Gå till innehåll

Dator låser sig !


dippen

Recommended Posts

Hej, jag är ny här och behöver hjälp med min stationära dator som låser sig efter oregelbundna tider, bara när jag spelar

och det enda jag kan göra är att stänga av datorn då inte något annat svarar. Det jag också vill tilläga är att när

datorn låser sig så hör jag ett väldigt konstigt ljud i högtalaren/headset det låter ungefär som en motor eller en

hushålls tummlare. Det har varit så här väldigt länge för att jag är inte så bra med datorer.

Datorn är en fujitsu siemens scaleo L

windows-7 32

Hoppas det finns någon här som vet vad det är för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Välkommen till forumet :D

Jag tror att du behöver öppna datorn och blåsa ur allt damm, ev damsuga lite försiktigt.

Ha antistatarmband så du inte får någon statisk el i moderkortet eller minnen när du gör rent i lådan.

Om datorn redan är ren, kontrollera att alla fläktar fungerar som de ska.

När grafikkort eller processor med fläktar blir varma börjar de vina ganska mycket och så slutar datorn att fungera bara för att svalna.

Efter hur länge brukar datorn sluta fungera, och är det ungefär samma tid alltid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Välkommen till forumet :D

Jag tror att du behöver öppna datorn och blåsa ur allt damm, ev damsuga lite försiktigt.

Ha antistatarmband så du inte får någon statisk el i moderkortet eller minnen när du gör rent i lådan.

Om datorn redan är ren, kontrollera att alla fläktar fungerar som de ska.

När grafikkort eller processor med fläktar blir varma börjar de vina ganska mycket och så slutar datorn att fungera bara för att svalna.

Efter hur länge brukar datorn sluta fungera, och är det ungefär samma tid alltid?

Den låser sig efter olika tider och jag har testat att göra rent datorn flera ggr men det hjälper inte.

Själv tror jag felet hör med operativsystemet att göra, men jag är osäker. Har ett windows 7 som fungerade

bra ca 6månader sedan började det komma konstiga pop-up rutor om förfalskat operativ och dessa rutor stänger ner

alla program man har igång, och jag tror detta operativet hackar upp sig ibland när denna ruta skall komma.

Är jag helt fel ute nu tro eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag nästa fråga, stämmer det då att ditt operativsystem inte har en giltig licens?

Och i så fall kan du även kolla mera exakt vilken version av Windows 7 du kör

(start, kör, skriv "winver" utan "" och sen OK

6.1 7600?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...