Gå till innehåll

Byte av hd, boot problem [LÖST]


M@ts

Recommended Posts

Hej !

Kompisen ville ha en Web server i sin XP maskin, ok sa jag och installerade hemma

på en gammal 80 gb hd ett Ubuntu server system, som fungerar perfekt.

Nu skruvar jag loss hd och åker hem med den till honom, ( har kollat upp innan med honom

vad för disk och interface han har) min hd är av samma typ (Ide) och samma sorts flatkabel 80 trådars.

Kopplar bort flatkabel och ström på hans hd och sätter dit min och ansluter.

Boot: Startar up fläktar efter ca 3 sek dör strömmen. Efter att ha provat med hans som master min slav samma problem.

Bootar utan att ha några enheter som får ström, går "bra" men det finns ju ingen hd.

Har även testat clear Cmos med bygel flytt, och även ändrat via bios "Clear NVRAM" till Yes.

Nu kommer jag på att om jag bara kopplar på ström ingen flatkabel till min hd, då går det

som ovan 3 sek poff.

Kopplar bort min hd och kopplar in hans igen och allt är nu igen ok. ( förmodligen inget power problem). Åker hem igen och kopplar in min hd och allt fungerar perfekt.

Hans pc är en omärkt variant med Moderkort MSI 848P Neo-V, Intel dual 2,8 Mhz

Hjälp vad beror detta på ? Tips någon ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för tips, Byglingen har jag koll på min hd skall sakna bygel för master,den andra ska ha en bygel.

Har letat upp resektive hd på nätet där kan man se alla olika varianter på byglingen.

De flesta försöken har varit med bara en hd.

Kan ju inte komma in i Bios p.g.a. så fort min hd har ström då har jag 3 sek på mig och det går inte,

kan alltså inte ändra något och inte kolla något. Har även provat boot med kompis hd ändrat något i Bios

klickat spara .. omboot sker då sätter jag in strömmen på min hd under booten samma 3 sek.....

Har funderat på om man kan få i gång en Boot CD ( har ett antal olika bra varianter),

men det är ingen vits om jag inte kan ha min hd ansluten. Jag ska prova i alla fall lite senare.

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Efter lite flera tester är problemet löst, tack vare att jag har den krånglade maskinen hemma hos mig just nu.

Eftersom jag har flera datoren är det lätt att låna en annan nätdel, bytte och allt fungerar på första försöket.

Nätdelar kan få mystiska fel, är inte att lita på nu är jag glad igen.

Ha det bra vi hörs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...