Gå till innehåll

ID Tagging av MP3


Recommended Posts

Sitter åter igen med kollegor och dricker gott... tjänsteutövande? I think not :P

Nu sitter vi och försöker redan ut en sak. En kollega har 10 album i sin Tablet (bra musik för övrigt). Han tycker det är lite oordning när låtarna visas... det är hela album men taggarna visar att låtarna är plockade från olika ställen. Vissa av taggarna visar t ex artisten ofullständigt och ibland felstavat eller med bara stora bokstäver.

Jag gjorde så här: I Windows 7 plockade jag bort all information på mp3 filerna genom att högerklicka/egenskaper fliken Information och sen "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter" på 10 låtar i en mapp (till en början).

Därefter så använder jag ett program som heter Tag&Rename för att snygga till alla taggar osv. Inga konstigheter. Genom det programmet kan man ändra ALL data och även lägga till albumomslag för varje enskild låt. 30 minuters arbete för 10 album... och några goda Single Malt.

Nu till problemet: ALL synlig information är helt rätt... filnamn, artist-taggar, album-taggar osv osv. Allt blev jättebra... utom EN artist som där finns 4 album av. Likaså där stämmer ALL information utom... jag får inte artistnamnet med stor bokstav? Den aktuella artisten är Paul Carrack. I mediaspelaren, i Androidtableten (två olika) så envisas det med att så paul carrack med små bokstäver istället. Inne i Tag&Rename visas allt rätt

Vad är det jag missar? Filerna är inte skrivskyddade, alla gamla taggar rensades i utforskaren och sedan i Tag&Rename och allt ser ok ut... men i alla mediaspelare vi provar så envisas just denna artist att visas med små bokstäver. Varför? Vad är det vi missar?

Ja, goda vänner... detta klassas väl ändå som årets i-landsproblem? Men man måste ha något att pyssla med när man är hemifrån... :P

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med Mp3 Tag och där står all info helt rätt precis som i Tag & Rename... men i spelaren så blir det samma.

Provade även att ändra till stora bokstäver och tillbaka till små... men det ändras inte. Min misstanke är att det är taggat på något dolt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...