Gå till innehåll

Windows 98 uppgradera till windows ME (men behåll windows 98)


calgar

Recommended Posts

Hej hej

Nu kommer en riktig utmaning.

Jag har installerat windows 98, sen uppgraderat till Win 98SE, men nu vill jag installera Windows ME men dock behålla Windows 98 (så det blir en boot-menu)

Jag har dock endast Windows ME uppgraderings skivan

........................................................................................

Vad har jag gjort hitils?

hårddisken är delad

C: använder 25% av 120GB disken

?: använder 15% av 120GB (varför skrev jag ej fråge tecken för? enheten är ej formaterad och har ingen beteckning, är också lite osäker på om den ska vara "utökad enhet")

har använt mig av programet Fdisk

Övriga = ledigt

Hjälp mig nu! eller det kanske inte går? Kanske behöver orgirnal versionen av Windows ME?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man se det rent lagligt så NEJ, du får inte göra på det föreslagna sättet. Då du har en uppgradering från 98 till ME så är det antingen eller som gäller. I och med uppgraderingen så har du förbrukat din 98-licens. Hade du haft en ME i fullversion hade det varit en helt annan sak.

Sen är jag vääääldigt nyfiken på en sak: varför i all världen vill du ha dualboot med Windows 98 och ME? Inte ens Microsoft vill veta av ME. Skillnaden mellan ME och 98 är försumbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett och endast i utbildningssyfte så får jag väl tillägga att det går, men du måste ha ett program som sköter bootvalet. t.ex "system commander" eller likande.(bootmagic / XOSL .. ) men som sagt rent licensmässigt så behöver du ME fullversionen.. fast om du installerat ME tidigare så är du säkert bekant med uppgraderingsprocessen vid installation på tom partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat 98, uppgraderat till 98 SE och därefter ME... så nej.

Vad är det för dumheter?

Han har Win98 på en partition som inte har något som helst att göra med WinME.

Han vill installera WinME på en partition, men har bara en uppgraderingsskiva för WinME.

Då behöver han förstås ytterliggare en Win98-licens, vilket han förstås har!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar:

Manneman anledningen till att jag vill ha både 98Se och ME på samma burk är att jag vill exprimentera lite :)

Jag har Windows 98 OEM, Windows 98SE uppgradering och Windows ME uppgradering.

Jag påbörjade installation av Windows ME men den frågade aldrig vart jag vill installera systemet någonstans :(

Så jag antar att det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Calgar! En anledning så god som någon :rolleyes:

Som ett direkt svar på din fråga och eget påstående: Nä det går nog inte... du får nog "jaga" fatt i en fullversion av ME och/eller Windows 98. Inte alls svårt... men det är inget vi tar upp på forumet.

Utifrån din ursprungstråd så behöver du gå förbi licensavtalet med Microsoft. Huruvida detta går på gamla 98 eller ME vet jag inte. Vad jag KAN vara säker på är att det inte sker på laglig väg så länge du inte har ytterligare en licens på 98 för att kunna köra uppgraderingen till ME på den andra partitionen du nämner.

Det kan kännas aningen stenålder att ens behöva snacka licensavtal när det gäller 98 och ME... men så länge inte Windows 98 eller ME delas ut gratis av Microsoft så får vi hålla oss till reglerna.

Ber i förskott om ursäkt för att jag lånar tråden ytterligare för att fota till Rune.K´s kaxiga inställning.

Vad är det för dumheter?

Han har Win98 på en partition som inte har något som helst att göra med WinME.

Han vill installera WinME på en partition, men har bara en uppgraderingsskiva för WinME.

Då behöver han förstås ytterliggare en Win98-licens, vilket han förstås har!

@Rune.K!!

Läs ursprungstråden en gång till! Har man en Windows 98 och uppgraderat till Windows 98 SE så har man förbrukat originallicensen till Windows 98... alltså kan man inte använda det ursprungliga 98 på en annan disk eller partition. Windows 98 har blivit Windows 98 SE. Uppgraderar man ytterligare till ME så har man i sin tur förbrukat Windows 98 SE... du kan inte använda den på en annan partition eller disk. I det specifika fallet så behövs en fullversion av ME eller ytterligare en 98 fullversion för att kunna nyttja den befintliga uppgraderingslicensen av ME

Så enkelt är det! Inga dumheter... bara att läsa innantill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar:

Manneman anledningen till att jag vill ha både 98Se och ME på samma burk är att jag vill exprimentera lite :)

Jag har Windows 98 OEM, Windows 98SE uppgradering och Windows ME uppgradering.

Jag påbörjade installation av Windows ME men den frågade aldrig vart jag vill installera systemet någonstans :(

Så jag antar att det inte går.

För att det ska fungera måste du ha en tredjeparts bootloader, som kan dölja Win98-partitionen från WinME-partitionen och vice versa. Det har inget med licenser att göra, utan det är så Win9x är uppbyggt.

Win2k/XP och Win9x går däremot bra att installera på 2 olika partitioner utan krångel...

Saknar du en Win98-licens så fråga grannarna eller gå på loppis. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du kan göra en ren installation av WinME.

Man behöver bara visa att man har en fullversionsCD av Win95/98 när installationsprogrammet frågar.

Trots alla vandringshistorier om WinME, så är det klart bättre än Win98.

Om man inte har behov att köra i rent DOS-läge, vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte svårt att hitta på Microsofts officiella site...

Hoppas att nedanstående citat duger för Manneman, annars får han väl moderera bort det också.

Upgrade Version

You can use the Windows Me Upgrade package to upgrade from Microsoft Windows 95, Microsoft Windows 98, or Microsoft Windows 98 Second Edition. If your operating system is not currently installed, you can use the Windows Me Upgrade to install Windows Me if you can provide the disks or CD-ROM from a previous version of Windows to confirm your eligibility for the upgrade. You are prompted for this media during Windows Me Setup.

Källa > http://support.micro...id=6519&sid=312

Jag uppmanar förstås frågeställaren att ha koll på licenserna, så att de räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att frågeställaren har uppfattat dina invändningar för länge sedan...

Det kan inte vara några större problem att köpa en gammal Win95- eller Win98-CD för frågeställaren, av någon granne eller kompis. ;)

Och återigen:

Jag uppmanar förstås frågeställaren att ha koll på licenserna, så att de räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...