Gå till innehåll

Till dig som testar Windows 8 Dev... visa och berätta!


Manneman

Recommended Posts

Windows 8 är inget Windows som jag kommer att köpa när det väl blir färdigt. Trivs bra med Windows 7 och tänker inte uppgradera!

//DAson

Tror nästan att jag håller med DAson, verkar ingen höjdare än så länge. W7 än så länge lika snabb som dagens pre-beta, på min dator iaf........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 88
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

God kväll! Har W7 på ena hdd´n och W8 på den andra. Nu till det roliga/tråkiga. Om jag har båda hdd inkopplade och kör dualboot, samt väljer att köra W8:a, så går allt bra, tills jag startar om och vill köra W7a:n nästa steg. Det verkar som om W8:a tar över, för när W7 skall startas så görs det en diskkontroll för att rätta till problem som uppstått med två isatta hdd:s... Plockar jag bort hdd´n för W7, så funkar det som det skall. Hur kan detta komma sig? Blir liksom lite fundersam!

Hej hej Sunshine! :)

Kan tänka mig de inte är omöjligt man kan bli tvungen justera bootsektorn via startreparationen i sjuan efteråt genom åttan som efterföljande installation antagligen skriver över den befintliga till förmån för Windows 8. Rekommenderar, man isåfall ändrar dessa inställningar manuellt i kommandofönstret.

Sedan ställer jag mig själv lite skeptisk till samköra sjuan & åttan parallellt då den senare till övergripande delar baserats för UEFI vilket skapar en slags hybridliknande situation med äldre versioner som egentligen vilar på välbeprövat Bios i huvudsak.

Frågan är hur smart det är att kombinera dem två..Kliar mig i skallen med visst huvudbry.

Grejen är den att de lutar åt försöka just ett sånt tillvägagångsätt på samma dator där VirtualBox misslyckades, en liten mikroskopisk chans finns ju trots allt att de kan lyckas i dualboot med Windows 7 :lol:

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet under inträffade här i morse, kan nu stolt berätta denna text har komponerats i Microsofts nyaste exemplar av webbläsare.

Visserligen i kompatibelt förbättrande vy från de klassiska gränssnittet men så här långt nöjd med tanke på grejerna är helt nya.

Spännande också IE kan köras i två helt olika varianter genom dem två helt olika skrivborden.

VirtualBox klarade inte av installera, däremot lyckades installationen med beundran skarpt på denna bärbara i dualboot med Windows 7.

Hårdvara (ekonomi-klassen m. Core duo 2.0GHz) vilket kanske inte plockade fram den riktiga skillnaden mellan Win 7 & 8.

Tid någonstans lite över 10min kändes de som (tog aldrig tiden men likvärdigt sjuan från tidigare, något snabbare möjligtvis)

Största skillnaden kom efteråt, åttan går stabilare & lättare på den här pjäsen än vad Windows 7 gör i den andra volymen.

Ljudet funkar, nätverk funkar & i princip allt annat man behöver. Upplever dock några grafikrelaterade begränsningar likt som förut från sjuan med lite väl liten text, liksom resten av paneler och fönster som gärna hade kunnat vara något större. Väljer jag minsta ikon-storleken i aktivitetsfältet så syns dem knappt. Men å andra sidan drivrutiner kan ställa till de dom med så antagligen ligger det delvis i hårdvaran.

Märkte också det fungerar ganska lätt att få tillbaka starthanteraren från Windows 7.

Skiftet görs lättast via inställningarna för System egenskaper inne i alt. för boot.

Funkar via hederliga msconfig.exe också.

I någon av dessa verktyg - ändra valt alternativ för vilket system som ska väljas som "Default" att starta.

Default intill samma rad som Windows 7 ger tillbaka startskärmen.

Kikade lite granna efter Protogon men syntes inte till här ännu :)

Uppdat ang. bootalt:

Man kan såklart ändra startalternativen inne i systemet som med verktyget ovan.

Av gammal ovana glömdes naturligtvis den nya förbättrade ljusblå boothanteraren.

Inställningar kopplade till saker som man vill ska dyka upp här administreras i samma gränssnitt.

Bortsett från bråket med Linux på de här området så tillhör boothanteraren enligt min uppfattning de största genombrottet i MS utvecklings historia. Förut gick de t.ex bara att stega framåt, vilket betydde att man måste veta på förhand vilka val man väljer. Sånt slipper man nu med bakåtknappen. Bra Microsoft!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Av ren nyfikenhet. Vad är det du gör så ofta i menyerna i utforskaren att ribbons kommer till så stor nytta? Det enda jag använder där är New Folder knappen och det finns säkert ett snabbkommando för det också jag borde lärt mig istället. :)

Jag ska dra ner åttan ikväll o testa virtuellt iaf.

Ctrl+Shift+N ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar över en sak... tidigare i tråden så fick vi ett tips att man kan stänga av Metro och få tillbaka den vanliga startmenyn. När Metro försvinner så hittar man ju inte inställningarna på bl a bakgrunden till låsskärmen... hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar över en sak... tidigare i tråden så fick vi ett tips att man kan stänga av Metro och få tillbaka den vanliga startmenyn. När Metro försvinner så hittar man ju inte inställningarna på bl a bakgrunden till låsskärmen... hur gör man då?

Här kommer ytterligare ett verktyg till för underlätta så man väldigt enkelt kan skifta mellan Metro gränsnitt (utan Win7 startmeny) och de andra utförandet som vi varit vana vid från tidigare d.v.s de ordinarie skrivbordet i Windows 7 (med vanlig startmeny).

http://windows8startmenu.codeplex.com/

Kör man då Windows developer preview i de senare utförandet så blockas då tillgången till bl.a Metro's kontrollpanel.

Vad som kanske kan hjälpa är ju att den blockeringen handlar mestadels bara om själva gränssnittet i Metro.

Något som inte omfattas lika mycket är Registret där flera av dem här inställningarna egentligen sitter.

Vissa av dem kan man säkert komma åt via dem vanliga inställningarna i den gamla kontrollpanelen.

Tänker först på inställningar för användarkonton, finns ju också Netplwiz.exe för mer avancerade alternativ.

Ändå mer avancerade alt. hittas ju via verktyget för grupp principer.

Har själv lyckats ställa in bevakning för inloggning & visa verbose information men den senare är något begränsad i den här versionen. Görs i grupp principerna gpedit.msc

Annars kan man ju också försöka ändra till dem lägen man vill ha innan man switchar över och stänger ner Metro.

Också ett sätt & lösa de på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju också försöka ändra till dem lägen man vill ha innan man switchar över och stänger ner Metro.

Också ett sätt & lösa de på :)

Jo, det har du helt rätt i :lol:

Inte alls dumt, verktyget du länkade till... tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod :)

Inte så tokig, har själv använt den gadgeten under ett par veckor...Lite som ett light mellanting, kommer fortfarande åt menyerna i Metro (Charm bar) samtidigt som startknappen på så vis får dubbla funktionen..Både in till öppna Metro som öppna Startmenyn.

Funkar välldans bra som hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...