Gå till innehåll

ssd disk AHCI


tub

Recommended Posts

Sitter och kollar upp våra jobbdatorer och det visar sig att AHCI är påslaget i BIOS men inte i Windows

min tanke är att man kopierat över installationen från en vanlig hdd till ssd disken

nu till min undran törs man ändra i registret till AHCI läge eller kraschar operativet då

hade det varit min egen dator hade jag testat men det är väl lite känsligare när det är jobbdatorer

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket e-son

så långt hade jag kommit själv

problemet är ju att AHCI läge redan är valt i BIOS därav min tvekan

jag lutar nog åt att testa men jag tror det är bäst att få klartecken från leverantören

jag åtetrkommer med resultatet

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom registerändringen inte verkställs förrän efter omstart, kan jag inte se att det skulle ha någon betydelse om biosaktiveringen redan är gjord. Det blir liksom samma sak... du startar om datorn och windows installerar ahci-drivare.

Se till så du har en färsk återställningspunkt, ifall något går snett.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med leverantören och han lät som ett frågetecken (är det möjligt)

och började prata om att vidarebefordra frågan till datatillverkarens support

tror jag får försöka experimentera när jag kommer hem på en egen maskin

jag tror också att det är ofarligt men vi snackar om datorer som kostar ca:3500kr/styck

så man får vara lite försiktig så att man inte blir anklagad för handhavandefel

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gör AHCU för nytta snabbar det upp Windows starten bättre? Funkar det bara för SSD-diskar?

Den stora skillnaden mot IDE är att det ger tillgång till TRIM-kommandot som är viktigt för SSD diskar.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med leverantören och han lät som ett frågetecken (är det möjligt)

och började prata om att vidarebefordra frågan till datatillverkarens support

tror jag får försöka experimentera när jag kommer hem på en egen maskin

jag tror också att det är ofarligt men vi snackar om datorer som kostar ca:3500kr/styck

så man får vara lite försiktig så att man inte blir anklagad för handhavandefel

tub

skall vara 35000kr

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag var konfunderad när Ubuntu åkte ut och jag skulle göra en ren W7 instalaltion på min Intel G25 SSD.

Den här tråden gör att det klarnar:

http://www.sweclocke...ngstrad-om-ssd/

Sen kan alltså TRIM köras även med IDE som den här gurun förklarar:

Finally, about TRIM. Do you need AHCI to get TRIM support? The straight up factual 100% accurate answer is NO, YOU DO NOT. TRIM is an actual ATA protocol command (see above, re: ATA-8 ACS-2), specifically DATA SET MANAGEMENT command 0x06. If you want to read about it, please see the ATA-8 ACS-2 working draft document, section 7 "Command Descriptions" subsection 10. Any device that speaks the ATA protocol -- such as SATA hard disks -- and supports 48-bit LBA addressing, can support the TRIM command. You can submit this command to the drive via a standard ATA CDB message and it will work. You DO NOT need AHCI to send this command. And of course there's a similar status/capability bit that defines if the device (disk) has TRIM capability or not.

So what sends the TRIM command? Simple: the operating system or software that is speaking to the disk. Windows 7, for example, does it. Linux can do it. FreeBSD can do it (but currently only for UFS/UFS2 filesystems; TRIM is not supported in ZFS). For those of us on Windows XP, the OS cannot, so we use utilities like Intel's SSD Toolbox to do it either manually or via scheduled events.

Are we clear? :-)

http://communities.i.../message/121908

Sen är det då så smart att om AHCI är påslaget i BIOS med en W7 burk så behöver man inte göra någonting....

Slutligen så bör man då även läsa på konkret angående vilken SSD-disk som man ska använda

PS.... SSD är det bästa jag investerat i på "år o dag.".... suveränt !! DS

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TRIM verkar ju fungera på datorerna så du har nog rätt plun

Njau... om jag har rätt eller fel spelar mindre roll.

Nu är länken från Intels community där ett felsvar från någon "noob" direkt krossas i molekyler... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och kollar upp våra jobbdatorer och det visar sig att AHCI är påslaget i BIOS men inte i Windows

hade det varit min egen dator hade jag testat men det är väl lite känsligare när det är jobbdator

Om AHCI är påslaget eller inte på en SSD-disk spelar ingen roll, jag har tom benchmarkat i båda mode.

Diffen är försumbar. I realiteten märker ingen skillnad.

OM du hade varit datoranvsarig på vårat jobb, och ödar massa riskfylld tid på arbets -företagsdatorer hade du fått sparken.

Du har ingenting att vinna, mer än anställd personal blir stillastående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om AHCI är påslaget eller inte på en SSD-disk spelar ingen roll, jag har tom benchmarkat i båda mode.

Diffen är försumbar. I realiteten märker ingen skillnad.

OM du hade varit datoranvsarig på vårat jobb, och ödar massa riskfylld tid på arbets -företagsdatorer hade du fått sparken.

Du har ingenting att vinna, mer än anställd personal blir stillastående.

DET fanns naturligtvis en anledning till att jag kollade upp datorerna och jag hittade en del andra konstigheter som jag rättade till

datorerna fungerar nu väldigt bra

AHCI eller inte AHCI det verkar vara väldigt delade meningar om detta bland experterna

OCH kan bara tillägga att jag är väldigt glad att jag inte jobbar på ditt företag

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...