Lars Mossberg Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Jag har en formel enligt nedan =SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"ställ";$B$11:$B$25000) =SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"maskinstörning";$B$11:$B$25000) =SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"personalbrist";$B$11:$B$25000) =SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"matrialbrist";$B$11:$B$25000) inget konstigt, den summerar utifrån givet villkor. vad jag istället vill är att den "fungerar" som delsumma-funktionen, alltså om jag väljer att filtrera listan så ska den bara summera det som visas, forfarande utifrån samma villkor. Hur gör jag? tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Använd pivotabell. Laborera lite fram och tillbaka så kommer du nog på hur du ska göra. Svårt och beskriva mer i detalj när man inte ser tabellen framför sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Mossberg Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Bifogar fil Uppföljning loggbok väveri test.xls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Har gjort ett litet exempel som du kan ändra efter behov. Uppmärksamma att där inte är någom automatisk uppdatering av indata till pivottabellen. Det måste uppdateras förhand via "Alternativ/Ändra datakälla" och öka området till aktuellt dataområde. Alternativfliken visas då du klickar i pivottabellen. När du klickar i pivottabellen visas även "Fältlista för pivottabell". Prova att flytta runt lite här för att ändra pivottabellen efter dina önskemål. Ställ gärna fler frågor men jag kommer inte att svara förrän i nästa vecka. Testväveri.xlsx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Mossberg Posted October 13, 2011 Author Share Posted October 13, 2011 Hej Fredde, tack för att du tar dig tid. Skulle vilja prata med dig då jag har lite frågor kring pivottabelle och diagram . mitt nummer 0706892041 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Jag slår en signal tisdag/onsdag nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Mossberg Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Tusen tack Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Mossberg Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Så blev resultatet Så enkelt när man kan det. Uppföljning loggbok väveri.xlsx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Så blev resultatet Så enkelt när man kan det. Hej! Ser att du fortsatte en stund efter efter att vi lagt på. Om du vill kan du sen kopiera eller länka in diagram i annat Office-program som Word eller Powerpoint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts