Gå till innehåll

Display driver krash (BSOD)


Recommended Posts

Jag har ett problem med min dator. Jag provade att använda fraps för att spela in, och det är inga problem. Men när filen väl ska spelas upp så krashar min display driver och skärmen blinkar och har sig, blir grå mm innan det slutar med en BSOD. Spelar jag upp filmen i VLC fungerar det.

Detta hände också när jag använde Xfire för att spela in, när jag kollade på filmen eller försökte att redigera den i tex. Sony Vegas.

Jag bifogar min senaste BSOD som jag fick.

Jag använder mig av ATI Radeon HD 5800 och har den senaste updateringen. Sitter även på Windows 7.

Har provat att avinstallera drivrutinerna och sedan installerat dem igen, men ingen lycka där heller.

Jag har inte hittat varför eller någon lösning, så jag vänder mig hit. Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig. Tack!

/Streaky

[Edit]

Är det någon annan information som behövs, säg bara till! jag ska fixa det jag kan.

BSOD.txt

Redigerad av Streakyferret
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag inte FRAPS men jag vet att det använder DirectX och det syns i din bsod att directx är med i det hela.

Förslag på lösning:

Gå till http://www.microsoft...&displaylang=en ladda ner och kör så får du se om du har vad du behöver av directX, använder du svenska.. växla till svensk version.

Sedan, om du har FFDshow, gå till inställningarna för codecs och aktivera "FPS1" som är fraps-codec.

Naturligtvis kan det bero på vilka inställningar du gjort på fraps innan du spelar in, men ligger du på 25fps borde det fungera tycker jag.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag inte FRAPS men jag vet att det använder DirectX och det syns i din bsod att directx är med i det hela.

Förslag på lösning:

Gå till http://www.microsoft...&displaylang=en ladda ner och kör så får du se om du har vad du behöver av directX, använder du svenska.. växla till svensk version.

Sedan, om du har FFDshow, gå till inställningarna för codecs och aktivera "FPS1" som är fraps-codec.

Naturligtvis kan det bero på vilka inställningar du gjort på fraps innan du spelar in, men ligger du på 25fps borde det fungera tycker jag.

Jag laddade ner men det sade att jag använder den samma eller nyare version.

Och FFDshow är inget jag har använt mig av än så länge. Så inte helt säker på det där.

Och ang. fraps så hade jag 30 fps. Ändrade nämligen ingenting när det var installerat utan använde så som det är. Förutom att jag bockade i att jag ville att Win7 ljudet skulle vara med i inspelningen.

[edit]

Skaffar ffdshow och ser om det fungerar! Hör av mig hur det går.

[edit2]

Det fungerar inte, tyvärr. Aktiverade FPS1 men det händer likadant. Fast det blir ingen bsod, utan det fortsätter hela tiden med svart skärm/grå/blinkande etc. Vet du någonting annat jag kan göra?

Redigerad av Streakyferret
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat lite runt om kring och läst att andra fått bättre resultat om FRAPS inte startar automatiskt när systemet startar, om du har det på autostart.. kan du prova att stänga av den.

Andra har problem med Overlay prova att stänga av den funktionen.

Sedan ska du kunna se i vlc hur många fps etc filmen har, kolla så att det inte är konstiga värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Eller god kväll! Är det så att DU har för lite minne?

Jag har 4GB RAM. Är det för lite? :o

Jag har letat lite runt om kring och läst att andra fått bättre resultat om FRAPS inte startar automatiskt när systemet startar, om du har det på autostart.. kan du prova att stänga av den.

Andra har problem med Overlay prova att stänga av den funktionen.

Sedan ska du kunna se i vlc hur många fps etc filmen har, kolla så att det inte är konstiga värden.

Jag har inte haft på att fraps startar när jag startar datorn, det ligger alltså inte i autostart. (Dubbelkollade så jag skulle vara säker!)

Hur stänger jag av Overlay? Är det i fraps, i datorn eller på uppspelnings programmet? Är inte så säker på detta men kan ofc googla först.

Jag ser bara i medieinformation i Vlc att det ska vara 30fps men vet inte om det finns några dåliga frames som vlc hoppar över?

Tackar för era svar än så länge! Jag hoppas på att vi får detta fixat!

[Edit]

Försökte att testa mig fram med diverse, tex byta ut frapsvid.dll i sys32 mot den som används i testversionen. Det fungerade verkade det som, och recordade sedan en enminuts video, och det verkade gå hyfsat. Laddade in den i camtasia studio och använde 640*480 för att testa, tidigare har jag använt HD för Youtube, vilket alltid har varit ett problem. Men nu fungerade det att spela videon flera gånger i rad.

Testade åter igen med HD typen, och då krashade mina drivers igen, men lyckades återställa sig så jag kunde stänga av videon.

Dock det underliga, när jag väl startat om datorn igen, och testade att ladda in videon i camtasia studio igen, så krashade det direkt. Jag hann inte ens välja vilken typ jag ville ha, och en ny bsod kom fram, med samma felmeddelande som igår.

Ingen aning vad det är som händer här längre.

Redigerad av Streakyferret
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startat om datorn, hade du HD-läge eller 640*480 i camtasia?

Laddas "frapsvid.dll" på rätt sätt eller rätt version även efter omstart? prova att kopiera över en till från testversionen för att se om det funkar..

Du kanske även behöver registrera den "nya" filen.. öppna cmd fönster med administrativ behörighet, skriv: regsvr32 "C:\Windows\System32\frapsvid.dll"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startat om datorn, hade du HD-läge eller 640*480 i camtasia?

Laddas "frapsvid.dll" på rätt sätt eller rätt version även efter omstart? prova att kopiera över en till från testversionen för att se om det funkar..

Du kanske även behöver registrera den "nya" filen.. öppna cmd fönster med administrativ behörighet, skriv: regsvr32 "C:\Windows\System32\frapsvid.dll"

Jag använde 640*480 när jag hade startat om datorn!

Och jag tror att rätt version laddas även då? När jag försöker registrera den står det " ...lästes in. men startadressen för dllregister server hittades inte. Kontrollera att (vägen till frapsvid.dll) är en giltlig DLL eller OCX-fil och försök igen"

Tack för fortsatt hjälp, Venoms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar fundera på om du ska testa en avinstallation av fraps...

Gör en Clean Boot av datorn http://www.alltomwindows.se/forum/topic/1910-clean-boot-starta-ett-rent-system-windows-xp/ ..jag vet att du har W7...

Prova att installera fraps igen.. med den senaste ver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ominstallerat Fraps än?

Jajamän, flertal gånger.

Tror du att det kan vara något fel på kortet? Alt. drivrutinerna? Jag menar, installationen kan väl knappast gå såhär tokigt att det bli såpass svårt att fixa?

För som jag skrev som hastigast i första inlägget så använde jag först Xfire också, tror jag det var. och det var samma där, att inspelningen gick perfekt, dock när jag skulle spela upp videon så krashade drivrutinerna och sedan datorn. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan vara inställningarna som inte fungerar tillsammans.

Om det fungerar att titta på en film i VLC men inte Wmp är det ju inte fel på filmen.. utan på det sätt som Wmp (i detta fallet) använder filmen eller saknar möjligheten att spela upp formatets codec.

Troligtvis, finns det en möjlighet att kontrollera vilka codecs som behövs genom att använda "gspot" http://www.free-codecs.com/download/gspot.htm

Det flesta filmformat fungerar i Vlc och då funkar även din film.

Jag skulle även rekommendera dig att avinstallera ditt grafikkort med hjälp av ATIs egna avinstallationsverktyg, för att vara säker.. och sedan göra en Clean Boot och därefetr installera den senaste drivrutinen till grafikkortet.

Det är den enda anledningen till varför det inte fungerar skulle jag tro.

Om du sparar den filmen som krashar på datorn.

Installerar om grafiken enl ovan, Testar filmen.. Funkar det, utan att Fraps är installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan vara inställningarna som inte fungerar tillsammans.

Om det fungerar att titta på en film i VLC men inte Wmp är det ju inte fel på filmen.. utan på det sätt som Wmp (i detta fallet) använder filmen eller saknar möjligheten att spela upp formatets codec.

Troligtvis, finns det en möjlighet att kontrollera vilka codecs som behövs genom att använda "gspot" http://www.free-code...nload/gspot.htm

Det flesta filmformat fungerar i Vlc och då funkar även din film.

Jag skulle även rekommendera dig att avinstallera ditt grafikkort med hjälp av ATIs egna avinstallationsverktyg, för att vara säker.. och sedan göra en Clean Boot och därefetr installera den senaste drivrutinen till grafikkortet.

Det är den enda anledningen till varför det inte fungerar skulle jag tro.

Om du sparar den filmen som krashar på datorn.

Installerar om grafiken enl ovan, Testar filmen.. Funkar det, utan att Fraps är installerat?

Installerade gspot och det säger att det är OK. Behöver som sagt FPS1 (FRAPS Codec), var det någonting mer du ville veta om det?

Jag avinstallerade genom att använda AMD's avinstallation, dock ominstallerade jag innan jag startade om. Och det är ingen skillnad, direktkrash av grafikdrivrutinen. Har det något att göra med det tro? Kan göra om det igen om du tycker det krävs.

Tack för fortsatt hjälp. Det uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...