Gå till innehåll

rensa bort onödiga filer efter installation av sp1


Ellech

Recommended Posts

Tror att jag läste i PC för alla att man kunde rensa bort onödiga filer som används bland annat till back upp under installationen. Nu har jag naturligtvis slängt den mailen, men jag skrev upp hur man skulle gå till väga

" rensa borde dessa numera onödiga filer kan du köra följande kommando från en cmd.exe med adminrättigheter:

%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded"

Jag fick inte detta att fungera är det någon där ute som kan hjäpa mig?

Tacksam på förhand

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar inte detta?

Får du något felmeddelande eller meddelande alls?

Så här ska det "normalt" sett se ut när du kör kommandot:

SNAGHTML2b2f8a57.png

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte upp något svar alls från datorn.

Ska försöka att skriva som du gjort istället och se om det fungerar.

Fick följande svar när jag skrev som du gjorde

post-11092-0-42821800-1320742908.png

har du några förslag på vad jag gör för fel?

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde det grafiska programmet "Disk Cleanup" (Diskrensning) för att ta bort backupfiler som skapas efter uppdateringen med sp1.

Är den metoden sämre än "%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded" i kommandotolken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Cecilia.

Gjorde som du skrev och då fick jag ytterligare ett fel, att datorn inte kunde utföra rensningen. Föreslog att jag skulle testa med att köra enbart dism.exe. Fick då upp följande ruta

post-11092-0-59516400-1320755563_thumb.ppost-11092-0-13186300-1320755595.png

Har du några synpunkter på detta som verkade så enkelt i nyhetsbrevet?

Detta är rena gregiskan för mig.

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Windows\system32>%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded

Deployment Image Servicing and Management tool

Version: 6.1.7600.16385

Image Version: 6.1.7600.16385

Service Pack Cleanup can't proceed: No service pack backup files were found.

The operation completed successfully.

Klistra in

%windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded

i kommandotolken med ett högerklick och välj "paste".

Så ska du se att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Rune K. skriver så får man precis samma resultat ifall man går till

Diskrensning och tar bort - Säkerhetskopior för servicepack

Jag tittade om jag hade något som hette diskrensning. Det fanns en fil som hette så och programmet frågade om jag ville starta med c:. Gjorde det men datorn har samma minneskapacitet kvar efter rensningen.

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag testade %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded men fick svaret att det krävdes förhöjd administrationsrättigheter för att köra DISM

Fel 740 Använd en upphöjd kommandotolk för att utföra detta.

Hur får man tag i en "Upphöjd kommandotolk"?

Help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man tag i en "Upphöjd kommandotolk"?

Man kan öppna kommandotolken på lite olika sätt beroende på vad man känner för och vad för sorts uppgift som ska göras.

Till viss del hänger frågan ihop med om UAC (user account control) finns aktiverat på datorn.

Öppna kommandotolken utan administratörs behörighet

Dels kan man klicka sig fram på Startmenyn för leta fram cmd.exe.

Har man tillgång till Programfoldern på Startmenyn så kan tolken hittas i mappen Tillbehör.

Om man då startar den där ifrån så öppnas den ifrån aktuellt användarkonto vanligtvis C:\users\"ditt konto">

Man kan också göra på ett annat vis genom utnyttja Startmenyn och dess sökfält.

Dels kan man skriva cmd och kort därpå kommer ett sökförslag upp i listan, om allt stämmer skall en mörk liten ikon med namnet cmd.exe dyka upp. Klickas ikonen så kommer användaren också till C:\users\"ditt konto">

Inget av ovanstående exempel öppnar prompten med förhöjd behörighet eller Administratörs behörighet.

Det gör däremot detta...

Öppna Kommandotolken som administratör

Följande öppnar kommandofönstret som Admin men utan att UAC frågar om körning.

För göra momentet snabbt: Windows tangenten (Startmenyn Öppnas) -> Skriv cmd (behöver inte skriva .exe om du inte vill) -> Håll ner Shift tangenten samtidigt som Enter trycks ner. An elevated command prompt på skärmen.

Andra sätt...men följande triggar igång UAC.

Man kan även leta eller söka fram kommandotolken på Startmenyn och därefter Höger-klicka på cmd ikonen.

Välj raden Öppna som Administratör vilket också kommer starta tolken med den högre behörigheten efter först gett UAC frågan godkännande om köra programmet. Vad som blir lite annorlunda är att tolken öppnas i C:\Windows\System32>

Detta om det handlar om en 32bitars Windows, kan inte riktigt svara på hur de förhåller sig i 64bitar för tillfället :)

Liknande ovan så kan man också använda samma knep & gå tillväga på samma sätt (ungefär) när andra program ska startas med en högre behörighet. Höger-klicka ikonen och välj - Kör som Administratör.

Ett annat bra trick kan ni få på köpet om någon ser tipset intressant :P

Öppna kommandotolken från valfri mapp:

Öppna Utforskaren, leta fram mappen i mappträdet till vänster.

Höger-klicka + håll ner Shift tangenten samtidigt på mappen du vill ha som sökväg, t.ex C:\users\"användare"\Mina dokument>

I höger-klicks menyn som visas, klicka raden "Öppna Kommandoprompt härifrån" (Kör själv Eng. version just nu).

Så startas prompten ifrån mappen istället för grundinställningen vilket annars oftast är C:\Windows\System32> eller C:\users\"användare">

Kan va nyttigt & känna till vid tillfällen då program måste köras i DOS läge från samma mapp som dom ligger sparade i.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Opptokoppter för tipset, det fungerade även för 64 bitars Win 7.

("Man kan även leta eller söka fram kommandotolken på Startmenyn och därefter Höger-klicka på cmd ikonen.

Välj raden Öppna som Administratör vilket också kommer starta tolken med den högre behörigheten efter först gett UAC frågan godkännande om köra programmet. Vad som blir lite annorlunda är att tolken öppnas i C:\Windows\System32> Detta om det handlar om en 32bitars Windows, kan inte riktigt svara på hur de förhåller sig i 64bitar för tillfället :)")

Övriga tips fungerade inte eller kunde jag inte få att fungera!

ProfHiggins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå osis, kan ju vara så att vissa datorer även kräver Ctrl (control) + Shift tangenten.

Skift är densamma som används till ange Stora bokstäver, kan stå Shft eller en uppåt pil också.

Startmenyn med cmd.exe i sökfältet:

Win + skriv cmd.exe -> Ctrl + Shift + Enter

(Har inte testat själv men möjligt andra program kan startas likadant)

Öppna kommandofönster på/från valfri mapp:

Mappträdet i Utforskaren -> Tryck ner Ctrl + Shift samtidigt vid Höger-klick.

Välj i höger-klicksmenyn som därefter öppnas "Öppna Kommando fönster här" eller liknande.

Händer ju att det emellanåt kan skilja lite mellan olika uppsättningar på datorer i register & annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...