Gå till innehåll

Spärrade mappar. Hur bli av med spärren?


BertL

Recommended Posts

Har blivit spärrad och utestängd från vissa mappar, bland annat "Documents and settings" och "Program" i min nya dator med Windows 7. Jag har en vag aning om att det kanske kan bero på att jag fått ett annat användarnamn i den nya datorn, medan användaren från den gamla datorn kanske hängde med när jag körde Windows filöverföring för att plocka över allt från den gamla datorn till den nya. Det har förresten i övrigt fungerar jättebra, jag har till och med fått med inloggningsdata till mina epostkonton, så att jag sluppit föra in informationen igen. Det enda problemet är att jag blivit utestängd från delar av datorn. Är mycket tacksam för tips om hur jag kan får tillgång till de låsta mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, men kan det inte vara så att de ändå fått ett innehåll när jag fört över material från min gamla dator med Windows filöverföring (de finns ju och har innehåll i den gamla datorn). För mig är det viktigt att rensa bort eventuellt obehövligt innehåll från dessa mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mapparna försedda med hänglås, som på min bild? Det är i så fall dolda och skyddade systemmappar som inte skall röras. En slags virtuella mappar som har med windows bakåtkompatibilitet att göra. Tar du "Egenskaper" på mapparna får du heller ingen storleksinformation, vilket man normalt får även på systemmappar.

Är det INTE skyddade systemmappar, måste du ändra ägarskap på mapparna för att komma åt innehållet.

I så fall... högerklicka på mappen och välj...

Egenskaper/Säkerhet/Avancerat/Ägare/Redigera

...markera "Administratörer (ditt administratörskonto)", bocka för "Ersätt ägare av underbehållare och objekt" samt tryck "Verkställ".

Gå därefter tillbaka till Egenskaper, Tryck på "Redigera", markera Administratörskontot och tilldela "Fullständig behörighet":

Stäng ner Egenskaper, så skall du nu kunna öppna mappen.

post-1936-0-37083700-1314696097.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...