Skull Kid Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 (edited) Råkade tömma bägge RAID hårdiskarna (min idiot...) men men, gjort är gjort, alla är vi ju människor, och alla gör vi misstag Så... vet någon hur jag kan återskapa RAID och få Windows 7 Ultimate 64-bit att installera igen? EDIT: Vad lite värre är att den måste fungera imorgon... Vänliga Hälsningar Edited October 16, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 http://www.runtime.org/raid.htm Här finns ett prog som är dyyyyrt, men det är kanske inte meningen att du ska köpa... det kan du använda till att se om det överhuvudtaget går att återskapa. Om det går, finns det andra program till det. Längre ner på sidan finns det en länk till BartPE och en plugin som heter RAID Reconstructor som man kör om inte windows fungerar. Lite fler tips innan man gör något tokigt... http://www.quetek.com/RAID_recovery.htm?source=google2&gclid=COGjtd3r7asCFYXwzAodMFoVXQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Just som det ser ut nu så finns det ingen RAID-konfigurerad disk, ser jag i Intel Rapid Storage Technology inställningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Så då var Windows 7 Ultimate 64-bit installerat i AHCI för SATA, men nu är frågan, hur gör jag bägge hårddiskarna på 750 GB till RAID? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Jaha... jag trodde du skulle rädda en krashad raid... Du måste konfa BIOS eller med mjukvara innan installationen av windows. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 (edited) Jaha... jag trodde du skulle rädda en krashad raid... Du måste konfa BIOS eller med mjukvara innan installationen av windows. Oj, hoppsan... så, kan du (Venoms) säga steg för steg vad jag ska göra? Det vore jättesnällt EDIT: Min MSI GT780R (som datorn heter som jag "hade" RAID på...) fungerar fin fint, MEN, den körs just nu i AHCI. Edited October 16, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Nu är jag "lost" igen, hade du raid i en laptop... är du säker på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 (edited) Nu är jag "lost" igen, hade du raid i en laptop... är du säker på det? Ja. Den var RAID. Den var Windows 7 Home Premium Service Pack 1 när jag köpte den. Men jag tömmde alla hårddiskarna och installerade Windows 7 Ultimate istället. Edited October 21, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Har du fler fysiska diskar eller bara fler partioner på en disk? Det kanske är en dum fråga men jag har aldrig varit med om att man satt en raid på en bärbar dator.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 (edited) Jag hittade en RAID Controller drivrutin på Intels hemsida! Detta skriver jag från min MSI GT780R med RAID 0 Edited October 24, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Gött att du löste problemet.. Fast jag förstår fortfarande inte.. har du fler fysiska diskar eller bara en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts