Gå till innehåll

Spam-mejl sända från min Outlook! vad gör jag?


Recommended Posts

Har råkat ut för det obehagliga, att mejl skickas ut från min Yahoo mail till folk jag mejlat tidigare, med spam-innehåll och skadlig länk.

Hur kan jag åtgärda/förhindra detta? Jag har sedan tidigare ingen adressbok kopplad till Yahoo mail

Kör MS Security Essentials, Malwarebytes samt Spybot på min dator, en 64 bitars med Win7

Exempel nedan:

Date: Tue, 20 Sep 2011 11:16:36 -0700

From: mmmm@yahoo.com

Subject: Look what i found here

To: mmmm@tyfonmail.se; xxx@hotmail.com; yyy@telia.com; zzz@compaqnet.se

I used to borrow money from all my friends I kept telling myself things would get better this was my ticket to a free ride!

/aniket.001web...rkMiller33.html now I vacation four times a year seriously the sky is the limit

Good way to make some extra income!! read it!

Upplever det som mycket trist att detta skickas ut i mitt namn!

/hans

Redigerad av tower
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var snäll och redigera länken i mejlet så den inte är klickbar, t ex genom att ta bort "http", så att ingen råkar klicka av misstag.

Det är i och för sig normalt att alla som får spam också figurerar som avsändare, eftersom man kan fylla i vad som helst för avsändaradress när man skickar mejl.

Menar du att mejlen syns i utkorgen i Outlook på datorn eller bara att du har bekanta som får dessa mejl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du försökte med redigeringen men det lyckades visst inte helt.

Då går jag nog på frederiks förslag att du ska byta lösenord till Yahoo mail, utifall att någon har lyckats gissa sig till det eller kommit över det på annat sätt. Däremot är det ju inte säkert att det får stopp på spammet till dina bekanta eftersom din och deras mejladresser redan är ute på vift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...