Gå till innehåll

Är Windows 8 ett hot mot Linux?


Recommended Posts

Jag har sammanfattat lite reaktioner och översatt till svenska.

Den nya miljön i Windows 8 är nyskapande men gör också Microsoft sårbart. Linux-distributionerna har absolut inga svårigheter att producera en liknande arbetsmiljö. Linux-distributionerna har redan rutin på att producera liknande applikationer och att skeppa ut applikationer via en snarlik miljö som nu blir standard i Windows.

Det här kommer bara att hjälpa Linux. Det här är faktiskt en vanlig kommentar från så kallat experter ifrån båda sidorna av muren. Här gäller det verkligen att Microsoft lyckas. Här finns inte utrymme för något misstag. Är det så att för många applikationer i den nya miljön är kommersiella och medför omkostnader för användaren står Linux och knackar på dörren med Ubuntu i fronten. Allt är beroende av vilka beslut som fattas av Microsofts ledning. Att Kina bestämmer idag är ingen nyhet. Att inte påstå att de största aktörerna i Kina haft ett öga på främst Ubuntu är en lögn. Men med olika metoder har Microsoft lyckats hålla dörren stängd. Men frågan är hur länge. Att någon av de här aktörerna i Kina har resurser/pengar nog för att göra Ubuntu eller någon annan distribution känd för varje medborgare i världen är ett faktum idag.

Visst, folk använder inte Linux/distributioner för att de erbjuder användaren en bättre skrivbordsmiljö, vi använder det på grund av den öppna utvecklingsmiljön och den fantastiska Linux-gemenskapen på gott och ont. Vi producerar och äger våra egna produktionsmedel. Vi har rätt att skapa nya saker med programmen/os och därmed höja värdet utan att betala uppströms royalties eller samtycka till restriktiva kontrakt. Så i slutändan kommer bara den nya miljön i Windows 8 att hjälpa Linux- distributionerna att skapa system som är mer bekanta för Windows-användaren.

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

job-fails-technology-moves-in-squares1.jpg

Med den uppfattningen man själv skaffat sig i takt med systemen blivit allt mer modernare så tror jag varken rörelsen av open source eller företag med sluten ägd källkod kan klara sig och leva kvar och samtidigt vidareutvecklas, om den ena eller den andre plockades bort.

På något sätt så kompletterar dem varandra som Jing & Jang.

Om man tänker på nya trender i teknikutveckling & design så hittar dem delar av sin inspiration i den andres skapelser samtidigt som användare erbjuds flera olika varianter att känna sig hemma i som tilltalar precis som ni är inne på. Något som också kan utgöra en slags indikator på åt vilket håll vi vill att utvecklingen ska peka mot i nästa steg. Den biten är ju oerhört viktig som påtryckningsmedel om inte annat.

Tråkigaste konceptet - Vi bestämmer - vi serverar - ni lyder och gillar tallriken - ät upp & va glad.

Men genom kunna gå till flera olika resturanger med olika utbud som skiljer sig däremellan så kommer ju hela tiden kulturen utvecklas och agnarna skiljas från vetet allt eftersom. Kvallité & husmanskost har alltid varit gångbart men för den skull behöver ju inte mat se tråkigt ut.

Attraktion är ju jätteviktigt inte minst när de handlar om sälja in produkter, något som osökt för mig in på frågan...

Varför framstår Linux som så tråååkit i design & layout :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde bara en enkel fråga på en enkel reflektion.

Vilka åsikter eller tidigare erfarenheter jag har saknar helt relevans - Bättre kan ni - tackar som frågar :)

Nu är vi rättvisa. Opptokoppter ställer en fråga. Vi kan aldrig ta för givet att Opptokoppter har kunskapen.

"Varför framstår Linux som så tråååkit i design & layout"

Det är inte sant. Linux/distributioner är otroligt anpassningsbara och utvecklingen sker rekordsnabbt. Jag räknar kalt med att vi har något som liknar Windows 8 inom ett par månader. Ett Windows 8 skal eller "totally looks like" med små skillnader men ändå tillräckligt markanta skillnader som friar x-personer från en eventuellt rättslig åtgärd.

Men egentligen är inte det de viktigaste eller på någotvis betydlsefult med ett (Windows 8 skal eller "totally looks like") för Linux.

Opptokoppter om du tar dig tid att studera Linux/distar och olika skrivbordsmiljöer kommer du snart fram till att i de flesta skrivbordsmiljöerna är det bara din egen fantasi som är begränsningen för design & layout.

Vad gäller Ubuntu som förmodligen är den dist som marknadsförts mest. Är det "Mark Shuttleworth" egna stenhårda uppfattning att köra vidare på det här med Afrika, (Sydafrika) lite mörka och bruna/vinröda temat. Men naturligtvis kan du förändra design,layout och färger totalt till något som faller dig i smaken.

Ubuntu 11.10 Beta Released. Jag försökte med "bildlänkar" men bilderna blev lite förstora för forumet och trådens layout.

http://www.omgubuntu.co.uk/?p=19721

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Windows 7 RC, det var gratis i ett års tid fastän jag tröttnade på det efter någon månad, det mesta av blinget var ungefär det samma som hade funnits i Kubuntu ett bra tag.

Innan Windows 7 var lanserat så hade antalet Windows 7 RC-användare gått om det totala antalet Linuxanvändare.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken webbsajt som gjorde mätningen...

Troligtvis lär man få se liknande uppgifter om Windows 8 alpha.

Angående den dramatiska rubriken på den här tråden:

Linux lär överleva Windows 8 också... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attraktion är ju jätteviktigt inte minst när de handlar om sälja in produkter, något som osökt för mig in på frågan...

Varför framstår Linux som så tråååkit i design & layout :rolleyes:

Detta kan vara första gången någonsin jag håller med dig fullständigt!

Visst jag har inte grävt jättedjupt och supermoddat något Linux men ska det vara nödvändigt för att få en den där känslan av färdigt och bra passform man får med t.ex Windows 7 out of the box?

Windows och Photoshop är de enda betalprogrammen jag har kvar på min dator och jag vill mer än gärna byta dem också mot gratis/öppna alternativ. Så jag vill verkligen tycka om Linux men likt väl får jag alltid en "B-känsla" när jag provar det. Lite som när man remote'ar till en Windows maskin, det ser riktigt ut men det är ändå något som inte känns rätt.

Men för att återkoppla lite till topic så är det jag provat av Windows 8 inte ett hot mot nånting. Det är totalt värdelöst. Jag skulle hellre backa till Vista utan servicepacks om jag inte fick fortsätta använda 7'an. Men förhoppningsvis blir 8'an bättre med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Windows 8 ett hot mot Linux? Nej. Är Linux ett hot mot Windows 8? Nej. Linux kommer aldrig bli aktuellt för företagen i någon större utsträckning för att det inte kommer i närheten med allt från utrullning av OS:et till central hantering och styrning, hårdvarustöd etc. Linux kommer som det ser ut nu aldrig vara något hot mot Windows med den enkla anledningen "Linux-distributionerna", det vill säga att det finns hur många distar som helst även om det finns ett fåtal framträdande. Det man borde göra är att med enad front och styrka attackera Windows men så länge man inte samarbetar är Linux dömt att inte vara ett hot mot varken Windows, Apple eller andra OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara första gången någonsin jag håller med dig fullständigt!

Visst jag har inte grävt jättedjupt och supermoddat något Linux men ska det vara nödvändigt för att få en den där känslan av färdigt och bra passform man får med t.ex Windows 7 out of the box?

Windows och Photoshop är de enda betalprogrammen jag har kvar på min dator och jag vill mer än gärna byta dem också mot gratis/öppna alternativ. Så jag vill verkligen tycka om Linux men likt väl får jag alltid en "B-känsla" när jag provar det. Lite som när man remote'ar till en Windows maskin, det ser riktigt ut men det är ändå något som inte känns rätt.

Men för att återkoppla lite till topic så är det jag provat av Windows 8 inte ett hot mot nånting. Det är totalt värdelöst. Jag skulle hellre backa till Vista utan servicepacks om jag inte fick fortsätta använda 7'an. Men förhoppningsvis blir 8'an bättre med tiden.

Det är tråkigt att du håller med "Opptokoppter"

Men din åsikt är viktig och respekteras av mig personligen.

Jag får antagligen ta visa upp var en del "design & layout" användare vistas. Bodhilinux/Ubuntu/"Enlightenment as its default Desktop Manager" Det finns så mycket inspiration, glädje, skapande, frihet och nytänkande ibland Linuxanvändare. Det finns inget som är varken "så tråååkit i design & layout". Bara dålig information om möjligheterna som erbjuds att skapa morgondagens eller framtidens skrivbordsmiljö. Alla med rätt talang för design & layout för en möjlighet att synas.

http://www.bodhilinu...gallerydotw.php

week12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så mycket inspiration, glädje, skapande, frihet och nytänkande ibland Linuxanvändare. Det finns inget som är varken "så tråååkit i design & layout". Bara dålig information om möjligheterna som erbjuds att skapa morgondagens eller framtidens skrivbordsmiljö. Alla med rätt talang för design & layout för en möjlighet att synas.

Det är möjligt att du har rätt, men det förstärker väl det Stenis nyss skrev. Linux spretar för mycket, det är svårt för den som INTE vill/kan gräva ner sig lite att hitta rätt. Det saknas en gemensam kraft, ett gemensamt mål, långsiktighet som ger ro att finputsa, i stil med organisationen bakom t.ex Winfows, på gott och ont.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Windows 8 ett hot mot Linux? Nej. Är Linux ett hot mot Windows 8? Nej. Linux kommer aldrig bli aktuellt för företagen i någon större utsträckning för att det inte kommer i närheten med allt från utrullning av OS:et till central hantering och styrning, hårdvarustöd etc. Linux kommer som det ser ut nu aldrig vara något hot mot Windows med den enkla anledningen "Linux-distributionerna", det vill säga att det finns hur många distar som helst även om det finns ett fåtal framträdande. Det man borde göra är att med enad front och styrka attackera Windows men så länge man inte samarbetar är Linux dömt att inte vara ett hot mot varken Windows, Apple eller andra OS.

Din fakta beskrivning är korrekt i dagsläget Stenis. Men inte på sikt. Öppen källkods rörelsen har två färgstarka personer som driver på utvecklingen ingen av nämnda personer har ett varumärke som "Underdog". Linus Torvalds har vad jag läst inte offentligt uttalat sig om följande fråga om "block Linux booting". Att Linus Torvalds kommer att uttala sig är inte sannolikt. Han vet lika bra som jag och många andra att här kommer Microsoft stöta på patrull i en massa instanser. Så med all sannolikhet kommer Microsoft aldrig under några omständigheter få genomföra en "block Linux booting" med UEFI. Men någon form av reaktion/utbrott kom ändå. Linus Torvalds gav sina utvecklare en rejäl smäll på fingrarna i förgår. "Ni är slö,lata och arbetar inte tillräckligt effektivt". Med anledning av att han tycker att det tagit för långtid på sig med utvecklingen av Linux v3.1-rc7 som Linus Torvalds helst velat släppa om det varit möjligt. Vad gäller Mark Shuttleworth och Ubuntu. Microsoft kan aldrig släppa bevakningen eller hantera Mark Shuttleworth nonchalant. Mark Shuttleworth har tillräkliga meriter och internationella kontakter för att ses som potentiellt framtida hot mot Microsofts dominans. Ubuntu är inte där idag. Men Mark Shuttleworth är en seg rackare. Han kommer att fortsätta att utmana till Ubuntu lyckas. Mark Shuttleworth har en utpräglad vinnarinstinkt och hittills aldrig misslyckats med något projekt han varit ansvarig för eller utvecklat. En sund och rättvis konkurrens gynnar marknaden, den tekniska utveckling och konsumenten i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...