BertL Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Har köpt en ny dator, som i princip har två hårddiskar, en liten för program och en stor för allt annat. Leverantören lovade att bara program skulle ligga på den lilla hårddisken. Men nu har jag förstås i stället fått en installation av Windows 7 som lägger rubbet på den lilla hårddisken. Jag vill alltså flytta Bibliotek och allt i mappen Användare från hårddisk C till hårddisk D. Jag är mycket tacksam om någon kan tala om hur jag skall göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Det går att göra med verktyg (som jag inte på rak arm minns namnet på) men är inte rekommenderat då det ställer till problem i längden att flytta hela katalogen Användare. Det du kan göra är att på den stora disken lägga dina filer och sedan inkludera mappen i lämpliga Biblioteksmappar, eller skapa en ny biblioteksmapp. Du kan sedan ställa in att exempelvis för Dokument så ska din mapp på den stora disken vara den primära att spara filer i. Hantera detta i Utforskaren i vänstermenyn Bibliotek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertL Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Stort tack för tipset! En följdfråga: Kommer detta att leda till att en mapp på D-disken kan fungera som Mina dokument? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Japp, det är precis det som är syftet med Biblioteksmappar, du kan inkludera mappen på D: i "Dokument" och när du sedan klickar på Dokument i Utforskaren eller från exempelvis Word som alltid vill spara som standard i "Dokument" så kommer det att sparas på D-disken istället för i Dokument-mappen i C:\Användare. Se till att mappen på D-disken är primär genom att högerklicka Dokument, välj Egenskaper och se till att mappen på D-disken har bocken framför sig vilket indikerar att den är standardmappen för Dokument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertL Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Toppen! Stort tack än en gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Inga problem, återkom om du undrar något mer om detta eller något annat som rör din dator eller Windows. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts