Gå till innehåll

Installation av Win7


grab

Recommended Posts

Mitt första tips är att fundera på om du behöver (eller vill) skaffa en ny dator. Även om Windows 7 och dagens program går att köra på en så gammal dator så kan det kännas lite segt. Men det beror förstås mycket på vad du använder din dator till.

Frågan är också varför du vill ha Ultimate versionen? Många av fördelarna med Ultimate som t.ex stöd för mer minne och virtualiseringsfunktioner kan du knappt utnyttja på en så gammal dator.

Köper du en ny dator får du ofta Windows 7 Home Premium som duger till de allra flesta med på köpet till ett rabatterat pris.

Ska du trots allt ha in Windows 7 på din nuvarande dator så är det en fullständig nyinstallation som gäller. Att köra uppgradering är att be om potentiella problem i onödan. Bättre att passa på att få ett helt tomt nytt fräscht system. Det betyder att om du inte har mer än en hårddisk/partition så måste du på något sätt göra backup på de filer du vill behålla, såsom texter, bilder, musik, filmer, email, internetfavoriter, osv... Alla program får installeras på nytt så installationsfiler/media för dem måste också sparas eller finnas via någon hemsida.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första tips är att fundera på om du behöver (eller vill) skaffa en ny dator. Även om Windows 7 och dagens program går att köra på en så gammal dator så kan det kännas lite segt. Men det beror förstås mycket på vad du använder din dator till.

Frågan är också varför du vill ha Ultimate versionen? Många av fördelarna med Ultimate som t.ex stöd för mer minne och virtualiseringsfunktioner kan du knappt utnyttja på en så gammal dator.

Köper du en ny dator får du ofta Windows 7 Home Premium som duger till de allra flesta med på köpet till ett rabatterat pris.

Ska du trots allt ha in Windows 7 på din nuvarande dator så är det en fullständig nyinstallation som gäller. Att köra uppgradering är att be om potentiella problem i onödan. Bättre att passa på att få ett helt tomt nytt fräscht system. Det betyder att om du inte har mer än en hårddisk/partition så måste du på något sätt göra backup på de filer du vill behålla, såsom texter, bilder, musik, filmer, email, internetfavoriter, osv... Alla program får installeras på nytt så installationsfiler/media för dem måste också sparas eller finnas via någon hemsida.

Lycka till.

Ok. Tack Men jag tänkte köpa en ny hårddisk och en Windows 7 Home premium. Plocka ut min XP hårddisk. Ska det funka??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kör Windows XP. Tänkte köpa och uppgradera till Windows 7 Ultimate. Vill inte ha XP kvar i data. Vill ha tipps och råd av borttagning på XP och Installationen på Windows7. Tack

Undrar om min data klarar av 64 Bit Windows7?

Intel ®

Pentium ® D CPU 3.00GHz

2.99GHz 2.00GB RAM

Redigerad av grab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall du använda 64 bitars bör du nog uppgradera ram till 4 GB

mvh

t

Processor x86 Family 15 Model 4 genuinelntel 2992 Mhz.

Sammanlagt fysiskt minne 2048.00MB

Tillgängligt fysiskt minne 1.41GB

Sammanlagt virtuellt minne 2.00GB

Växlingsfilsutrymme 3.48GB.

Undrar vad ska bytas för att installera eller uppgradera från windows XP till Windows7, 64 Bits, tänkte plocka ut min XP hårddisk mot en sprytt ny och installera på den. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag förstår inte.

Okey,nu plockar jag ut gammla hårddisk och stoppar in Windovs7 skivan 64bits, verkar att filer laddas och det står Windows startas men händer ingeting? Det verkar att man måste ändra på något i Bios eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade Advisor talar ju om, precis vilka förändringar du behöver göra med datorn och om de program du har på den nu, kan användas framgent i windows 7, både i 32 bitar eller 64 bitar. Men det hade du ju redan kollat, att datorn klarade av, som du skrev, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade Advisor talar ju om, precis vilka förändringar du behöver göra med datorn och om de program du har på den nu, kan användas framgent i windows 7, både i 32 bitar eller 64 bitar. Men det hade du ju redan kollat, att datorn klarade av, som du skrev, eller?

Jo, det stämmer men jag ska inte uppgradera Windows XP. Tänker installera på en ny hårddisk med ny skiva. Ner jag startar om data med Windows7 skiva då laddas filer: Windows is loading files . Starting Windows , och där blir tvärstop det händer inget mer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Upgrade Advisor anger om det finns kända problem, t ex inkompatibel hårdvara, med att använda Windows 7 i datorn, dvs uppgradera datorn till Windows 7. Det har inget att göra med hur man tänker installera Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Upgrade Advisor anger om det finns kända problem, t ex inkompatibel hårdvara, med att använda Windows 7 i datorn, dvs uppgradera datorn till Windows 7. Det har inget att göra med hur man tänker installera Windows 7.

Jag har köpt en OEM skiva. Den är inte uppgraderings skiva. Måste jag ha uppgraderings skiva om jag plockat ut min XP gamla hårddisk helt från burken och ska göra en ren installation? Windows 7 Upgrade Advisor gäller om man ska uppgradera från en annan Windows till 7-an. Jag gör ren installation. Men jag kollade innan jag plockar ut Windows XP hårddisk och allt är grönt utom Microsoft Net Framework1.1. Om man skulle göra ren installation på en ny hårddisk ?

Redigerad av grab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag allt på plats. Windows7 installerad och klart utan minsta problem. Ända som jag gjorde fel att köpte 2gb+2gb+2gb+2gb RAM minne och satte i data innan jag började installera och det blev fel, man skulle ha 4st. på 1GB DDR2 SDRAM minne då fick jag igång allt utan problem. Tack till alla som hjälpte mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade Advisor talar ju om, precis vilka förändringar du behöver göra med datorn och om de program du har på den nu, kan användas framgent i windows 7, både i 32 bitar eller 64 bitar. Men det hade du ju redan kollat, att datorn klarade av, som du skrev, eller?

Köpt ny hårddisk köpt Windows7 skiva bytte 1GB RAM minne mot 2GB och därför blev det fel, bytte igen till 4 st. 1GB, nu är det åtgärdat och Windows 7 installerad. Tack till alla för hjälp. Nu kan ni låsa tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...