Gå till innehåll

Hemgrupp för två eller fler datorer


Snoffa

Recommended Posts

Hej.

Sökte igenom forumet och fann en del trådar som handlade om just hemgrupper, men ingen av dem passade mitt problem så jag skapar en ny tråd angående detta.

Jo, igår så installerade jag om min dator till Windows 7 Home premium 64bit. La in min dator i en hemgrupp som skapats på en annan dator i mitt hem. Kom senare på att att versionen av OS't jag installerade inte hade stöd för språkfiler så jag installerade om datorn ytterliggare en gång och valde istället Windows Enterprise 64bit. Efter den senaste ominstallationen har jag inte kunnat gå med i den hemgrupp jag tidigare skapat på den andra datorn.

Får ett felmeddelande av något slag.

Bild

hemgrupp.png

Hat kört igenom felsökningen utan något resulatat.

Så jag ber er, hjälp mig lösa detta.

===Tillägg===

Kan tillägga att min dator har samma namn efter båda ominstallationerna, kan detta påverka?

Redigerad av Snoffa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har en länk till ett dokument på engelska om Hemgrupper o nätverk med Windows 7.

Kanske kan ge dig ett svar.

Download details: Windows 7 & HomeGroup: Downlevel Sharing

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera dig att klicka på länken i felmeddelandet och starta felsökningen, hemgrupper kan strula till det ordentligt pga småsaker t.ex felinställd tid eller felaktiga nätverksinställningar/brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detaljer som brukar strula:

Har du provat att stänga av brandväggar på samtliga datorer för att se om det är här problemet ligger?

Inställningar för fildelning?

Routerinställningar?

Kass firmware på routern?

Har du samma Hemgrupp på båda datorer så du inte försöker ansluta datorer i olika hemgrupper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett alternativt sätt är att ta bort hemgruppen, skapa sedan en ny.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett alternativt sätt är att ta bort hemgruppen, skapa sedan en ny.

Mvh

Mats H

Det är just det som är problemet, jag hittar inte gamla hemgruppen och kan således inte ta bort den. Kan heller inte skapa någon ny på någon av datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det på den dator som du installerat Enterprise, som du inte får upp dessa alternativ?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det på den dator som du installerat Enterprise, som du inte får upp dessa alternativ?

Mvh

Mats H

Jag har två datorer med Enterprise i mitt nätverk.

Dator ett som är kopplad till min tv där jag skapade hemgruppen som jag vill gå med i med min andra dator.

Dator två, där jag nyligen har installerat Enterprise och har problemet med att gå med i en hemgrupp och/eller skapa en hemgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja detta var klurigt!

Men här är kanske svaret:

"I managed to sort this, I deleted everything in the folder C:\windows\serviceProfiles\LocalService\AppData\Roaming\PeerNetworking\, removed my main PC from the homegroup and the started again settting the homegroup up. Sorted"

Länk: http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itpronetworking/thread/a85eaa65-d73a-4324-ad0c-e9a2c1469bd7

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Har du löst problemet? Har själv lite strul med hemgruppen i vårat nätverk, har sökt på google en hel del om det här och det jag funnit är,

Gå in på Enhetshanteraren, välj visa dolda enheter och under nätverkskort avinstallera ALLA enheter. Cirka 250st. Därefter starta om Windows och sen söka efter ny maskinvara, sen så ska det fungera, men varför/om det löser problemet, det vet jag inte.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...