Gå till innehåll

Byta hårddisk på Laptop [LÖST]


Manneman

Recommended Posts

Jag tänkte byta hårddisk på en av mina äldre laptops. I nuläget har jag en 320 gb 2.5" 5400 rpm´s disk. Har kommit över några hårddiskar som är på 500 gb vardera och naturligtvis tänkte jag då sätta i en av dessa.

Min fråga är nu: Vilket är det enklaste sättet att "klona" min nuvarande hårddisk och sedan på en ren hårddisk föra tillbaka innehållet.

Ett önskvärt scenario är att göra en "klon" av min nuvarande disk på en extern hårddisk och sedan boota från en ren oinstallerad hårddisk och rikta den skapade klonen från den externa hårddisken och återställa innehållet.

Är detta möjligt? Och framförallt... är det möjligt med Windows 7´s egna verktyg?

Jag har gjort liknande i återställningssyfte men då har det varit på en stationär dator med SATA-diskar fysiskt monterade i burken. Dessutom har jag gjort detta med ett externt program, vilket jag helst vill undvika.

Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst går det att reparera från en avbild du gjort till en extern disk till en ny hårddisk i W7 man kan ju göra en avbild på systemet... sedan kan man ju medvetet göra någon installation som skiter sig så att säga sedan kan man koppla in den externa disken och sedan gå in där man gjorde avbilden och välja att man skall lägga in avbilden från en externa på hårddisken igen och den blir precis som innan den felaktiga programinstallationen..

Blev det där förståligt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som tusan!

Det är inte bara blinget som skiljer Win7 från WinXP. :)

Googlade lite för att se om det fanns någon dokumentation av finessen.

Hittade den här guiden iallafall > http://windowshjalp.se/?p=260 för att återställa från en avbild.

Rune! Precis den guiden jag ville ha! Perfekt!

Tack för all hjälp!

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...