Gå till innehåll

Extremt dålig hastighet i upplänk genom router


Recommended Posts

Hej!

Häromdagen när jag upplevde att internet var lite segt så testade jag min uppkoppling på bredbandskollen.se och fann då att hastigheten för att skicka filer hade sjunkit extremt mycket från vad jag normalt sett brukar ha. Jag hade 35Mbit/s i nedlänk men bara 4Mbit/s i upplänk. När jag kopplar förbi routern och direkt i uttaget i väggen så får jag 45Mbit/s i nedlänk och hela 70Mbit/s i upplänk.

Jag har tidigare haft betydligt bättre hastighet genom routern så något konstigt har hänt. Jag har inte ändrat någon inställning på senare tid annat än att jag lagt dit ytterligare en MAC-adress som får tillåtelse att ansluta till routern.

Någon som har någon idé på vad som kan ha strypt hastigheten i upplänk så mycket.

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken router?

Edit.

Kom på en sak, kolla Qos Engine, så den inte står på automatiskt, utan välj det närmast över vad du har från din isp

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms,

Det är en D-Link DIR-635.

Du har hittat lösningen åt mig!! Jag gick in på QOS engine och stängde av något som kallas för "Traffic Shaping". Och vips så hade jag 70Mbit/s i upplänk även genom routern.

Nu har jag bara några frågor kring detta:

Vad har man för nytta av att enabla "Traffic shaping"? Kan jag lika gärna stänga av det som att ange en högre hastighet manuellt?

Du ska ha ett stort tack för hjälpen så långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Traffic Shaping" eller traffic optimizing om man så vill funkar grovt så att den formar om paketen för att tillåta en viss form av paket framför andra, typ om man spelar spel online vill man kanske att dessa paket har pri 1 istället för realtidskanningen i antivirusprogrammet... då kan man ställa in prioritetsordningen i routern, typ.

Hursomhelst, kul att det rättade till sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...