Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har en formel enligt nedan

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"ställ";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"maskinstörning";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"personalbrist";$B$11:$B$25000)

=SUMMA.OM($E$11:$E$25000;"matrialbrist";$B$11:$B$25000)

inget konstigt, den summerar utifrån givet villkor.

vad jag istället vill är att den "fungerar" som delsumma-funktionen, alltså om jag väljer att filtrera listan så ska den bara summera det som visas, forfarande utifrån samma villkor.

Hur gör jag?

icon_smile.gif

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett litet exempel som du kan ändra efter behov.

Uppmärksamma att där inte är någom automatisk uppdatering av indata till pivottabellen. Det måste uppdateras förhand via "Alternativ/Ändra datakälla" och öka området till aktuellt dataområde. Alternativfliken visas då du klickar i pivottabellen.

När du klickar i pivottabellen visas även "Fältlista för pivottabell". Prova att flytta runt lite här för att ändra pivottabellen efter dina önskemål.

Ställ gärna fler frågor men jag kommer inte att svara förrän i nästa vecka.

Testväveri.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...