Gå till innehåll

Kan inte klassificera prestanda [LÖST]


JonahHex

Recommended Posts

Hur många hårddiskar har du i datorn? Så där har hänt mig då jag hade för många hårddiskar och Operativet var Vista. Eller så kan du ha nåt fel på disken kanske, eller är den ny?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DAson.

Jag har 1 hårddisk (Sata) i burken och en extern (Verbatim). Inte omöjligt att det kan va fel på disken för den är gammal, ca 5 år. Ska väl finnas nåt verktyg i Windows 7 för att kolla om det är nåt fel på disken eller kan man kanske köra nåt kommando i kommandotolken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet men felet kvarstod. Igår så startade jag datorn men då stod bara HDD och tuggade och skärmen förblev svart.

Testade med att sätta in Windows 7 räddningsskiva. Detta fungerade inte även om jag ändrade startordningen i Bios.

Satte in Windows 7 installationsskivan och där körde jag dom funktionerna som finns för att försöka rädda min gamla installation.Detta fungerade inte heller.

Vid denna tidpunkt så var jag rätt uppgiven så tyvärr fick det fick bli Format:C. Allt har fungerat som det ska med formateringen (hittills) och jag kan klassificera min dator igen.

Vad som har blivit fel vete gudarna. Troligen så har OP fått sig en knäpp eller så har HDD hakat upp sig på nån vänster, kan också vara ett virus/malware etc som har förstört nåt vitalt i OP. Använde Panda Cloud Free och detta ska ju vara bra men man är aldrig helt skyddad.

Ett gott råd till alla som tycker att sina datorer går bra är: SÄKERHETSKOPIERA OFTA! Jag hade inte gjort detta på ett tag så allt är borta och jag har ändå en extern hårddisk så jag var bara lat. Surt? Ja men man får bita i det sura äpplet när man inte gör vad man ska.

Redigerad av JonahHex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att datorn fick spel.... och att du blev av med filer och annat. En glädje i situationen (alltid för mig iaf) är att du får en fräsch och snabb dator. Och precis som du själv skriver, det är viktigt att säkerhetskopiera!

Sätter tråden som "Löst"

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När allt var klart med formateringen och jag hade fått snurr på datorn igen så körde jag en ChkDsk från kommandotolken och denna hittade 44 fel. På vad vet jag inte för jag hann inte läsa vad som stod på skärmen och jag vet inte hur jag ska ta en skärmdump när t ex ChkDsk körs efter omstart. Iallafall så har datorn blivit både stabilare och snabbare efter ChkDsk reparerat vad den nu reparerade..

Tack till er som hjälpt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När allt var klart med formateringen och jag hade fått snurr på datorn igen så körde jag en ChkDsk från kommandotolken och denna hittade 44 fel. På vad vet jag inte för jag hann inte läsa vad som stod på skärmen och jag vet inte hur jag ska ta en skärmdump när t ex ChkDsk körs efter omstart. Iallafall så har datorn blivit både stabilare och snabbare efter ChkDsk reparerat vad den nu reparerade..

Tack till er som hjälpt till.

Att chkdsk hittade så många fel kan vara ett tidigt tecken på att hårddisken håller på och går sönder. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer och kör chkdsk regelbundet framöver och om några fel hittas är det nog bäst att byta ut hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Låter inget vidare det du skriver men jag tar åt mig och gör det du föreslår. Om jag nu behöver köpa ny hårddisk, Ska jag köpa en SSD eller en vanlig och vad finns det för rekommendationer för en SSD? Skickar med en bild som visar vad jag har i burken.

post-12853-0-04137700-1312858453_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett annat litet enkelt program så kan du se hur hårddisken verkligen mår och det är CrystalDiskInfo. Och programmet finner du här http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/51981/CrystalDiskInfo4_0_2a.zip/

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CrystalDiskInfo tittar bara på hårddiskens egen insamlade information och det är bra att komplettera det med ett program som verkligen testar hårddisken, dvs det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.

Seagate SeaTools: http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser på bilden att din hårddisk har i drifttid gått över 17736 timmar och då förstår jag varför det har strulat för dig. Jag hade min första externa hårddisk på 320 gb som hade gått över 13000 timmar i drift, sen så pajade den hårddisken.

Och det är faktiskt sant, jag plockade ut hårddisken i den externa enheten och skulle ha den i en annan dator och då funkade den inte.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia. Jag ska prova programmet så får vi se vad det säger.

DAson. Du rekommenderar alltså mig att investera i en ny hårddisk? Som jag frågade igår, ska jag köpa en SSD eller vanlig? Har jag som "vanlig" användare nytta av en SSD?

En eloge till er alla tre till snabba svar och lättförstådda råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny hårddisk är bra investering tycker jag SSD är dyra om man ska ha en stor dem lite mindre är billigare. Men vad andra tycker här det vet jag inte men det finns säkert nån som kanske funderar som jag en ny hårddisk.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...