Gå till innehåll

Special bokstäver


CGD

Recommended Posts

Genom att hålla ned Alt och ange en sifferkod på numeriska tangentbordet (med NumLock aktiverat) kan du skriva alla tecken. Nu behöver du bara hitta en lista med kommandon, som inkluderar de tecken du skall skriva. ;)Här finns endast Š och š med Caron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att hålla ned Alt och ange en sifferkod på numeriska tangentbordet (med NumLock aktiverat) kan du skriva alla tecken. Nu behöver du bara hitta en lista med kommandon, som inkluderar de tecken du skall skriva. ;)Här finns endast Š och š med Caron.

Eller kan du i word välja Infoga -> Symboler -> Deluppsättning (Latin extra) välja den symbol du vill ha..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Tack alla. Jag letade och kunde inte hitta någon bra tangent för att få till det där v:et. Om man skall skriva ett é eller ett à så finns det ju en knapp uppe till höger om ?. Jag hade hopats på en liknande funktion för v:et. Det finns ju så att det går att skriva tvärt om ê.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ČčĎĚǍ, vilka språk är det som använder Caron?

Jag använde motsvarigheten till Windows teckenuppsättning som finns i KDE.

Använder man caron dagligen så borde gå att programmera om en tangent för Caron, så att det kan användas likadant som t.ex é è osv...

Det vet spelnissarna hur man gör det i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son:s förslag var helt nytt för mig. Finns det andra varianter att skriva in? Men även Jarrus lista kan vara bra att ha till hands. Det enda tecken jag hittills lärt mig är @ som jag skriver genom att trycka alt+64 på de numeriska tangenterna.

Så tack till alla. Det svar jag hade hoppats på fanns troligen inte men jag fick förslag på, för mig nya, varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...