Gå till innehåll

Sökfunktionen i Windows 7 hittar inte det jag söker


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Jag har fått en fråga via e-post om problem med sökning av filer i Startmenyn i Windows 7. Då svaret troligtvis är av intresse för flera så kommer här en ordentlig genomgång av problemet.

Fråga:

Jag har köpt en ny dator med Windows 7 och jag har ett problem att jag inte kan få fram någonting när jag vill söka efter något genom att trycka på Startknappen och skriva in ett ord i ”sök bland program och filer”. Då jag vet att ordet finns men har glömt var jag sparade det och när jag slår in ordet så kommer det bara fram ”inget ord matchade sökordet” oavsett vad jag söker på för ord. När jag sökte i Windows XP så blev det alltid en massa filer och mappar som kom fram med sökordet i.

Svar:

Det är stora grundläggande skillnader i sökfunktionaliteten i Windows XP kontra Windows 7. I Windows XP sökte man som standard på hela disken vilket tog längre tid men gav ett komplett sökresultat, medan i Windows 7 så har man indexerat vissa utvalda platser för att sökningen av information ska gå på sekunden.

För att verifiera vad som orsakar dina sökproblem så följ dessa steg:

Gå till Start > Kontrollpanelen > System & Säkerhet och välj Felsök vanliga datorproblem under rubriken Åtgärdscenter. Klicka på Visa alla i vänstermenyn och välj Sökning och Indexering. Klicka Avancerat och välj Kör som Administratör för att öka chanserna att lyckas lösa problemet. Följ sedan guiden och notera eventuella åtgärder som utförts. Om denna guide inte hittar och löser problemet finns det ytterligare saker att kontrollera manuellt:

1. Bygg om indexet. Ibland händer det att indexet som innehåller information om alla filer på din dator blir korrupt. För att återskapa indexdatabasen går du till Kontrollpanelen och i högra hörnet väljer du Visa efter: Små ikoner. Klicka sedan Indexeringsalternativ > Avancerat och välj Återskapa. När du valt det byggs indexet om. Vänta ett tag och verifiera sedan om det fungerar.

2. Platsen för dina filer indexeras inte. Säkerställ att platsen du vill söka i faktiskt indexeras. Detta gör du också i Indexeringsalternativ där du ser vilka platser som indexeras och där du också kan lägga till platser utanför de som standard indexeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vidare e-postkontakt med frågeställaren visar det sig att han hittar det han söker om han startar Windows Utforskaren och istället använder sökrutan i övre högra hörnet. Sökningen sker då inte i indexet utan i de faktiska filer som ligger exempelvis på hela C-disken. Det här tar dock mycket längre tid och indikerar samtidigt att då han hittar filerna han söker att de inte är inkluderade i indexet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj ämnet kom på tapeten om indexeringen i Windows 7 :)

Har en fråga som ligger ganska nära och kanske finns andra som också undrar detsamma.

Hur får man Utforskaren att öppna och läsa-in en redan befintlig mapp på disken snabbare?

Även om de handlar om en mapp jag besökt tidigare med samma filinnehåll så tar de evigheter ungefär som mappen läses in för första gången.

Hur kommer man runt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under hela tiden jag använt Windows XP har jag använt SuperCat för att söka på disken. Windows indexering har alltid varit avstängt. Med SuperCat hittas allt på någon sekund.

http://no-nonsense-software.com/supercat/

"SuperCat has been successfully tested with Windows 7, but there are some minor limitations. Currently, you cannot catalog the new "Libraries" folder."

Väntar mig att detta också kommer att fungera framöver. Då jag testat i Win 7 så har inte jag märkt av några missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för skyndsamt svar, precis - vanliga mappar i Utforskaren.

Har ingen större betydelse vad för typ av mapp som öppnas, ungefär lika jämnt över mellan alla riktiga mappar.

Utgår från indexeringen kan spela in varför de alltid tar sån tid & öppna och läsa in innehållet.

Däremot favoritmappar och biblioteket öppnar på direkten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...