tower Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 (edited) Har råkat ut för det obehagliga, att mejl skickas ut från min Yahoo mail till folk jag mejlat tidigare, med spam-innehåll och skadlig länk. Hur kan jag åtgärda/förhindra detta? Jag har sedan tidigare ingen adressbok kopplad till Yahoo mail Kör MS Security Essentials, Malwarebytes samt Spybot på min dator, en 64 bitars med Win7 Exempel nedan: Date: Tue, 20 Sep 2011 11:16:36 -0700 From: mmmm@yahoo.com Subject: Look what i found here To: mmmm@tyfonmail.se; xxx@hotmail.com; yyy@telia.com; zzz@compaqnet.se I used to borrow money from all my friends I kept telling myself things would get better this was my ticket to a free ride! /aniket.001web...rkMiller33.html now I vacation four times a year seriously the sky is the limit Good way to make some extra income!! read it! Upplever det som mycket trist att detta skickas ut i mitt namn! /hans Edited September 23, 2011 by tower Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Jag hade nog bytt inloggning på samtliga berörda konton... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Var snäll och redigera länken i mejlet så den inte är klickbar, t ex genom att ta bort "http", så att ingen råkar klicka av misstag. Det är i och för sig normalt att alla som får spam också figurerar som avsändare, eftersom man kan fylla i vad som helst för avsändaradress när man skickar mejl. Menar du att mejlen syns i utkorgen i Outlook på datorn eller bara att du har bekanta som får dessa mejl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tower Posted September 23, 2011 Author Share Posted September 23, 2011 Hej igen, Ok, redigerat! Nej, meddelandet syns inte i min utkorg. Jag visste inte om detta, förrän någon av de bekanta som mottagit frågade/påpekade /hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Bra att du försökte med redigeringen men det lyckades visst inte helt. Då går jag nog på frederiks förslag att du ska byta lösenord till Yahoo mail, utifall att någon har lyckats gissa sig till det eller kommit över det på annat sätt. Däremot är det ju inte säkert att det får stopp på spammet till dina bekanta eftersom din och deras mejladresser redan är ute på vift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts