Gå till innehåll

Hur vanligt är det med bootsektorvirus?


Recommended Posts

Med anledning av tråden > http://www.alltomwin...__fromsearch__1 började jag fundera på hur vanligt det är med bootsektorvirus nuförtiden.

Att flyttbara enheter kan bära virus och smitta genom att autorun.inf startar ett virus det är ju vanligt. I regel hjälper det att hålla nere Shift-tangenten för att autorun.inf ska ignoreras. Men med bootsektorvirus lär det räcka att t.ex USBstickan monteras, dvs syns i filhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite på Securelist, fd Viruslist, det verkar inte vara så vanligt med just bootsektorvirus.

Det räcker tydligen för virusmakarna att köra med den enkla metoden att i autorun.inf peka på själva viruset.

I WinXP räcker det med att hålla nere Shift-tangenten för att slippa autostarten och därmed eventuellt virus.

Eftersom jag är nybörjare (2-3veckor) på Win7 har jag inte haft tillfälle att kontrollera om det fungerar likadant i Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infekterade MBR är rätt vanligt. Men för att MBR ska användas och kunna göra något, måste man väl starta datorn från den enheten som innehåller den infekterade MBR, dvs det sprids inte genom att man bara stoppar i ett USB-minne. Däremot kan ju USB-minnet då innehålla andra skadliga filer så försiktighet ska ju iakttas om antivirusprogrammet larmar om skadlig MBR.

Så vitt jag minns ska Windows 7 inte automatiskt köra autorun-filer på USB-minnen utan det ska komma upp en fråga vad man vill göra först (autoplay), dock är jag tveksam till om det gäller Windows 7 utan alla uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du har förstås rätt om virus i MBR på USB-minnen!

De instruktionerna som finns där, körs ju bara när datorn startas från USB-minnet.

Win7 verkar vara klart bättre på autoplay än WinXP, sett ur säkerhetssynpunkt förstås.

Jag använder alltid ett uppdaterat Windows, bara så du vet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...