Gå till innehåll

Hur se datorns filmer/program i TV:n [LÖST]


Recommended Posts

Kära vänner !!

Behöver hjälp med att få veta hur jag bäst och till lägsta kostnad, ska kunna se filmer och reprisprogram som jag normalt kan se i datorn, men vill så klart hellre se på stora dataskärmen... hur ??

några bra förslag ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på TV och anslutning i både TV och dator... kabel däremellan är perfekt!

Jag har en laptop med den gamla klassiska RGB kabeln och en laptop med HDMI. Tack och lov så har jag dubbla HDMI samt även en RGB på Tv´n. Bara att plugga in.

Har kompletterat med ett trådlöst tangentbord och mus så det blir enkelt att sitta i soffan med datorn stående under TV´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på TV och anslutning i både TV och dator... kabel däremellan är perfekt!

Jag har en laptop med den gamla klassiska RGB kabeln och en laptop med HDMI. Tack och lov så har jag dubbla HDMI samt även en RGB på Tv´n. Bara att plugga in.

Har kompletterat med ett trådlöst tangentbord och mus så det blir enkelt att sitta i soffan med datorn stående under TV´n.

Med RGB får du väl inte med ljud eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-machine E732 är en laptop

annan laptop är

Acer aspire 5738G

TV:n är en Samsung plasma 4+ serie, anslutning till bland annat HDMI

hade tidigare en lång kabel direkt från Acern, men det var till annan tv. Nu inte finns samma kontakt på nya tv;n...

lagomt förvirrande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din e-machine E732 har du HDMI-anslutning och likaså på din Aspire. Enklare blir det inte.

På din TV har du (enligt spec på Samsung) även en PC anslutning (vga rgb) vilket gör att du bör kunna köra även den anslutningen. Då behöver du även en kabel för ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter ju fantastiskt, kan du ge mej i en hast ett förmånligt köpställe för detta underverk till kabel ? HDMI ??

den kanske har nåt nummer eller så ?? :-)

och en annan kabel från tv:n till datorn också för ljud eller ??

har den också nåt nummer eller liknande ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HDMI-kabel köper du på SIBA, El-giganten eller någon annan TV-handel. Välsorterade Maxi har också lite sånt smått och gott... Själv är det oftast Kjell & Co som gäller, eller varför inte Clas Ohlsson?

Kör du ren HDMI behöver du ingen ljudkabel, bara om du måste använda en adapter vilket du inte ska behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ren HDMI behöver du ingen ljudkabel, bara om du måste använda en adapter vilket du inte ska behöva.

Det är en sanning med modifikation. Det är inte alla grafikkort som skickar ljud på HDMI-porten. Fast du kanske kollade upp så de aktuella modellerna gjorde det?

3m är kanske mycket, men bättre för lång än för kort :-)

Vid längder över 6-7m kan det om man har otur uppstå problem beroende på vilken kabel man valt. Åtminstone var det så för något år sedan men det kanske blivit ändring på kablar och portarnas utsignaler sedan dess. Men 3m ska iaf inte vara något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tillbaka från stan och Teknikmagasinet som erbjöd mej en kabel på 2,5 meter. Bra. Kabeln uppackad och isatt där det finns "hål" för den samma.

NU upp till bevis !!.. på min första laptop, som nu inte existerar längre, så fanns en markering på en F-knapp som man skulle trycka på...men inte NU ??

Önskar jag slapp fråga, men nu då ?? Jag trodde att när kablarna var inkopplade så skulle restan vara automatirskt ?? :-(

snacka att man får erkänna att man är blåbär i sammanhanget.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ctrl... du ska klicka på Win+p och där väljer du vilken skärm du ska visa på. Startar du datorn med allt ihopkopplat så brukar datorn visa på tv:n som primär skärm... så är det hos mina 2 laptops jag använder. Har inte behövt ändra något personligen.

Dessutom får du inte glömma att sätta tv:n på HDMI-kanalen. De flesta tv-apparater gör detta automatiskt när man ger HDMI signal men det kan vara så att du får klicka dig fram på tv:ns fjärrkontroll. Leta efter en knapp som heter "source" eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW, it is working, you guys are my heros, now and forever !!!!

Ja, det är ju ingen överraskning, det har ni ALLTID varit.... jag frågade tidigare en tv-handeln i ärendet

det skulle ha kostat mej tusenlappen och lät krångligt....

än en gång super tack till er alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...