Gå till innehåll

Till dig som testar Windows 8 Dev... visa och berätta!


Manneman

Recommended Posts

Ja, jag velar så det visslar om det. Jag är såååå sugen men har bestämt mig för att vänta. Däremot hade det varit trevligt om ni som testar skulle kunna berätta lite hur det flyter och naturligtvis bifoga lite skärmdumpar. Så jag dedikerar denna tråden till just upplevelser och trevliga små bilder...

Tråden kommer uppdateras efterhand som det kommer nya byggen innan beta (om det gör det)

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 88
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

IE10 som är ingår i Windows 8 ser bra ut tycker jag fast det är en tidig version. Blev snopen att det fann drivrutiner för mitt gamla ljud och grafikkort och dem är inte nya direkt. Vill visa en skärmdump men hittar inte Paint som jag brukar använda för att importera en bild jag vill spara. //DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket att berätta... Windows 7 anpassat till pekplattor, kort och gott. ;)

Lite småförändringar "under huven" förstås. Som att Defender är utbytt/sammanslaget mot MSE, Ribbon i utforskaren och liknande. Sammanfattningsvis... inget som motiverar en uppgradering från W7. Kan dock tänka mig en pekplatta med W8... mest för, förhoppningsvis enkel integration med övriga Windowsburkar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ e-son... personligen så kommer Ribbon i utforskaren bli ett lyft som bara det blir värt för mig att uppdatera. Men det är alltså inte samma "wow-effekt" i nuläget som det var när Windows 7 kom?

@ DAson... har du haft samma "enkelhet" när du kört Windows 7 på den burken, eller upplever du att Windows 8 hittar drivrutiner som Windows 7 inte gjorde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ e-son... personligen så kommer Ribbon i utforskaren bli ett lyft som bara det blir värt för mig att uppdatera. Men det är alltså inte samma "wow-effekt" i nuläget som det var när Windows 7 kom?

Av ren nyfikenhet. Vad är det du gör så ofta i menyerna i utforskaren att ribbons kommer till så stor nytta? Det enda jag använder där är New Folder knappen och det finns säkert ett snabbkommando för det också jag borde lärt mig istället. :)

Jag ska dra ner åttan ikväll o testa virtuellt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 fann drivrutiner till Grafikkortet som inte Windows 7 fann för att få det att fungera så fick jag installera Vista drivrutiner till grafikkortet men det slapp jag göra denna gång. Tack e-son för reghacket för att hålla på med pekfunktion på en stationär dator var ingen höjdare. Lägger upp första skärmdumpen. //DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur About Windows kommer att se ut i Betan när den kommer. Man får testa Pre-Betan länge fram till 12 mars 2012. Är det nån som vet vilken version Windows Developer Previem är byggd på för Windows 8 version.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur About Windows kommer att se ut i Betan när den kommer. Man får testa Pre-Betan länge fram till 12 mars 2012. Är det nån som vet vilken version Windows Developer Previem är byggd på för Windows 8 version.

Om du menar "ultimate", "enterprise" osv så är detta något som man bestämmer väldigt sent i processen. Det vi kommer att se fram till RC/RTM är fulla releaser som innehåller alla funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCGuiden, du och jag får nog ladda ner den andra versionen utan utvecklingsverktyg. Jag upplevde samma sak när jag nu skulle flytta över till ett USB-minne som är på 8 GB och hade drygt 7,5 GB fritt att filen sa att jag inte hade tillräckligt med plats. ARG är väl det minsta man kan säga. Måste jag förresten ha nåt preparerat USB minne där bara iso filen ligger eller kan jag dra över den till en som har större kapacitet än vad den jag testade på hade? Kanske jag skall försöka dra över den till en hårddisk och koppla hårddisken till datorn som en extern hårddisk. det bör ju räcka med 160 GB eller så, väl?

Jag hade inte Virtual PC på min bärbara, dit där jag drog ner previewn, utan installerade VirtualBox istället men har inte lyckats installera W8 virtuellt ännu. kanske det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet. Vad är det du gör så ofta i menyerna i utforskaren att ribbons kommer till så stor nytta? Det enda jag använder där är New Folder knappen och det finns säkert ett snabbkommando för det också jag borde lärt mig istället. :)

Jag ska dra ner åttan ikväll o testa virtuellt iaf.

Jag har arbetat en del Ribbons gränssnitt till vardags och har liksom vant mig med det och fått in en obehaglig rutin på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE10 som är ingår i Windows 8 ser bra ut tycker jag fast det är en tidig version. Blev snopen att det fann drivrutiner för mitt gamla ljud och grafikkort och dem är inte nya direkt. Vill visa en skärmdump men hittar inte Paint som jag brukar använda för att importera en bild jag vill spara. //DAson

Angående Paint: Högerklick på blåt skrivbord/ New/ Rich Text Dokument.

Dubbelklicka på Ikonen som skapas på skrivbordet och Paint-ikonen finns i Ribbon i WordPad

Någon som vet hur man ändrar till enkelklick (Verktygsmenyn borta i Ribbon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga den var ju 5,2 GB stor x64 versionen

inte fick den plats på en skiva inte, blir att köpa ett större usbminne eller en DL skiva

Hum, 5,2? :blink:

3,6 GB väger min WindowsDeveloperPreview-64bit-English.iso

Som inledande bedömning... Svaren börjar redan trilla in som gett sig till känna.

Om man tittar på praktiska saker så har ju ingenting hänt om man ser till storleken av installaionen.

Bara där rimmar de dåligt med den målsättning som finns överallt mot allt mindre och smidigare lagring.

Sedan har jag svårt & se framgången som de snackats om då man integrerat Ribbon i Utforskaren.

Något man redan tidigare gjorde i Paint och textredigerings programmet WordPad, så utgången var väl utstakad funktionen skulle stödjas även i Windows 8. Ett gränssnitt som på intet sätt är nytt och som i åratal funnits med i Office paketen.

Genom lägga in stödet i Utforskaren så använde man en lösning som redan fanns i lager. På så vis har man ju som jag tycker "fegat ur" och samtidigt kunnat genomföra en väldig besparing i kostnaden de hade kostat i utveckla nya funktioner för 'Windows framtida filhantering' något Windows 8 verkligen hade behov utav. Tittar man på saker som "användarvänlighet" alltså hur man valt att utforma dem praktiska bitarna i jämförelse med resten av Windows 8 så framgår de som man fullkomligt lämnat Utforskaren därhän i utvecklingen & mycket framstår likadant som den linje man alltid följt under flera versioner ända sedan Vista. Tycker Utforskaren kunde varit värd en ändå större genomgripande förändring än vad som skett, bl.a hade jag gärna sett fram emot en vidareutvecklng i betydelsen av transparens & den genomskinlighet som finns med i bl.a UAC. Genom föra in den grafiken i Utforskaren eller helt gjort om och integrerat filhanteringen mer mot "Skrivbordet" istället för behålla Utforskaren som ett separat program så hade allt framstått mer strömlinjeformat och mer modernt omgjort.

Tittar man på andra viktiga saker som rollen ett operativsystem spelar i händerna på dess användare så behövs fler utarbetningar göras i förenkla praktiska funktioner med språket man kommunicerar med i form av grafik, bilder, gränsnitt.

Detta så en dator kan köras instinktivt av vem som helst utan påverkan av saker som 'erfarenhet', 'ålder' och tidigare kunskaper bortsett från faktorer som handikapp. Finns mängder av ställen i nyare system där en användare inte klarar med enkel logik koppla samman Vad ögat uppfattar med Vad användaren vill Uppnå och därefter på enklaste vis Verkställa uppgiften till systemet. Ta exemplet "Springa till toaletten" Här har mänskligheten utvecklats säkerligen allra mest i utforma & utveckla de språket som vi även behöver i gränsnittet när vi använder datorer. Många gånger ligger de svåra i att hitta de där som framstår så enkelt men som på samma gång så väl beskriver och visar vägen till vad man vill.

astd_Thumb.jpg

Med perspektivet Ribbon i bakhuvet...Hur många skulle vilja gå på kurs i använda ett dass?

Tänk då på hur lång tid de tar & lära sig använda Office-sviter på rationellt vis.

Samtidigt hävdas de att Ribbon är de mest ultimata arbetsverktyget. Tillåt mig...Hahahahaha!!!!!

Inte hos mig för de finns bättre sätt & jobba på än virra fast i saker man inte klarar av att genast förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller storleken på installationen så är det oväsentligt om det är samma som tidigare eller mindre/större då lagring idag (och ännu mindre när Windows 8 släpps) inte är ett problem. Det som är intressant är vad som körs och vad man har gjort för att optimera det som faktiskt laddas i form av tjänster och processer och där har man lyckats minimera minnesåtgången väsentligt och med stöd för nya strömsparfunktioner kan man minimera processoråtgången och ännu mer få ett effektivt operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra skarpt på en standard bb HP 4310:a idag med mekanisk disk och 2 Gb Ram, installationen tog ca 10 minuter, boot 15 sek från knapptryck till inloggning. Valde även lokalt konto i stället för Windows Live ID inloggningen.

Tryckte dit en O2k10 pro även den installationen ca 10 minuter klart imponerande. Jag gillar inte det gröna pekplatte gränssnittet så där blir det det blåa W7 stuket. En annan sak som jag gillade var att man kan köra refresh med eller utan att spara data direkt från W8:an tog dock lite längre tid att installera den vägen trots att jag valde att inte spara data.

Återkommer när jag kört lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte Virtual PC på min bärbara, dit där jag drog ner previewn, utan installerade VirtualBox istället men har inte lyckats installera W8 virtuellt ännu. kanske det kommer.

Det finns en del tips på lämpliga inställningar för den virtuella maskinen här: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=44577&sid=7be383d14562a79239d1f7dc67b89298 inlägg "14. Sep 2011, 07:11" och följande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm 10 minuter?!!!! Jag klockade in på ungefär 13 minuter, startade klockan lite sent (kanske 2 minuter) vid installationen och schabblade som vanligt med att glömma att ta ur USB-minnet och ställa om bootsekvensen igen vid första omstarten (ENDA omstarten). HAde sedan lite problem med anslutningen till nätverket, eller rättare sagt till min hemmaserver, som för tillfället är på semester tills WHS 2011 blir installerad nån gång inom den närmaste månaden. Men nu efter 13 minuter så har jag startskärmen.

Skrivet på morgonen 15 september:

Det som förvånar mig så här i efterhand är att installationen frågar efter anknytning till närmaste TRÅDLÖSA nätverk. Nu på morgonen när jag körde felsökningen upptäckte jag att efter ha satt i nätverkskabeln riktigt så kommer jag ut på nätet. Mer roliga saker dyker upp men jag får hejda mej eftersom jag har frukost och tidig grammatiklektion i italienska att tänka på innan klockan 9.00.

Undrar om installationstiderna och uppstartstiderna bllir bättre med tiden även på min gamla skorv?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men känns lite som lureri när pekplatteskärmen dyker upp, för sedan är det ju gamla vanliga windows 7 bakom, forutom då ribbon i utforskaren. Gick iallafall fint att installera i VMware Workstation 8. Förbaskat behändigt, den här virtuella tekniken. Installationen gick snabbt, betydligt snabbare än 7.an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...