Jump to content

Är dessa två kompatibla? [Löst]

Recommended Posts

Min interna dvdrw har pajat tror jag eftersom den inte längre syns i bios en gång. Det jag undrar över är ifall den som jag nu är originalet, en "NEC / Optiarc AD-5540A http://en.kioskea.ne...dvd-rw-r-dl-ide (Packard Bell Easynote SJ51), kan ersättas av denna http://www.komplett....aspx?sku=628839 eftersom de till synes verkar ha samma anslutning i baken. Jag är lite smått desperat efter hjälp så om någon kunnig kunde ge en fingervisning om jag har rätt eller inte så vore det bra.

Edited by Wheninrome

nej (är nog första reaktionen)

Sony NEC Optiarc AD-5540 A-0 B / CD-RW/DVD+/-RW (+/-R DL) / IDE är en IDE

och

Sony Optiarc DVD±RW, AD-7713H Slim Line är SATA

Edited by si3rra

Tyvärr så avviker de båda brännarna på en väsentlig punkt. Din gamla brännare har det äldre IDE-gränssnittet, medan den föreslagna ersättaren har SATA-gränssnittet. Jag sökte litet efter brännare men jag hittade ingen som hade både IDE-gränssnitt och den tunna formfaktorn för laptop. Mitt förslag är att höra med leverantören av datorn eller att skaffa en extern brännare. Jag förutsätter att datorn har några USB-portar

Har du kollat att den bara inte har åkt ut lite eller att det har blivit oxid på kontakterna?

Tyvärr inte tror jag eftersom jag tagit lös den i morse och rengjort anslutningen baktill. Märkligt är att den släpper ut släden och läser in skivan (spinner upp) men tyvärr syns den inte i enhetshanteraren eller bios. (ungefär som en gammal IDE-ansluten som bara har strömkabeln ansluten).

Anslutningen baktill ser ut enligt följande: (förvillande lik SATA-ansl.) Fler bilder finns om någon vill se.

Edited by Wheninrome