Gå till innehåll

Problem med glappkontakt för laddaren på en bärbar dator


Recommended Posts

Hej,

det verkar som jag har glapp i bärbara datorn, där man laddar batteriet, in i hålet så att säga :(

när laddar'n är i så tar jag med mig bärbara datorn och ligger i sängen och chattar med vänner men så fort jag rör mig lite så står det Batteriet laddas - Laddas ur eftersom kabeln rör sig och då händer det så tyvärr ;(

vad ska jag göra ? :(

några förslag snälla ?

här är en bild på vad jag menar med Glapp i bärbara datorn - där den laddas.

'

Datorns bakdel - där laddaren ska i

post-12381-0-45024400-1312283125_thumb.j

Redigerad av Andreas Stenhall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara själva kontakten/ingjutningen av kablarna för laddaren som skadas pga att den böjs om man ligger i soffan eller sängen med burken och det blir sedan ofta totalt kabelbrott.

Är det felet så finns det ofta billgare laddare hos tex ClasOhlson, orginal brukar vara svindyra, Dell är speciella i vissa modeller som måste ha en orginalladdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara själva kontakten/ingjutningen av kablarna för laddaren som skadas pga att den böjs om man ligger i soffan eller sängen med burken och det blir sedan ofta totalt kabelbrott.

Är det felet så finns det ofta billgare laddare hos tex ClasOhlson, orginal brukar vara svindyra, Dell är speciella i vissa modeller som måste ha en orginalladdare.

Gissar du nu igen?

I hans fall är det pinnen som lossnat på baksidan, vilket är väldigt vanligt, den är pop/nitad typ.

man får ta isär rubbet för att löda fast den..lättare än att byta hela jacket.. se bilden..

post-6485-0-57253300-1312322772.png

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som mario säger, och detta bör nog göras av mycket kunnig person alt serviceverkstad.. men som du säger 3 år, så är det nog inte mycket till garanti kvar.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

åh jag önskar jag bodde nära någon av er som kunde gjort det åt mig istället :(

så ska jag skicka in den och betala massa pengar eller ska jag försöka göra det själv tycker ni ? och försöka stoppa in pinnen på plats igen ?

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter de som där finns en del pengar i att göra reparationen hemma.

Beror ju självklart helt på hur händig man är och tillgång till lite enkla verktyg som mindre skruvmejselsats för öppna upp skalet.

Innan man börjar så är de inte en nackdel i skaffa fram en manual som beskriver hur grejerna är monterade.

Förutom lödkolv & en rulle lödtenn så bör man också provmäta lite genom kontaktytorna så man vet säkert att lödningen efteråt blev så bra som nödvändigt, t.ex en vanlig Voltmätare inkl. Ohm-mätning. Sen kan de ju va en bra idé & passa på med göra den ordentligt ren innuti.

Låter som ett jättebra Helgnöje, kommer lära dig flera nyttiga saker i hur en bärbar är konstruerad innanför.

Superviktigt & testa sig fram och många gånger lär man sig bäst när man kan få göra saker i egen takt.

Krävs lite tålamod, en portion ordningssinne i hålla reda på skruvarna och att de får ta den lilla tiden de tar.

Sen vet man ju OM efteråt att jobbet blev gjort ordentligt och inget som skaffades undan lite snabbt under en kafferast -_-:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...