Gå till innehåll

Flytta alla dokument etc från en (intern) hårddisk till en annan


BertL

Recommended Posts

Har köpt en ny dator, som i princip har två hårddiskar, en liten för program och en stor för allt annat. Leverantören lovade att bara program skulle ligga på den lilla hårddisken. Men nu har jag förstås i stället fått en installation av Windows 7 som lägger rubbet på den lilla hårddisken. Jag vill alltså flytta Bibliotek och allt i mappen Användare från hårddisk C till hårddisk D. Jag är mycket tacksam om någon kan tala om hur jag skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra med verktyg (som jag inte på rak arm minns namnet på) men är inte rekommenderat då det ställer till problem i längden att flytta hela katalogen Användare. Det du kan göra är att på den stora disken lägga dina filer och sedan inkludera mappen i lämpliga Biblioteksmappar, eller skapa en ny biblioteksmapp. Du kan sedan ställa in att exempelvis för Dokument så ska din mapp på den stora disken vara den primära att spara filer i. Hantera detta i Utforskaren i vänstermenyn Bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är precis det som är syftet med Biblioteksmappar, du kan inkludera mappen på D: i "Dokument" och när du sedan klickar på Dokument i Utforskaren eller från exempelvis Word som alltid vill spara som standard i "Dokument" så kommer det att sparas på D-disken istället för i Dokument-mappen i C:\Användare.

Se till att mappen på D-disken är primär genom att högerklicka Dokument, välj Egenskaper och se till att mappen på D-disken har bocken framför sig vilket indikerar att den är standardmappen för Dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...