Gå till innehåll

Microsoft förklarar mysteriet med WinSxS-mappen


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Många uppmärksamma användare av Windows Vista och Windows 7 har noterat att Windows-katalogen växer med tiden och speciellt att mappen WinSxS är den mapp som inte bara växer utan tar upp otroligt mycket plats om man tittar på Egenskaper på mappen. Storleken beror på främst två orsaker, ett är att alla uppdateringar som installeras ligger parallellt med tidigare sådana samt att mappen visar en mycket större storlek då den räknar storleken på filer fler gånger i sammanställningen på grund av hur länkningen av filer i Windows fungerar.

Då många användare undrat om detta har Microsoft publicerat en support-artikel i ämnet. Missa inte heller den genomgång jag gjorde i ämnet för några år sedan för Windows Vista (men som även gäller för Windows 7).

Läs mer: Mysteriet om varför WinSxS-mappen i Windows Vista och Windows 7 tar så mycket plats

Läs mer: How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller låter mig rätta mig själv, du skulle kunna avinstallera hotfixar som har installerats och sedan ersätts av efterföljande uppdateringar. Eftersom det i stort sett varje månad släpps en kumulativ uppdatering för Internet Explorer skulle du exempelvis kunna avinstallera föregående månaders IE-kumulativa uppdateringar för att spara några fler megabyte. I sammanhanget blir det dock inte mycket till diskutrymme sparat men det skulle gå att frigöra lite mer diskutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte köra verktyget VSP1CLN.EXE i Windows 7 men det gick inte? Verkar inte finnas i Windows 7, finns det nått annat verktyg som gör SP1 permanent osv som VSP1CLN.EXE gör?

Som e-son säger :) Vsp1cln.exe-kommandot gäller bara för Vista med SP1 och compcln.exe gäller om man har Vista med SP2. Eftersom DISM-kommandot som e-son skriver ovan är inbyggt i Windows 7 är det också oberoende av vilket service pack som körs. Med andra ord kommer detta kommando att fungera även när (eller om) SP2 för Windows 7 släpps.

%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Jag provade dism.exe, men det tog inte bort något alls.

Kan man bara helt rått radera filerna(ca 10000 st) i C:/windows/winsxs-mappen utan att operativsystemet havererar?

Kör Windows 7 Home Premium med servicepack 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att operativsystemet havererar

Hehe, låt bli att använda dig av dualboot med Linux..

Gör en ny Systemåterställningspunkt och ta bort de tidigare och/eller inaktivera Tjänsten "Volume Shadow Copy" efter det, kan stänga av Hibernation och kör med Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tjänsten "Volume Shadow Copy" som använder winsxs-mappen?

Dualboot är bra, då har man både en spelkonsol och ett bra OS. ;)

VSC skapar systemåterställningspunkter vid behov och tar utrymme på hårddisken.

Det kan fungera med att tömma winsxs-mappen och om det fungerar utan att statens haverikommission rycker in, kommer troligtvis inte uppdateringarna att fungera och att datorn blir långsam. Om jag har förstått det rätt, winsxs är delvis en "spegling" av operativet.

Kika på det första inlägget i tråden.

Använder du Linux som spelkonsol ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VSC skapar systemåterställningspunkter vid behov och tar utrymme på hårddisken.

Det kan fungera med att tömma winsxs-mappen och om det fungerar utan att statens haverikommission rycker in, kommer troligtvis inte uppdateringarna att fungera och att datorn blir långsam. Om jag har förstått det rätt, winsxs är delvis en "spegling" av operativet.

Kika på det första inlägget i tråden.

Använder du Linux som spelkonsol ? :P

Windows är ju än så länge bäst för spel, men speltillverkarna tittar alltmer på Linux och det är bara en tidsfråga innan Linux blir en populär plattform för spel.

Och sedan jag slutade med att skriva program för Windows så är det helt enkelt en spelkonsol. ;)

Linux är ju så pass mycket bättre att använda en Windows, det skapas t.ex inte en massa filer (mer än 10000 och tar upp 7GB) i winsxs-mappen.

Men jag ska testa att flytta filerna till en annan mapp för att se vad som händer...

Jag återkommer med resultatet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ganska komiskt, 10896 filer i winsxs-mappen tar upp 23.8MB när man kontrollerar med ett OS som kan räkna.

Jämfört med de 7GB som visas felaktigt i Windows, så kan jag leva med 23.8 MB... ;)

Jo, när jag dej på tråden Jarru!

Har du hur man gör en genväg till funktionen "skapa en systemåterställningspunkt", som det är nu så är det lite väl många klick?

Det finns kanske en färdig genväg någonstans, men det är inget som jag kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in i ett textdokument och spara som RestorePoint.vbs

If WScript.Arguments.Count = 0 Then
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
objShell.ShellExecute "wscript.exe", Chr(34) & WScript.ScriptFullName & Chr(34) & " Run", , "runas", 1
Else
GetObject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore").CreateRestorePoint "Instant Restore Point", 0, 100
End If

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här varianten

GetObject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore").CreateRestorePoint InputBox("Enter a descriptive name for the restore point:","Create Restore Point - howtogeek.com"), 0, 100

Den passar mej bättre!

Jodå, nu när jag kollade så fungerade din variant också, fast osynligt.

VBS är kul, det är länge sedan jag höll på med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ganska komiskt, 10896 filer i winsxs-mappen tar upp 23.8MB när man kontrollerar med ett OS som kan räkna.

Jämfört med de 7GB som visas felaktigt i Windows, så kan jag leva med 23.8 MB... ;)

Att du upplever den som stor när du tittar på egenskaper på mappen i Windows beror på att filerna är symlänkade till WinSxS-mappen. När du tittar på mappen med ett annat OS uppfattar det inte länkar i filsystemet och visar storleken på det som faktiskt finns i WinSxS-mappen och inte är inlänkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du upplever den som stor när du tittar på egenskaper på mappen i Windows beror på att filerna är symlänkade till WinSxS-mappen. När du tittar på mappen med ett annat OS uppfattar det inte länkar i filsystemet och visar storleken på det som faktiskt finns i WinSxS-mappen och inte är inlänkat.

Jo, det förstod jag när jag läste i > How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory

Men man kan fråga sej var de 7GByten egentligen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se min avatar, Intel är smartare än vad jag är. :)

Windows 7 tar otroligt mycket plats på hårddisken ändå är det inte komplett med office-paket osv.

Kubuntu som jag använder mest ligger på 6 GB just nu inklusive mina egna filer och det är komplett med office-paket, pdfläsare osv från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En modernare variant är att använda Powershell istället för VBS, för att skapa egna återställningspunkter.

Klistra in

Checkpoint-Computer -Description "OK"

i Windows Powershell ISE och spara på lämpligt ställe.

Källa > Svenska PowerShellboken

Det går säkert att snygga till, nu får man högerklicka och välja Run with Powershell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...