Gå till innehåll

[Excel] Söka flera kalkylblad, presentera resultatet


Recommended Posts

Jag lovade (dumskalle!) en kompis att jag skulle hjälpa honom med ett Excelproblem och nu ångrar jag mig lite. Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Grunden är en excelfil med ett enkelt system för frånvarohantering. Om ni öppnar den bifogade filen så finns alla blad med som det ser ut nu, förutom det som heter "Detta vill jag ha". Det finns ett blad för varje person och det är där som frånvaron registreras. Första sidan är bara en sammanställning av allas frånvaro.

Skulle man t.ex. kunna infoga en knapp som användaren kan klicka på? När han klickar på knappen söks alla blad igenom efter dagens datum och varje gång det påträffas kopieras den raden och skrivs in/klistras in i en ny lista på ett tomt blad ("Detta vill jag ha"-bladet). Makro eller VB? Vad tror ni om det? Resultatbladet behöver inte se ut exakt som mitt exempel. :)

test.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Något typ detta kanske kan fungera. Gjorde en Pivottabell. Ska man börja koda macro eller VBA då springer timmarna i väg och det brukar bli många.

Du kan enkelt summera alla elever i en tabell om du lägger till namn på varje rad i elev-arken.

Pivottabellen ligger i datafliken som jag la till.

test2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...