Gå till innehåll

Installera XP på en OEM-installerad windows 7-dator


Danwei81

Recommended Posts

Hej på er!

Jag gjorde en tabbe att installera windows 7 med en OEM-installation på en gammal dator (med ett gammalt moderkort).

WIndows 7 startar efter 8 minuter ungefär. :angry:

Nu är jag trött på att vänta. :wacko:

Kan man installera XP (XP-uppgradering) på min dator med flervalsstart?

Snälla! Hjälp mig! Ni skulle göra min dator så mycket gladare och spara mig tid till annat! :P

Mvh/

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja rent praktiskt bör det ju gå. Ta fram din originalskiva för XP och formatera hårddisken innan du installerar Windows XP. Sedan får du ju installera om alla uppdateringar och program men det kanske du har vetat om?

Om du EGENTLIGEN inte vill gå tillbaks men känner att datorn är trög så är ALLTID den första åtgärden att lägga till mer arbetsminne. Vad klarar din dator som max? 2GB, 4GB eller mer? DÄREFTER så kan det vara idé att titta på en snabbare processor. Kan ditt moderkort utnyttja en snbbare (=modernare) processor än den som sitter i?

Skulle du ha 512 Mb eller 1 GB så skall du oberoende om det är W7 eller XP du kör i burken uppgradera, om det är möjligt.

Vill du ha flervalsalternativ så har du faktiskt möjlighet att använda Windows Virtual PC för att skapa en XP maskin virtuellt INNE i W7. Vill du göra det på det gamla sättet med två alternativa operativ att välja mellan i startögonblicket bör du titta i forumen. Där finns flera trådar hur man gör bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en partition när du är inne i W7, Gå in via Kontrollpanelen - System och säkerhet, leta rätt på Administrationsverktyg och välj "Skapa och formatera hårddikspartitioner". Om du bara har en hårddisk så högerklicka på C och välj krymp partition. Sen är det bara att välja det förslag som kommer upp och klicka på Krymp. Skapa sen en NTFS partiton på den nya. Prova sen att boota datorn med din XP skiva och installera på den nya partitionen. Sen kan du testa detta för att ändra starordningen på dina partitioner med detta program som du kan installera i XP http://www.mediafire.com/file/7c4rk2tdrwc3lqw/VistaBootPRO_3.3.0.exe . Lycka till

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...