifflade med värden i BIOS. Slutade med att windows inte kunde starta utan det blev BSOD när inloggningsrutan kom, varje gång.

Jag ändrade då till "Optimal settings, eller om det var "minst krävande settings möjligt". Då blev datorn som den var tidigare, men med spontana BSOD.

Nu under höst/vinter tycker jag att den har hållt sig hyfsat, men nu efter jag tänkte att 8.1 "ska ju vara bra" så slängde jag in det och WHEA är nu tillbaks.

Under tiden jag testade lite olika grejer i BIOS så körde jag lite enkla varianter av stresstest, använde ett RAM åt gången, körde några memtest (inte 24h testen), körde nån 3D mark för att skicka på grafikkortet lite jobb för att se om det hade med GPUn att göra, men nej. Jag har inte lyckats identifiera ngt mönster så jag har väl tre saker kvar att testa (2 som jag inte riktigt har möjlighet att göra)

1. PSU
      2. Mobo
      3. Operativsystemet

1. PSU: CORSAIR GS 700W GAMING SERIES PSU 2013 EDT
      2. MOBO: ASUS P8Z77-V LK Z77 S-1155 ATX IVY 
      3. Well , W8 --> W8.1

Jag behöver lite råd och tips på hur jag kan felsöka, jag vet hur jag byter mobo och psu och testar det, men det är inte aktuellt just nu utan det är OS-biten jag är med intresserad över. Kan jag på ngt sätt dissekera ev felrapporter och få info därifrån?

Generella tips överlag tar jag gärna emot, även frågor.

Detta kanske passar bättre att fråga om på Sweclockers, men jag är fortfarande mer inne på OS spåret som sagt och jag tror jag kan få bättre hjälp är gällande det.
      Peace out!
    • Av andreas72
      Hej!

Idag när jag skulle starta datorn så gick det plötsligt inte utan den kraschade med en blåskärm en bit in i Windows uppstartsprocedur. Försökte flera gånger att starta normalt med samma resultat. När jag däremot valde alternativet Startreparation och gjorde en systemåterställning så startade datorn normalt. Jag har inte installerat några program på sistone eller bytt någon hårdvara som skulle kunna förklara detta.

Jag tänkte nu att det skulle vara bra att ta reda på vad som orsakade detta problem genom att analysera dumpen enligt beskrivningen i denna artikel: http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html

Dock förstår jag inte vilken version av Windows Debugging Tools jag ska välja från denna sida:
      http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463009.aspx

Det finns ju en hel hög varianter. Någon som kan guida mig rätt? Jag kör Windows 7 64 bit.

Mvh Andreas