Gå till innehåll

CD/DVD fungerar ej, syns dock i enhetshanteraren


catrin71

Recommended Posts

CD/DVD fungerar ej, syns dock i enhetshanteraren. Har en Thinkpad R61e och plockat senaste drivare ifrån lenovo men det hjälper ej. Tror dock itne att enheten är trasig utan att jag har något mjukvaru fel..... hur approachar jag en bra felsökning?

som sagt alla drivare ifrån lenovo ligger rätt säger installations programmen när jag kör dem men t ex windows media player hittar inte DVD enheten?

Kan CD/DVD enheter vara avstängda i BIOS så att windows aldrig kan hitta enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det står att enheten fungerar korrekt i enhetshanteraren och att senaste drivrutin ligger där. I Utforskaren säger datorn åt mig att stoppa in en CD även om där ligger en CD i. Brännar programmet hittar ej CD enheten alls....

Ok m.a.o. är detta ett scenario där CD/DVD enheten är fysiskt trasig på ett sätt som windows inte klarar av att känna av och därmed säger att den fungerar :(

Det finns inga flera sätt att lägga in drivar rutiner som jag missat? Har plockat mjukvaran ifrån lenovo och i enhetshanteraren syns CD/DVD och datorn säger att den fungerar ..... DÅ har jag mjukvaru mässigt gjort allt rätt eller?

Redigerad av catrin71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son men tyvärr säger Microsoft fixen att enheten fungerar om jag testar CD/DVD RW enheten läs mode MEN när den försöker skriva DÅ säger den att enheten inte fungerar!!

Prova då fix nr.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att detta hjälper.. misstänker att det är fix nr 2...

Windows XP

  1. Klicka på Start och sedan på Kör.
  2. Skriv regedit i rutan Öppna och klicka sedan på OK.
  3. I navigeringsfönstret letar du upp och klickar på följande registerundernyckel:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
  4. Klicka på UpperFilters i den högra rutan.
    Obs! Registerposten UpperFilters.bak kan också visas. Den posten behöver du inte ta bort. Klicka bara på UpperFilters. Om du inte ser registerposten UpperFilters måste du kanske ta bort registerposten LowerFilters. Gör det genom att gå till steg 7.
  5. Klicka på Ta bortRedigera-menyn.
  6. Klicka på Ja när du ombeds att bekräfta borttagningen.
  7. Klicka på LowerFilters i den högra rutan.
    Obs! Om registerposten LowerFilters inte visas kan du tyvärr inte få någon mer hjälp via det här innehållet. Gå till Nästa steg och läs om hur du hittar andra lösningar eller hjälp på Microsoft-webbplatsen.
  8. Klicka på Ta bortRedigera-menyn.
  9. Klicka på Ja när du ombeds att bekräfta borttagningen.
  10. Avsluta Registereditorn.
  11. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att detta hjälper.. misstänker att det är fix nr 2...

Vad konstigt, det finns 28 stycken poster av denna nyckel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

är det inte en masa dubbletter? Kan jag ta bort alla utom en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gör såhär istället..

I registereditorn -> Redigera, SÖK, skriv: UpperFilters

När du kommer dit, högerklicka UpperFilters och välj tabort.

Hittar du inga UpperFilters...

Sök efter LowerFilters

När du kommer till dem, högerklicka och välj tabort

Spara och starta om datorn.

Det som händer är att datorn hittar drivrutinerna igen och lägger dem rätt i systemet.

Ta gärna en backup på registret innan du börjar, eller gör en återställningspunkt.

Edit:

Alla dessa registerposter du hittat är olika hårdvara, tar du bort all... funkar inget... B)

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...