Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Andreas Stenhall

Microsoft förklarar mysteriet med WinSxS-mappen

Recommended Posts

Många uppmärksamma användare av Windows Vista och Windows 7 har noterat att Windows-katalogen växer med tiden och speciellt att mappen WinSxS är den mapp som inte bara växer utan tar upp otroligt mycket plats om man tittar på Egenskaper på mappen. Storleken beror på främst två orsaker, ett är att alla uppdateringar som installeras ligger parallellt med tidigare sådana samt att mappen visar en mycket större storlek då den räknar storleken på filer fler gånger i sammanställningen på grund av hur länkningen av filer i Windows fungerar.

Då många användare undrat om detta har Microsoft publicerat en support-artikel i ämnet. Missa inte heller den genomgång jag gjorde i ämnet för några år sedan för Windows Vista (men som även gäller för Windows 7).

Läs mer: Mysteriet om varför WinSxS-mappen i Windows Vista och Windows 7 tar så mycket plats

Läs mer: How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, min WinSxS överstiger 10 Gb och inte en enda mapp i den är blå. Diskrensing puttar på sin höjd bort 255 Mb så då ska alltså >10 Gb skräp ligga ostört i en mapp? Kan man inte rensa bort dessa Gb på något annat sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller låter mig rätta mig själv, du skulle kunna avinstallera hotfixar som har installerats och sedan ersätts av efterföljande uppdateringar. Eftersom det i stort sett varje månad släpps en kumulativ uppdatering för Internet Explorer skulle du exempelvis kunna avinstallera föregående månaders IE-kumulativa uppdateringar för att spara några fler megabyte. I sammanhanget blir det dock inte mycket till diskutrymme sparat men det skulle gå att frigöra lite mer diskutrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte köra verktyget VSP1CLN.EXE i Windows 7 men det gick inte? Verkar inte finnas i Windows 7, finns det nått annat verktyg som gör SP1 permanent osv som VSP1CLN.EXE gör?

Som e-son säger :) Vsp1cln.exe-kommandot gäller bara för Vista med SP1 och compcln.exe gäller om man har Vista med SP2. Eftersom DISM-kommandot som e-son skriver ovan är inbyggt i Windows 7 är det också oberoende av vilket service pack som körs. Med andra ord kommer detta kommando att fungera även när (eller om) SP2 för Windows 7 släpps.

%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade dism.exe, men det tog inte bort något alls.

Kan man bara helt rått radera filerna(ca 10000 st) i C:/windows/winsxs-mappen utan att operativsystemet havererar?

Kör Windows 7 Home Premium med servicepack 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man bara helt rått radera filerna(ca 10000 st) i C:/windows/winsxs-mappen utan att operativsystemet havererar?

Windows kommer inte att må bra om du börjar rensa i den mappen, det är viiktiga delar av operativsystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

utan att operativsystemet havererar

Hehe, låt bli att använda dig av dualboot med Linux..

Gör en ny Systemåterställningspunkt och ta bort de tidigare och/eller inaktivera Tjänsten "Volume Shadow Copy" efter det, kan stänga av Hibernation och kör med Diskrensning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det tjänsten "Volume Shadow Copy" som använder winsxs-mappen?

Dualboot är bra, då har man både en spelkonsol och ett bra OS. ;)

VSC skapar systemåterställningspunkter vid behov och tar utrymme på hårddisken.

Det kan fungera med att tömma winsxs-mappen och om det fungerar utan att statens haverikommission rycker in, kommer troligtvis inte uppdateringarna att fungera och att datorn blir långsam. Om jag har förstått det rätt, winsxs är delvis en "spegling" av operativet.

Kika på det första inlägget i tråden.

Använder du Linux som spelkonsol ? :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VSC skapar systemåterställningspunkter vid behov och tar utrymme på hårddisken.

Det kan fungera med att tömma winsxs-mappen och om det fungerar utan att statens haverikommission rycker in, kommer troligtvis inte uppdateringarna att fungera och att datorn blir långsam. Om jag har förstått det rätt, winsxs är delvis en "spegling" av operativet.

Kika på det första inlägget i tråden.

Använder du Linux som spelkonsol ? :P

Windows är ju än så länge bäst för spel, men speltillverkarna tittar alltmer på Linux och det är bara en tidsfråga innan Linux blir en populär plattform för spel.

Och sedan jag slutade med att skriva program för Windows så är det helt enkelt en spelkonsol. ;)

Linux är ju så pass mycket bättre att använda en Windows, det skapas t.ex inte en massa filer (mer än 10000 och tar upp 7GB) i winsxs-mappen.

Men jag ska testa att flytta filerna till en annan mapp för att se vad som händer...

Jag återkommer med resultatet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ganska komiskt, 10896 filer i winsxs-mappen tar upp 23.8MB när man kontrollerar med ett OS som kan räkna.

Jämfört med de 7GB som visas felaktigt i Windows, så kan jag leva med 23.8 MB... ;)

Jo, när jag dej på tråden Jarru!

Har du hur man gör en genväg till funktionen "skapa en systemåterställningspunkt", som det är nu så är det lite väl många klick?

Det finns kanske en färdig genväg någonstans, men det är inget som jag kan hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klistra in i ett textdokument och spara som RestorePoint.vbs

If WScript.Arguments.Count = 0 Then
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
objShell.ShellExecute "wscript.exe", Chr(34) & WScript.ScriptFullName & Chr(34) & " Run", , "runas", 1
Else
GetObject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore").CreateRestorePoint "Instant Restore Point", 0, 100
End If

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade den här varianten

GetObject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore").CreateRestorePoint InputBox("Enter a descriptive name for the restore point:","Create Restore Point - howtogeek.com"), 0, 100

Den passar mej bättre!

Jodå, nu när jag kollade så fungerade din variant också, fast osynligt.

VBS är kul, det är länge sedan jag höll på med det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ganska komiskt, 10896 filer i winsxs-mappen tar upp 23.8MB när man kontrollerar med ett OS som kan räkna.

Jämfört med de 7GB som visas felaktigt i Windows, så kan jag leva med 23.8 MB... ;)

Att du upplever den som stor när du tittar på egenskaper på mappen i Windows beror på att filerna är symlänkade till WinSxS-mappen. När du tittar på mappen med ett annat OS uppfattar det inte länkar i filsystemet och visar storleken på det som faktiskt finns i WinSxS-mappen och inte är inlänkat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du upplever den som stor när du tittar på egenskaper på mappen i Windows beror på att filerna är symlänkade till WinSxS-mappen. När du tittar på mappen med ett annat OS uppfattar det inte länkar i filsystemet och visar storleken på det som faktiskt finns i WinSxS-mappen och inte är inlänkat.

Jo, det förstod jag när jag läste i > How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory

Men man kan fråga sej var de 7GByten egentligen finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men man kan fråga sej var de 7GByten egentligen finns.

Det var samma problem med Vista's Ram-rapportering innan SP1 . Datorn är ju inte smartare än de som programmerar dem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men se min avatar, Intel är smartare än vad jag är. :)

Windows 7 tar otroligt mycket plats på hårddisken ändå är det inte komplett med office-paket osv.

Kubuntu som jag använder mest ligger på 6 GB just nu inklusive mina egna filer och det är komplett med office-paket, pdfläsare osv från start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En modernare variant är att använda Powershell istället för VBS, för att skapa egna återställningspunkter.

Klistra in

Checkpoint-Computer -Description "OK"

i Windows Powershell ISE och spara på lämpligt ställe.

Källa > Svenska PowerShellboken

Det går säkert att snygga till, nu får man högerklicka och välja Run with Powershell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av perk
      Min HP dator med win7 har varit seg och hårddisken varit ”ganska” full. När det blivit så tidigare så har jag formaterat (eller vad det heter) om den, med skivan som var med. Då har den alltid blivit pigg, och som den var då den var ny.

Nu när jag gjort det, så verkar det som om hårddisken istället fyllts ytterliggare. Den är bara på 500GB och efter öminstallationen är det endast 9,43GB ledigt utrymme.

Kan någon komma med tips om vad som kan vara felet, kan det ha med win7 och att det inte verkar finnas uppdateringar till det.

Eller kan jag göra något fel, är några år sedan jag gjorde det senast och minnet i mitt huvud är väl inte vad det borde vara. Men det har aldrig varit några problem tidigare då jag gjort det.

Tacksam för hjälp
    • Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Anna Maria
      Jag hoppas att supporten för Windows 7 hjälper till ... Men det kanske inte funkar så bra... Jag läste om en som inte fick så bra hjälp... Om de inte gör det hoppas jag att jag kan få hjälp här...
      Jag har tagit bort återställningspartitionen... Jag trodde inte jag behövde den. Jag försökte att få min dator tyst genom att installera Windows 7 32 bitar istället för Windows 7 64 bitar... Nu har jag inga drivrutiner så att internet funkar på den... Jag trodde att det bara var att hämta på nätet med min Linuxdator och ta till Windowsdatorn  men dessa filer verkar bara gå att ladda ner från Windows update ... Kan man ladda ner såna filer på nån annans Windows dator och ta till sin egen dator ? 
       Mina andra datorer har blivit tysta när jag installerade Windows och Linux 32 bitar... Jag har inte Linux och Windows på samma dator.
      /Maria

• Av Korpen
      Windows update slutar inte söka efter uppdateringar i windows 7 home premium SP1, har testat att köra en fix it från microsoft men det hjälpte inte, nån som har någon ide hur man löser detta? Jag får inga felmeddelanden utan windows update bara söker och söker..
      Tack på förhand
    • Av jakob
      Hej, jag har köpt en splitter ny laptop Acer från media markt, (jag vet att den är Windows 7 kompatibel)
      Jag är desvärre tvungen att omformatera den på grund utav att jag arbetar i Pro Tools 11, var på att den versionen av pro tools inte stöds av Windows 10. (och pro tools 12, som stöds, kostar 5500 kr, medan Windows 7 Home Premium - 64 Bit - ESD kostar kring 800 kr)
      Jag köpte licensen via internet och fick allt via epost, så inga skivor eller usb stickor är iblandade. Varje gång jag försöker installera så hamnar jag på samma ställe. Jag kommer bifoga 5 bilder som pekar på vad som händer, som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig bättre.
      När jag kör igång istallationen går allt som det ska fram tills att (se bild 1, tog bilden lite för tidigt, procent satsen hinner komma till 20%) datorn vill startas om som den tidigare nämnde i installationen.
      När datorn startas om så hamnar den direkt på bild nummer 2, (bild nummer 3 är inzoomad på felkoden) och sedan omdirigeras jag till bild nummer 4 (bild nummer 5 är samma som bild nummer 4, bara att man inte såg andra alternativet med min kamera.)
      När jag trycker på F8 när det är markerat på "Installationsprogrammet för Windows" så omdirigeras jag till bild nummer 2
      Därför kan jag endast välja "Windows 10" för att sedan komma tillbaka till mitt föredetta operativ system, dvs windows 10.
      Hur ska jag gå till väga för att kunna fixa windows 7. Skulle uppskatta det jätte mycket, tack på förhand!
      MVH JAKOB

• Av Andreas Stenhall
      Kors i taket men Microsoft har nu släppt en rollup som innehåller alla fixar för Windows 7 sedan SP1 släpptes. Med andra ord kan man nu slippa installera 200+ uppdateringar efter en ny installation av Windows 7 SP1:

Läs mer: https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/05/17/simplifying-updates-for-windows-7-and-8-1/