Gå till innehåll

Är dessa två kompatibla? [Löst]


Recommended Posts

Min interna dvdrw har pajat tror jag eftersom den inte längre syns i bios en gång. Det jag undrar över är ifall den som jag nu är originalet, en "NEC / Optiarc AD-5540A http://en.kioskea.ne...dvd-rw-r-dl-ide (Packard Bell Easynote SJ51), kan ersättas av denna http://www.komplett....aspx?sku=628839 eftersom de till synes verkar ha samma anslutning i baken. Jag är lite smått desperat efter hjälp så om någon kunnig kunde ge en fingervisning om jag har rätt eller inte så vore det bra.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej (är nog första reaktionen)

Sony NEC Optiarc AD-5540 A-0 B / CD-RW/DVD+/-RW (+/-R DL) / IDE är en IDE

och

Sony Optiarc DVD±RW, AD-7713H Slim Line är SATA

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så avviker de båda brännarna på en väsentlig punkt. Din gamla brännare har det äldre IDE-gränssnittet, medan den föreslagna ersättaren har SATA-gränssnittet. Jag sökte litet efter brännare men jag hittade ingen som hade både IDE-gränssnitt och den tunna formfaktorn för laptop. Mitt förslag är att höra med leverantören av datorn eller att skaffa en extern brännare. Jag förutsätter att datorn har några USB-portar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att den bara inte har åkt ut lite eller att det har blivit oxid på kontakterna?

Tyvärr inte tror jag eftersom jag tagit lös den i morse och rengjort anslutningen baktill. Märkligt är att den släpper ut släden och läser in skivan (spinner upp) men tyvärr syns den inte i enhetshanteraren eller bios. (ungefär som en gammal IDE-ansluten som bara har strömkabeln ansluten).

Anslutningen baktill ser ut enligt följande: (förvillande lik SATA-ansl.) Fler bilder finns om någon vill se.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...