Jump to content

Recommended Posts

Jag har en formel enligt nedan

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"ställ";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"maskinstörning";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"personalbrist";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"matrialbrist";$B$11:$B$25000)

inget konstigt, den summerar utifrån givet villkor.

vad jag istället vill är att den "fungerar" som delsumma-funktionen, alltså om jag väljer att filtrera listan så ska den bara summera det som visas, forfarande utifrån samma villkor.

Hur gör jag?

icon_smile.gif

tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Har gjort ett litet exempel som du kan ändra efter behov.

Uppmärksamma att där inte är någom automatisk uppdatering av indata till pivottabellen. Det måste uppdateras förhand via "Alternativ/Ändra datakälla" och öka området till aktuellt dataområde. Alternativfliken visas då du klickar i pivottabellen.

När du klickar i pivottabellen visas även "Fältlista för pivottabell". Prova att flytta runt lite här för att ändra pivottabellen efter dina önskemål.

Ställ gärna fler frågor men jag kommer inte att svara förrän i nästa vecka.

Testväveri.xlsx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...