Gå till innehåll

Komplement till CCleaner för att städa i registret.


Recommended Posts

Fixade det med regedit, det är väl lämpligt att tillägga att regedit inte är ett program för amatörer...

Kollade runt lite i registret när jag var ändå där och CCleaner gör ett bra jobb, men fixar inte allt.

Jag rekommenderar att man låter CCleaner rensa registret ungefär 3 till 4 gånger om året!

:blink: Varför ställa en fråga om avsikten handlar om förbrylla & förvilla dem som lägger ner tid på & svara?

Ha du inge vettiare & göra pöjk!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha ett potent program med möjlighet att ställa in hur det skall härja i registret, då finns bara ett värd namnet:

Registry First Aid där kan laddas ned i en testversion här:

www.rosecitysoftware.com

Håller med fullständigt, en av dem bättre. :)

Ganska lätt & hitta ett exemplar verkar de som, gott om distributörer.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Registry-Tweak/Registry-First-Aid.shtml

http://www.rosecitysoftware.com/reg1aid/

http://download.cnet.com/Registry-First-Aid/3000-2094_4-10061591.html

http://www.avanquest.com/UK/free-registry-first-aid

Letar man lite på bloggar & forum så är de inte så svårt & finna fria betalversioner som getts ut förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck.... tråden drar ju precis dit OP vill.... ;)

Man ska inte labba med en massa program om man har problem !! (obs hela "kitet")

Funkar inte CCleaner så är en dator oftast körd och ska installeras om !!!

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP Anderssons Aquavit

kan rekommenderas så här framåt helgen, dock inte tillsammans med bilkörning och registeraktiviteter :D

De mesta handlar om konsekvenser. Rotar man för mycket i registret så blir resultatet som med OP.

Måttlighet är ledordet, samtidigt den som spar Han har ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering........

Det kanske inte är en tillfällighet att microsoft under alla åren med olika windowsversioner har låtit bli att utrusta det med ett eget automatiserat registerrensningsprogram.

Om det hade ansetts nödvändigt så hade det naturligtvis ingått ett sådant i operativsystemet liksom det ingår diskrensning, defragmentering och systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering........

Det kanske inte är en tillfällighet att microsoft under alla åren med olika windowsversioner har låtit bli att utrusta det med ett eget automatiserat registerrensningsprogram.

Jo MS har ju alltid hävdat att det är rent "nonsens" att städa registret....... (forutom vissa specialfall)

CCleaner gör en ren "bastädning" som jag upplever som fullt tillräcklig.

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Manneman

Kanske dags att rensa i den här tråden!?

Jag förstår inte varför registret är så mytomspunnet.

Vill man och och vet vad man gör så är det inget märkvärdigt att använda regedit.exe Det är inte svårare än att ändra en config-fil i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför registret är så mytomspunnet.

Vill man och och vet vad man gör så är det inget märkvärdigt att använda regedit.exe Det är inte svårare än att ändra en config-fil i Linux.

Jovisst är det mytomspunnet pga de som har en krånglande dator och sedan är det en evig klassisk fråga som "trollet" gärna tar upp i ett Windows-forum. Tråden leder till att en massa appar raddas upp och diskuteras, för "nooben" som har en krånglande burk leder det ofta till att det bara blir en röra... ! (och det är ju trollets syfte)

Jag ser bara det här.....

SC0zq.png

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha ett potent program med möjlighet att ställa in hur det skal härja i registret, då finns bara ett värd namnat:

Registry First Aid där kan laddas ned i en testversion här:

www.rosecitysoftware.com

Tack frederik!

Det verkar väldigt intressant och det ska jag testa vid tillfälle!

Just nu har fixat jag mitt "problem" med hjälp av regedit.exe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registret och filhantering på disk tillhör två generella områden som nog blivit något som varit problematiskt & hantera av rent tekniska skäl.

Nu senast gjorde man ett försök till kompromiss omkring hantera fragmentering genom införa schemalagd defragmentering i Windows.

Svårt läge, hur man än vrider & vänder på steken så kommer man inte ifrån de, i alla fall inte sålänge mjukvara och maskinvara kommunicerar på de sätt de gör idag. Registret däremot har nog möjlighet till större förbättringar på sikt men samtidigt måste ju konsekvenserna hamna någonstans under tid ett system körs & används ifråga om livslängd. Oftast blir problemen samlade där + nya filer som läggs till och börjar blandas samman och när de gått ett tag så börjar de bli dags för ominstallation.

Det är ju lite av en svaghet samtidigt att operativsystemen är framtagna kring ett koncept som kretsar runt ett perfektionistiskt tänk.

På samma gång blir de av ett problem att systemen klarar att fungera bara sålänge referenserna stämmer till 100%, så fort något pekar fel så bryts länken. Därför skulle man ju satsa på system som klarar av att på egen hand reda ordning på kaos helt automatiskt, alltså de får mindre betydelse var filerna ligger placerade genom gränsnittet skulle kunna hantera den biten ändå oavsett hur läget ser ut på maskinell nivå.

Handlar lite om orsak & verkan till varför registret tampas med dem problemen de gör idag.

Lite av en kvarlämnad fossil från ett äldre tänk baserat på perfektion och exakthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vill man ha ett potent program med möjlighet att ställa in hur det skal härja i registret, då finns bara ett värd namnat:

Registry First Aid där kan laddas ned i en testversion här:

www.rosecitysoftware.com

Nu har jag testat programmet och jag förstår varför det kostar en slant. ;)

Det ville inte räkna upp mer än 1000 fel åt gången, så jag vet inte hur mycket onödigt det finns i registret.

Trialversionen tar bara bort 18 fel, men jag komprimerade registret iallafall.

Jag har inga planer på att köpa det, men för den som vill ha ordentlig ordning i registret så är det ett mycket bra program.

CCleaner är inte i närheten av Registry First Aid, när det gäller att städa i registret.

Egentligen är programmet inte dyrt, om man jämför med den tid det tar att installera om Windows, som vissa automagiska förståsigpåare föreslår som lösning på det mesta när det handlar om det mytomspunna registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...