Gå till innehåll

större minnen = mindre hårddisk..?


peterlampa

Recommended Posts

Har en Hp pavilion dv 8 med win 7 64 bit,och har satt i större minne,från 4 gig till 8 gig,och upptäckte då att 7 Gig hade försvunnit från hårddisken....Ja så nu undrar man ju varför det? har aldrig varit med om detta,är det någon annan som råkat ut för det? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det utrymme som reserveras för växlingsfilen ökar i takt med att RAM-minnet ökas. Stäng av växlingsfilen och starta om datorn så får du tillbaka diskutrymmet. Med 8 GB RAM behöver du ändå ingen växlingsfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Hp pavilion dv 8 med win 7 64 bit,och har satt i större minne,från 4 gig till 8 gig,och upptäckte då att 7 Gig hade försvunnit från hårddisken...

Det är inte bara växlingsfilen som tar hårddiskutrymme, utan hiberfil.sys tar också sin del. Det tar lika mycket utrymme som RAM, dvs i ditt fall 8GB av hårddisken.

Vill du ha tillgång till dessa 8GB, stäng av hiberfil.sys.

Öppna ett kommandotolksfönster genom att högerklicka på Kommandotolken (Start->Alla program->Tillbehör) och välja "Kör som administratör". Skriv in följande kommando och tryck sedan enter:

powercfg -h off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det utrymme som reserveras för växlingsfilen ökar i takt med att RAM-minnet ökas. Stäng av växlingsfilen och starta om datorn så får du tillbaka diskutrymmet. Med 8 GB RAM behöver du ändå ingen växlingsfil.

Hmm,Ok och hur stänger jag av växlingsfilen då?.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startmenyn... högerklicka på "Dator" och välj...

Egenskaper/Avancerade systeminställningar/Avancerat/Prestanda/Avancerat

... tryck på "Ändra" under "Virtuellt minne".

Markera aktuell disk och pricka i "Ingen växlingsfil", samt tryck på "Aktivera"

Starta om datorn och växlingsfilen är borta.

Du kan så klart välja "Egen storlek" på växlingsfilen också... men som sagt, med 8 GB minne får du bättre prestanda helt utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen där man tjänar på att ta bort växlingsfilen?

Det beror på hur datorn används. Kör du mycket tunga beräkningar som videoredigering, 3D-grafik m.m, kanske du inte skall stänga av den alls.

Generellt sett, skulle jag personligen inte stänga av växlingsfilen på en dator med under 3 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 6 GB Ram och det är samma där med min växlingsfil lika stort som Ram-minnet. 6143 MB. Ska jag stänga av eftersom jag har 6 GB Ram eller låta växlingsfilen vara igång?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade och stängde av växlingsfilen, men märkte att det vart slöare start jag är van att ha den på så jag tänker inte röra den igen. Jag skulle bara kolla om det vart nån skillnad med den avstängd men som sagt jag låter den vara på och den har alltid varit på och har inte brytt mig om det heller.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...