Gå till innehåll

Inget ljud i XP - datorn hittar inte ljudkortet [LÖST]


darramonde

Recommended Posts

Jag uppdaterade drivrutinerna på min gamla burk med Driver Genius häromdagen. Problemet är nu att datorn inte längre kan hitta något ljudkort i egenskaper för ljud och ljudenheter. Jag har laddat ned och installerat Realtek AC97, men i enhetshanteraren så visas det ett utropstecken för drivern Realtek AC97. Enligt uppdateringsguiden där så har jag den senaste drivrutinen.

Är det någon som vet vad problemet beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett felmeddelande i egenskap för ljud och ljudenheter:

Plats: PCI bus 0, device 17, function 5

Enhetsstatus: Den här enheten kan inte starta (kod 10).

När jag sedan försöker felsöka problemet får jag upp ett felmeddelande: "Run DLL as an app har stött på ett problem och måste avslutas".

Redigerad av darramonde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett separat ljudkort eller integrerat på moderkortet?

Gissing är att det kan vara ett VIA ac97 om det är en äldre dator, (http://www.via.com.t...ac97-codecs.jsp)

Om det är integrerat kan du posta lite info om moderkortet. :)

Okej, här kommer information om moderkortet:

Modell KD7A(VIA KT400A-8235)

Chipset Leverantör VIA

Chipset Modell KT400A

Chipset Version 80

Soutbridge Leverantör VIA

Southbridge Modell VT8235

Southbridge Revision 00

Det är ett integrerat ljudkort.

Redigerad av darramonde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till enhetshanteraren och högerklicka på AC97-posten under "Ljud,video och spelenheter". Där väljer du Egenskaper/Drivrutin, och "Återställ tidigare drivrutin".

Återkom om det inte hjälper.

När jag högerklickar så kraschar fönstret och jag får upp följande felmeddelande: "Microsoft Management Console har stött på ett problem och måste avslutas".

Felsignatur:

EventType : BEX P1 : mmc.exe P2 : 5.2.3790.4136 P3 : 46caeec0

P4 : setupapi.dll P5 : 5.1.2600.5512 P6 : 4802a10b P7 : 000464ce

P8 : c0000409 P9 : 00000000

Följande filer ingår i felrapporten:

C:\DOCUME~1\Daniel\LOCALS~1\Temp\WERce53.dir00\mmc.exe.mdmp

C:\DOCUME~1\Daniel\LOCALS~1\Temp\WERce53.dir00\appcompat.txt

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Jag skulle nog gå på Cecilias tips i det läget. En systemåterställning, till en tidpunkt INNAN du körde DriverGenius-uppdateringen.

Systemåterställning hittar du på sökvägen...

Startmenyn/Alla program/Tillbehör/Systemverkyg/Systemåterställning

Edit:

Ett tips inför framtiden... skippa alla generella uppdateringsprogram. Särskilt dom för drivrutiner. Dom orsakar alltför ofta mer problem än dom löser.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån uppgifterna om ditt moderkort så har du ett Via AC97 chip-ljudkort och i så fall ska du installera den här drivrutinen om du kör windows xp.

http://www.viaarena....vinyl_v700b.zip

Jag har nu laddat ned och installerat drivrutinen från länken ovan.

Gå till enhetshanteraren och högerklicka på AC97-posten under "Ljud,video och spelenheter". Där väljer du Egenskaper/Drivrutin, och "Återställ tidigare drivrutin".

Återkom om det inte hjälper.

Det finns inga tidigare drivrutiner enligt det meddelande jag får upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Jag skulle nog gå på Cecilias tips i det läget. En systemåterställning, till en tidpunkt INNAN du körde DriverGenius-uppdateringen.

Systemåterställning hittar du på sökvägen...

Startmenyn/Alla program/Tillbehör/Systemverkyg/Systemåterställning

Edit:

Ett tips inför framtiden... skippa alla generella uppdateringsprogram. Särskilt dom för drivrutiner. Dom orsakar alltför ofta mer problem än dom löser.

Det finns inga återställningspunkter kvar på datorn. Det är en gammal burk som jag har plockat fram efter att den har varit glömd i källaren under några år. Konstigt nog verkar det som jag vid tidigare tillfälle har rensat bort återställningspunkterna. Det finns inte något annat knep jag kan använda mig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att göra så här:

Gå in i enhetshanteraren, klicka upp ljudenheten och högerklicka på enheten med utropstecknet. Välj "uppdatera drivrutin". Du ska då få upp en ruta där du väljer "drivrutinprogramsvara som redan finns i datorn" eller hur det står i xp (jag har själv windows 7). Då ska du få upp en ruta där du hänvisar till mappen med drivrutinen du laddade hem. Det var en ihoppackad zip-fil så du måste först packa upp den. Mappen heter "vinyl_v700b". I den finns en undermapp som heter "vinyl". I den finns en undermapp som heter "drivers". Det är den du ska hänvisa ljudenheten till att söka efter drivrutinen i. Klicka sedan OK så ska datorn installera drivrutinen från mappen.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att göra så här:

Gå in i enhetshanteraren, klicka upp ljudenheten och högerklicka på enheten med utropstecknet. Välj "uppdatera drivrutin". Du ska då få upp en ruta där du väljer "drivrutinprogramsvara som redan finns i datorn" eller hur det står i xp (jag har själv windows 7). Då ska du få upp en ruta där du hänvisar till mappen med drivrutinen du laddade hem. Det var en ihoppackad zip-fil så du måste först packa upp den. Mappen heter "vinyl_v700b". I den finns en undermapp som heter "vinyl". I den finns en undermapp som heter "drivers". Det är den du ska hänvisa ljudenheten till att söka efter drivrutinen i. Klicka sedan OK så ska datorn installera drivrutinen från mappen.

problemet är att fönstret kraschar gång på gång då jag ska uppdatera drivrutinen. "Microsoft Management Console har stött på ett problem och måste avslutas". För mer information se #12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte vinyl_v700b inte funkar kan du prova en lite äldre som denna.. den heter v600a, länk kommer om en stund... :P

Länk till v600a http://alltomxp.itpo...filer/v600a.zip ,från mig..

Tack Venoms! Det var tydligen så att jag var i behov ev en äldre drivrutin. Dags att avinstallera Driver Genius...Tack för all hjälp till samtliga här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett hett tips avänd inte moderkortens inbyggda ljudkort....dom är ren skit, installera Soundblaster-kort istället! Jag förstår varför folk ens använder dessa billiga skit kretsarna, jag drar alltid in med ett Soundblaster kort på alla mina datorer.

Jag kör på denna burk en Soundblaster X-fi, tror den heter "music edition"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...