Gå till innehåll

Brandvägg med möjlighet till frigivning


plaincollar

Recommended Posts

Hej

Installerade nyligen Comodo free firewall vilket skapade ett litet 12-timmars helvete. Point of no return, HIV-infekterat mm.

Kan någon rekommendera en brandvägg som också innehåller ett riktigt avinstallationsprogram om något skulle gå snett, typ ett removal tool. Vill inte sitta inlåst en gång till.

Tack på förhand//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Jag håller inte med dig angående Windows. För få möjligheter att styra in och utgående trafik.

Tyvärr framgick det inte där huruvida något program hade avinstallering inbyggt men jag får väl djupdyka i respektive app. Men visst, där fanns många bra förslag.

MVH

Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i Windows XP efter service pack 2 finns redan en inbyggd brandvägg i windows som är fullt tillräcklig för dem flesta.

Annars kan du kika här och se om något av alternativen faller i smaken. http://www.techsuppo...ee-firewall.htm

Är benägen att inte hålla med ovanstående.

Med tanke på hur internet är och fungerar i dag så är Windows egna brandvägg för dig som användare inte något

direkt bra eller fullgott skydd. Visst, det fungerar och skyddar lite, men man skall inte förlita sig blint på Windows egna brandvägg. Nej! installera en riktig brandvägg. Gratisalternativ finns också, men här kan jag bara rekommendera en av dessa och det är PC Tools Firewall ( www.pctools.com ) som för övrigt är ett mycket bra gratisalternativ,

Vill man utöka skydd i sin dator kan man göra det själv genom att skapa ett adminkonto och där ställa in

så att inget kan ändras, installeras eller något som laddas hem sparas inte utan raderas automatiskt osv.

Gör man ett adminkonto så kan man öka sitt skydd. Men ta inte något simpåelt lösenord.

Jag vet en sk. tekniker som kommer till jobbet i bland han kallar sig proffs och han är bäst i allt enligt honom själv.

Vi själva får inte göra något pga. en policy.

Men annars hadde jag kunnat sköta ruljansen mycket bättre o få hans jyssta lön som jag tycker att han inte gör själ för. Men, men.. Hur som helst, att komma in på administratör-kontot var mycket enkelt, inget lösenord och ja, just det "administratör" hahahahaha... :rolleyes: och inget updaterat.

Varken Windows, antiviruset eller brandväggen eller något annat.

Men nu rullar det på här, datorerna fungerar sååå mycket bättre, Tack var mig och Göran på jobbe, fett jobbat Göran! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man utöka skydd i sin dator kan man göra det själv genom att skapa ett adminkonto och där ställa in

så att inget kan ändras, installeras eller något som laddas hem sparas inte utan raderas automatiskt osv.

Gör man ett adminkonto så kan man öka sitt skydd. Men ta inte något simpåelt lösenord.

Du menar att man gör ett begränsat "Icke-administratörskonto" där inget kan ändras eller raderas utan en administratör. Är du själv inloggad som Admin så har du ju fler rättigheter att ändra och radera... likaså att låta datorn påverkas utifrån från t ex internet.

Jag hoppas jag har fel i min antydan... och att du verkligen skulle kunna göra ett bättre jobb än den sk it-teknikern du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man gör ett begränsat "Icke-administratörskonto" där inget kan ändras eller raderas utan en administratör. Är du själv inloggad som Admin så har du ju fler rättigheter att ändra och radera... likaså att låta datorn påverkas utifrån från t ex internet.

Jag hoppas jag har fel i min antydan... och att du verkligen skulle kunna göra ett bättre jobb än den sk it-teknikern du nämner.

Inget kan laddas ner och installeras utan lösenord även om man är inloggad som admin.

Då råder sunt förnuft.

Jag håller fast vid att jag kan åtminstonde göra ett mer ordentligt jobb i varje fall.

Datorerna strulade innna pga. att de inte var rensade och uppdaterade.

Nu funkar allt finfint.

Det fanns t.ex över 3.000 Internetsidor i historiken. Och dessa går bara att ta bort om man är inloggad som admin.

Men jag vet inte vad han sysslat med. Troligtvis så har han kolla så att ingen gjort vad man inte för göra.

Men inga som helst updateringar eller justeringar av systemet har gjorts sedan 2008 på en av datorerna.

Och det ha kommit fram att då hade företaget en annan tekniker som i dag driver eget. Nuvarande tekniker, är lite slö o verkar inte särskilt engagerad etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska också sägas att i en företagsmiljö räcker inte windows egna brandvägg som så klart påpekats.. men det var väl inte trådskaparens miljö utan trådskaparen har väl en hemmiljö likt den normala privatanvändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...