Gå till innehåll

Byte av enhetsbokstav vid boot


vulfgar

Recommended Posts

Råkade ut för en underlighet när vi uppdaterade BIOS på ena sonens dator, det gick inte att starta windows normalt och felsökaren kunde inte reparera. Vi återställde datorn till en tidigare tidpunkt, men den startar fortfarande inte normalt. I menyn kan man välja att köra CMD-läge och där ser det ut som om datorn av någon anledning bytt enhetsbokstav mellan hårddiskarna. Den disk som innehåller systemfiler är en SSD-disk, kallades tidigare C och den andra disken är en vanlig hårddisk som innehåller spel, dokument osv som hade beteckning D. När jag nu listar filer med CMD så är det tvärtom, dvs SSD-disken har blivit D och den vanliga hårddisken C.

När jag kollar i BIOS så ska den boota från SSD-disken, där har vi fö inte ändrat något.

Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Skadad bootsektor? Något annat?. Vi kan ju föröska installera om windows 7, men frågan är om det ändå blir rätt. Om prblemet skulle gå att lösa genom att redigera någon textfil mha en live-CD så skulle jag föredra en sån lösning framför en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hade jag kontrollerat:

Att bootflaggan är satt på rätt disk/partition och endast på den rätta disken/partitionen.

Att bootfilerna endast finns på en disk/partition, tyvärr vet jag inte exakt hur bootfilerna ser ut i Win7 men de är lätta att känna igen.

Win7 vill tydligen gärna ha bootfilerna på en annan partition än systempartitionen, så det kan eventuellt vara förvillande.

Enklast är ju att kolla ovanstående med en Ubuntu Live-skiva.

Du vet själv vilka kommando/program du ska använda. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips Rune, ska kolla det också - när sonen så småningom vaknat så jag kommer åt hans dator. ;) (Han jobbar nätter så han är ursäktad om det blir lite sent). Det är ju enklare att kolla med en ubuntu-CD först så öppnar jag datorn och plockar bort den "vanliga" hårddisken sen om jag itne kommer på vad som är fel. Jag har försökt kolla runt lite, är det riktigt att win7 lägger bootfilerna på en partition utan enhetsbokstav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett litet lurigt fel, men nu är det löst.

Vi hade startat ubuntus live-CD vid ett tidigare tillfälle och då hade den funkat, dock gjorde den inte det nu. Eftersom det funkat tidigare så kollade jag igenom BIOS-inställningarna mer noggrant och det fanns en inställning för SATA-gränssnittet, det var angett till IDE. Jag ändrade detta till AHCI och då startade datorn med ubuntus live-CD. Passade på att kolla partitionerna och allt såg vettigt ut så jag startade om datorn och nu drog windows igång som det skulle. Tydligen ändrades denna inställning när vi uppdaterade BIOS, helt klart lurigt. :o

Tack för idéer och förslag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...