Gå till innehåll

Den mystiska mappen Nätverksanslutningar


BertL

Recommended Posts

I kontrollpanelen på min dator med Windows 7 finns inte någon mapp som heter Nätverksanslutningar. Ändå finns mappen i dator. Och den är ganska användbar. När jag söker på "Nätverksanslutningar" i hjälpen får jag nämligen upp hjälpsidor med länkar som öppnar mappen som inte finns. Den kommer då upp under adressen "Alla objekt på Kontrollpanelen\Nätverksanslutningar". Men dessa länkar verkar vara det enda sättet att öppna mappen i fråga. Inte ens om jag kopierar och klistrar in adressen "Alla objekt på Kontrollpanelen\Nätverksanslutningar" i kontrollpanelens adressfält öppnar sig mappen. Nej, datorn känner inte till någon sådan mapp, utan öppnar i stället ett Explorerfönster och gör en Internetsökning på denna harang! Klart lustigt! Någon som vet 1. hur detta hänger ihop eller än hellre 2. något enklare sätt att öppna mappen i fråga.

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ser är Nätverk och Delningscenter fast utan det "nya" gränssnittet.

Öppnas med ett musklick länst nere vid klockan.

Eller om du vill öppna "Nätverksanslutningar", skriv i sök; ncpa.cpl

Eller gör en genväg på lämplig plats och länka till: C:\windows\system32\ncpa.cpl

Som du senare kan "pinna"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ? Hittar ingen TV med gaffel heller. (Intel ® HD Grafics liknar en TV, men utan gaffel. Dell TochPad har väl någon likhet med en TV. Detsamma gäller Dell Backup and Recovery Manager. Ingen av dessa har väl dock med detta att göra; de är väl för övrigt inte ens komponenter i Windows 7.) Däremot finns en funktion Nätverk, som ser ut som ett antal staplar av ökande längd som visar styrkan i den trådlösa nätverksanslutningen. Den ser ut som du beskriver när man går till Aktivera/Inaktivera systemikoner. Om man höger klickar på den kommer det fram en meny där Närverks- och delningscenter är ett alternativ. Men det är är ju den moderna versionen som inte lika enkelt tillåter de saker som jag kan göra i Windows XP på min gamla dator.

Lite lustigt är det ju att den äldre versionen kommer upp på en viss adress via länkar i hjälpen, men däremot inte existerar om man kopierar denna adress och klistrar in den i adressfältet. Man undrar vad mer från Windows XP som finns gömt och mer eller mindre åtkomligt eller oåtkomligt i Windows 7!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt fattat vad det ska föreställa men jag tror Venoms menar att man ska klicka på ikonen som skulle kunna vara en TV med en gaffel fastklistrad på vänstra sidan.

:D Precis den menade jag... även om det är en display med en nätverkskontakt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan gjort (testat de andra förslagen alltså). Gjorde en genväg på skrivbordet, men av någol skäl vil just denna genväg inte fästa på aktivitetslisten. Det fungerar dock att ha den på skrivbodet, så jag är nöjd och tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..

För att kunna lägga till den som genväg i aktivitetsfältet utan kontrollpanelen...

Gör såhär:

Skapa en genväg på skrivbordet.

Ge adressen %SystemRoot%\explorer.exe shell:::{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270E}

Spara

Byt ikon till den du vill ha i %SystemRoot%\System32\shell32.dll

verkställ

Fäst i Aktivitetsfältet.

Klart :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...