Gå till innehåll

ICS problem


Recommended Posts

Jag försöker dela min Internetanslutning och till min hjälp har jag min dator med två stycken nätverkskort och den andra datorn med ett nätverkskort.

Båda datorerna använder sig utav Windows XP SP2.

Min dator (den med två nätverkskort) så har jag det ena kortet mot Internet och det fungerar fint och surfa och allt som vanilgt. Det andra kortet har en nätverkssladd till den andra datorn.

Jag har kört windows egna 'Network Setup Wizard' på både min dator och den andra datorn för att försöka få detta att fungera. Dock utan resultat...

Den andra datorn får inte Internet hur jag än gör. Har även testat skriva in IP-nummer och sådant manuellt på den andra datorn (precis som det står i FAQ här), men det hjälpte ingenting.

Jag lyckas pinga den andra datorn från min dator, men inte vice versa. Dock så kan jag försöka pinga mitt datornamn från den andra datorn och han lyckas lista ut vilket IP-nummer han ska försöka nå, men det blir bara "Begäran gjorde time-out" (eller vad det nu står exakt..)

Båda datorerna kör vanliga Win XP brandväggen.

Jag har även testat med två olika nätverkskablar mellan datorerna, problemet kvarstår.

I somras gjorde jag detta med exakt samma datorer och då fungerade det klockrent, förstår inte varför det inte fungerar nu denna gång...

All hjälp uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Gör så här !

På det nätverkskort som du har kopplat mot din ISP/Bredband väljer du egenskaper och fliken Avancerat ! Boka i rutan ICS (Internet ...... )

Då ska windows lägga 192.168.0.1 på ditt sekundära nätverkskort med automatik...

PC 2.. se till att TCP/IP är satt till DHCP tilldelning av IP.

..sedan på PC 1 igen kolla så att Windows  brandvägg är avslagen mot just det inre nätet !!!

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...