Gå till innehåll

Problem med extern hårddisk


Recommended Posts

Hej!

Jag har idag upptäckt ett fel på min externa hårddisk som jag inte kan lösa. När jag går in i hårddisken via utforskaren funkar allt utmärkt ända tills jag försöker gå in i en speciell mapp. Då stänger utforskaren ner sig med meddelandet att det har slutat fungera.

Allt började när jag försökte flytta en film i den här mappen till en annan mapp i samma mapp, om man ska försöka förklara det någorlunda begripligt. Då stängde utforskaren av sig. Då försökte jag flytta filmen till en annan mapp på skrivbordet men så fort jag klickade på filen (.mkv) så stängde det av sig. Detta har nu "spridit" sig till att omfatta hela mappen där filen och många andra ligger i. Så fort jag gått in i just den här mappen och börjar scrolla så stängs den av.

Jag har provat att söka igenom hela hårddisken efter virus och har även användt chkdsk -kommandot men den kunde inte hitta något fel. Även testat att stänga av hårddisken (både att stänga av på "knappen" och dra ut sladden) och att byta usb-port.

Tacksam för alla förslag på vad jag kan göra eftersom alla mina foton, musik och videor finns på den här hårddisken utan någon backup så vill absolut inte att problemet ska sprida sig ännu mer!

Hårddisken är en LaCie 2tb och använder filsystemet NTSF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att Windows är inställt på att visa miniatyrer för filmer och bilder... MKV visar inte "tumnagel" som standard och utforskaren stänger ner.

Prova att sätta standardinställningen på "detaljerad lista" istället och sen under "verktyg/visning" klickar du på "Använd i alla mappar". Se om det gör skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att .mkv-filen ifråga är korrupt, och bör då tas bort. Eftersom utforskaren stängs ner, när du går in i mappen, föreslår jag att du försöker ta bort filen med hjälp av kommandotolken.

Kommandot för borttagning är...

del <Fullstandig\sokvag\till\filen\filnamn.mkv>

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du ska ha mellanrum mellan del och sökvägen men du ska inte ha med <>

<> är i detta fallet tecken som ofta används för att illustrera att det mellan dem kan variera t.ex beroende på vilken fil man ämnar ta bort och inte nödvändigtvis ska skrivas exakt som i exemplet.

del G:\filmer\limitless.mkv borde fungera om det är där filen ligger och allt är rättstavat.

man ska ju använda \ i sökvägen, inte /

Har du mellanslag i sökvägen måste du använda " i början och slutet. t.ex

del "G:\nya filmer\limitless.mkv"

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skall vara mellanrum mellan del och sökvägen. Nej, du skall inte ha med "klammrarna"!

Fungerar det inte med hel sökväg, kan du prova att ställa kommandotolken i rätt mapp och sedan köra del direkt på filen. Det gör du med kommandona...

cd <Fullstandig\sokvag\till\mappen\mappnamn>

del filnamn.mkv

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ren info till ovan inlägg kan det vara så att man inte kan se det exakta filnamnet om det är svårt att radera på ovan anvisat sätt.

Om man då börjar med att skriva (när man är i rätt katalog..) "dir /x" får man filnamnet i 8.3 format och är mycket lättare att radera, t.ex filnam~1.mkv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...