Gå till innehåll

Installation av säkerhetsdosa för Bank-ID [ LÖST ]


Recommended Posts

Fråga / Undran, om någon stött på samma problem.

Skall installera säkerhetsdosa för Bank- ID Handelsbankens kortläsare.

Laddat ner drivrutinerna som skall vara från handelsbankens hemsida, så långt allt väl och bra.

När jag sedan ansluter kortläsaren med sladd till datorn, så poppar det opp, längst ner till höger vid klockan att kortäsaren installerar drivrutiner enhetshanteraren, tror att det så står, allt väl med det.

Nu till problemet.

När jag sedan sätter in kortet i kortläsaren, vill den installera drivrutiner för enhetshanderaren också, vilket den då börjar göra, men direkt efter kommer det opp att det inte gick att instalera dessa ??.

Vad kan det vara för problem, har någon annan stött på detta problem ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för liknande problem med annan bank och min lösning blev att bara skippa sladden. Nackdelen är att man får skriva in siffrorna på säkerhetsdosan för hand på datorn. Ingen fullständig lösning men den fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har HB's kortläsare jag med. Se till att drv för kortläsaren är installerad liksom Bank-ID säkerhetsprogram. När du sen sätter i kortet vill den installera drv för "smart card", och hos mig sökte datorn drv på win update och en stund senare så var det bara att tuta och köra.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att om man vill in på exempelvis, skatteverket, F kassan med mera så funkar det inte med att köra skladdlöst.

Mvh

Lasse B

Just därför Har jag bank-id på datorn med. :rolleyes:

(när du loggat in på HB så fixar du bank-id på fil också så är man garderad.)

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat ännu, gör det senare när jag får ett större behov av att använda den med sladd.

Pratade med supporten på handelsbanken, enligt honom sa han följande, att när man laddat ner drivrutinerna som skall vara från handelsbankens hemsida, skulle man testa med att starta om datorn 2 gånger ?

Kanske ett tips att testa, återkommer när jag testat detta.

Ha en bra dag.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller förstår varför, men nu sa han det.

Nu avslutar jag detta ärende, återkommer om det var lösningen på problemet som dom uppgav på Handelsbanken.

Ha en bra dag.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att om man vill in på exempelvis, skatteverket, F kassan med mera så funkar det inte med att köra sladdlöst.

Mvh

Lasse B

Jag kör gärna utan sladd för att slippa sladdtrasslandet och använder BankID/E-leg för sådant där man inte behöver måste använda dosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt Handelsbankens instruktion från deras hemsida.

Lämnar detta tillfälligt, och tittar på det längre fram när det blir aktuellt igen.

Det löser sig säkert på något sätt.

Tack för alla bra förslag.

Mvh

Ha en bra dag

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang instalation av handelsbankens kortläsare.

Gjorde följande: Följde instruktionerna från handelsbankens hemsida.

Steg 1: Inst drivrutiner för HB kortläsare.

Steg 2: Inst BankId;s säkerhetsprogram.

Efter det gjorde jag det som verkade konstigt,att man skulle starta om datorn 2 gånger,efter detta satt jag in kortet i kortläsaren, och det fungerade utan problem.

Så gick det för mig, nu är det instalerat utan problem.

Ville med detta bara info hur det gick.

Mvh

Ha en bra kväll alla.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...