Gå till innehåll

Det går inte att hitta programmet


scanner

Recommended Posts

Så fort jag sätter i något i datorn. Kamera, Mobil extern hdd kommer samma felmeddelande upp. Det går inte att hitta programmet.

Trycker bort detta och går in i den här datorn och kan öppna maskinvaran utan problem. Varför gör den såhär?

Irriterande då jag vill ha upp dom alternativen såsom att öppna bilderna, öppna mappen eller göra nada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort jag sätter i något i datorn. Kamera, Mobil extern hdd kommer samma felmeddelande upp. Det går inte att hitta programmet.

Trycker bort detta och går in i den här datorn och kan öppna maskinvaran utan problem. Varför gör den såhär?

Irriterande då jag vill ha upp dom alternativen såsom att öppna bilderna, öppna mappen eller göra nada.

Har datorn, eller någon annan dator som de olika enheterna varit ansluten till, varit infekterad med skadliga filer? För det du beskriver kan uppstå om de olika enheterna först blir infekterade med ett skadligt program som ändrar om den automatiska uppstarten så att det skadliga programmet ska startas när man ansluter enheten till en dator, följt av att ett antivirusprogram tar bort det skadliga programmet på enheten men inte tar bort inställningen för att det ska startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att det verkar som att F-secure har lämnat kvar en del på de externa enheterna. Kolla om du kan hitta en fil som heter autorun.inf på t ex den externa hårddisken. Den ska ligga i roten, dvs F:\, G:\ eller vad den externa hårddisken nu har för enhetsbokstav. Du kan behöva ändra så att du ser både operativsystemfiler och dolda filer.

Om du hittar filen byt namn på den, t ex autorun.inf.bad. Ta sedan bort hårddisken med säker borttagning och anslut den igen för att kolla om felmeddelandet har upphört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Du fick just min HDD att krasha och nu har jag INGET kvar på den!

Detta hände. Jag tog bort den och sen vägrade den starta. Efter många om och men så kom den upp men då ville den omformatera.

Försökte igen samma resultat. Den fick stå ikopplad och nu kom den tillbaka med nya Autorun filer. Så förmodligen behövde den bara reparera skadan jag (du) åverkat

Redigerad av scanner
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att det finns en autorun.inf file på externa hårddiskar och om den kommer tillbaka låter det som att datorn fortfarande är infekterad. Det lär i och för sig finnas några antivirusprogram som skapar en mapp med namnet autorun.inf för att förhindra att skadliga program skapar en sådan fil, men då är det en mapp och inte en fil. Om du öppnar först Anteckningar och sedan inifrån Anteckningar öppnar autorun.inf, följt av att du kopierar innehållet och klistrar in i ditt svar här så får vi se vad filen gör för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från alla Autorun jag fick när jag sökte på .inf

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=YouCam.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=YouCam.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=CyberLink.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=CyberLink.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=CyberLink.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=CyberLink.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=LabelPrint.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=LabelPrint.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=LabelPrint.ico,0

[autorun]

OPEN=Setup.exe

Icon=LabelPrint.ico,0

[autorun]

open = setup.exe

[autorun]

open = setup.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...