Gå till innehåll

Data kraschar [LÖST]


grab

Recommended Posts

Kör Windows XP ner jag tittar på You Tubs videoklipp så data kraschar kommer blå skärm med text och fel 0x0000008E 0xB03E96F8,0x00000000. Har kollat på alla drivrutiner med Driver scanner och på alla uppdateringar, på virus men allt är grönt. Innan dess data har funkat felfritt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan detta vara ett RAM minne som inte funkar som det ska?

Kolla med detta program, Mem86+, hittas här:

http://www.memtest.org/

Mvh

Mats H

Hej!

Undrar om det finns lättare program som man kan kolla med. Lyckades aldrig installera detta program. Jag har tre stycken RAM minne som sitter inne hur ska man veta vilken är trasig? Ner jag köpte data för ca. 7 år sedan fick jag bara ett RAM minne på 512 MBmen jag köpte två till på 512 MB om jag minns bra, så det är tre stycken som sitter inne, men det finns plats för fyra RAM minne.

Redigerad av grab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memtest86+ ska inte installeras utan brännas på en CD/DVD-skiva (Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)) eller lagras på ett USB-minne (Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7)) som man startar datorn ifrån.

Det händer inget om jag startar data med USB- minne med denna fil. Data startas som vanligt, kan inte se några fel..

Redigerad av grab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

troligen måste du ändra "boot ordningen".

Vid uppstrat av datorn ges ett antal olika val för funktionstangenerna, troligen F2 eller ngn annan.

Det står troligen Set Up eller liknande, där du ändrar från HDD till CD alt. USB.

Ändra tillbaka efter körningen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

troligen måste du ändra "boot ordningen".

Vid uppstrat av datorn ges ett antal olika val för funktionstangenerna, troligen F2 eller ngn annan.

Det står troligen Set Up eller liknande, där du ändrar från HDD till CD alt. USB.

Ändra tillbaka efter körningen.

Mvh

Mats H

Okey, om jag hopar av alla undersökningar och satsar 500kr. Om jag köper ny RAM minne. Den som jag fick med data heter VS 1GB667D2. Sedan köpte jag två till för 7 år sedan på 512MB och dem heter PC 2-4200V-444-10-A0. Min fråga är det inte bättre att köpa 3 stycken VS 1GB667D2? Är det inte så att dem skall vara lika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt ifrån säkert att det är RAM-minnet som orsakar krascherna. Som alternativ till memtest kan du ta ut de två minnesstickorna på 512 MB (eller den på 1 GB) och se om det då går bra.

Har du alltid haft krascher sedan du stoppade i de två på 512 MB? Det är ju inte så att det plötsligt blir problem med inkompatibilitet.

En del moderkort fungerar inte bra med tre minnesstickor.

Det händer att Driver Scanner och liknande program föreslår drivrutiner som inte alls fungerar bra i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt ifrån säkert att det är RAM-minnet som orsakar krascherna. Som alternativ till memtest kan du ta ut de två minnesstickorna på 512 MB (eller den på 1 GB) och se om det då går bra.

Har du alltid haft krascher sedan du stoppade i de två på 512 MB? Det är ju inte så att det plötsligt blir problem med inkompatibilitet.

En del moderkort fungerar inte bra med tre minnesstickor.

Det händer att Driver Scanner och liknande program föreslår drivrutiner som inte alls fungerar bra i datorn.

Därför jag köpte dem två för 6 -7 år sedan, dem är på 512 Mb eftersom jag fick samma problem då. Dem har fungerat felfritt i ca.6 år så problemet började för 3 veckor sedan.

Redigerad av grab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aning onödigt kanske... att blåsa hårddisken. Min spontana reaktion var att det var drivrutiner som spökade för dig. Framförallt när det fungerar efter en ominstallation... hade det varit felaktiga minnen så hade problemet kvarstått. Men å andra sidan kan du nu njuta av ett snabbt och färskt operativsystem... allt för något gott med sig.

Sätter tråden som "löst"

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aning onödigt kanske... att blåsa hårddisken. Min spontana reaktion var att det var drivrutiner som spökade för dig. Framförallt när det fungerar efter en ominstallation... hade det varit felaktiga minnen så hade problemet kvarstått. Men å andra sidan kan du nu njuta av ett snabbt och färskt operativsystem... allt för något gott med sig.

Sätter tråden som "löst"

// Manneman

Helt rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...