Gå till innehåll

Fel vid sidhämtning


Recommended Posts

Jag har plötsligt fått problem med att komma in på bortmodererat pga forumregler med min desktop Win7. Både med Explorer och Firefox. På övriga datorer i hemmet är det inga problem. Jag har Telias antiviruspgm i datorn.Avaktivering av windows brandvägg hjälper ej. Jag har återställt datorn till tidigare datum.

Vad kan tänkas vara orsak?

Redigerad av Manneman
SPAM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan har tidigare förekommit som en SPAM-sida i andra trådar och togs omedelbart bort från tråden. Efter PM mellan mig och trådskaparen har det framkommit att detta inte var avsiktligt. Jag kan dock intyga att sidan det gäller inte är av den godare sorten och innehöll certifikatfel och scriptfel. Firefox larmade att det var en opålitlig sida och Avast meddelade mig om något också. Felmeddelanden kom på löpande band!

@StickanOne Har du exempel på andra adresser där du får "Fel på sidvisning"? Du ska kanske vara glad att stoppas trots att du sänkt alla skydd i datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har testat med både Explorer och Firefox. Lika illa. Men med andra datorer i hemmet så är det inga problem. jag var bortrest ca 1 vecka och vid hemkosten var det "kört". Jag har inget problem med andra sites såvitt jag vet.

Redigerad av StickanOne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja... då tycker jag helt ärligt att du ska strunta i vilket. Efter en kontroll så är sajten INTE av den seriösare sorten och om den inte fungerar på den aktuella datorn så ska du bara vara nöjd. Är inte detta dessutom ett återkommande problem på andra sajter så har du inget förlorat, tvärtom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger i C:\Windows\System32\drivers\etc\ och heter kort och gott hosts utan ändelse.

Det är en vanlig textfil som innehåller en lista på adresser som automatiskt ska pekas om, vilket är populärt att använda för att hindra kontakt med t.ex kända reklamannons-servrar.

Men vet du inte med dig att du har grejat med den så har du förmodligen inte gjort det heller, och greja inte med den om du inte vet vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen som flera är inne på 'Någon applikation som vill skydda datorn från åtkomst till den aktuella sidan'

Ett ganska känt fenomen om man tänker tillbaka till dem första gångerna efter man började använda t.ex HostsMan & MVPS mfl blockerare.

Det kan bli en liknande effekt..."Varför vill inte webbläsaren ansluta? Kanske internetanslutningen som lagt av? "

Men sen märker man om de fortfarande fungerar att ansluta till andra sidor och då kan man ju börja misstänka att något blivit blockerat. Hänt att man även ställt sig frågande vid några tillfällen i början varför vissa sidor & länkar hindras från anslutning bl.a vid sökningar som gjorts på Google, Yahoo & Bing mfl, ganska nära till hands & anta att orsaken kan hänga samman med olika typer av censur. Väldigt lätt de skapar frågetecken och missförstånd varför det säkerligen är en av anledningarna till varför funktionaliteten och nyttan med utnyttja hosts-filen aldrig blivit riktigt erkänd även om de rent praktiskt sett är oerhört smart att kunna blockera vissa platser på webben direkt från den egna datorn.

Jobbigt i början men sen börjar man vänja sig vid symptomen :) (Sen händer de ju att domäner kan ligga nere tillfälligt ibland).

Skyddsprogram som Antivirus & brandväggar & antimalware & antispionprogram med realtidsbevakning brukar ha funktioner för blockera från vissa skadliga sidor och har funnits i flera år. Många av dessa brukar också tala-om med egna varningsbilder på skärmen om webbläsaren blockeras från anslutning. Även plugin & tillägg från många av dem kända leverantörerna av skyddsprogram brukar köra med någon slags varning som visar sig.

Men används t.ex spårningsskydd där man låter webbläsaren ladda hem blockeringslistor automatiskt så blir de som med HOSTS när den används till stoppa webbläsaren från skadligt klassade sidor - då blockeras anslutning utan förvarning men så går de ju också att låta skapa egna bilder istället som kan ersätta de borttagna materialet/innehållet på sidan, så vet man på ett ungefär ändå vad som händer och vad de berodde på.

Tyvär så är ju inte detta möjligt i alla lägen och inte heller tillsammans med alla dem fristående mindre tillägg som finns.

Kan också va svårt & avgöra vilken av funktionerna som blockerar, om man kör med flera olika alternativ samtidigt.

Speciellt om ingen av dem förvarnar och sidan bara stoppas men då finns ju ett sätt och det är & kontrollera innehållet i dem listorna man använder för ta reda på var problemet ligger och öppna anslutningen igen genom redigera dem enskilda rader man hittar i t.ex HOSTS.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu på morgonen startade jag upp min dator och voila! Nu funkar den aktuella siten igen! Jag fick ett meddelande om att datorn startats om efter en oväntad avstängning. Fast jag stängde av datorn helt normalt igår kväll. ??? Hur som helst så är jag nu nöjd :).

Inte riktigt. Märkligt.när jag skriver adressen utan www, så fungerar det, men inte annars. Litet onödigt att behöva radera www vid varje sökning på denna site.

Redigerad av StickanOne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu på morgonen startade jag upp min dator och voila! Nu funkar den aktuella siten igen! Jag fick ett meddelande om att datorn startats om efter en oväntad avstängning. Fast jag stängde av datorn helt normalt igår kväll. ??? Hur som helst så är jag nu nöjd :).

Låter nästan som problem som uppkommit spontant av olika störningar.

Finns väl egentligen bara ett sätt och angripa de här felet & speciellt om de blir värre - Installera om.

Annars hittas antagligen svaret på frågan om du läser vidare....

Inte riktigt. Märkligt.när jag skriver adressen utan www, så fungerar det, men inte annars. Litet onödigt att behöva radera www vid varje sökning på denna site.

Själv skriver jag inte in adresser med www. utan kör enbart på namnet.com eller va de nu är som domännamn.

Brukar utnyttja dem enklare kompletterings inställningarna men man bör också se upp med den typen av tjänster då dem kan vara lite osäkra, särskilt tillsammans med bank/kreditkort, person-uppg, meil-adresser. Har hänt vid något tillfälle att program som laddar ner och söker fram webbsiter till hårddisken kan orsaka onlineköp oavsiktligt med hjälp av kompletteringstjänsten i datorn om programmet är utformat för t.ex Internet Explorers funktioner.

Lite Off.T..

Har hänt att folk genomfört köp utan fysiskt befunnit sig på siter med den sorten av program s.k spiders.

Har du provat & gå igenom inställningarna i Internet-alternativ på datorn?

Testat & återställa inställningarna för se om de normaliserar sig där (internet-alternativ) ?

Det är ju inte säkert att en systemåterställning enbart klarar av att återställa default-inställningen i webbläsaren.

De kan ju också varit ifrån den tidigare genomförda systemåterställningen som orsakade meddelandet...

"Datorn har startats om efter en oväntad avstängning" skulle gissa detta hänger samman :)

Eftersom problemet framkommit i både IE & FF så är de mest troligt felet ligger på en djupare nivå i sambandet.

Internetalternativ med alla dess grejer verkar på så vis rätt över den också.

Hade felet uppkommit även på dem andra datorerna så hade man kunnat misstänka blockeringar hos internetleverantören. Skönt du hade mer än en dator & jämföra med så den biten kunde uteslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...