Gå till innehåll

Problem: "Avinstallation: Borttagning av språkpaket"


thepirate

Recommended Posts

Som man kan se på bilden så finns där ett antal "Avinstallation: Borttagning av språkpaket" punkter som skapas varje gång datorn start.

Och det är där problemet ligger, att datorn skapar nya punkter vid varje uppstart.(och antagligen avinstallerar något språkpaket)

Jag misstänker att där har blivit något fel när jag för en bra tid sedan drog ner ett antal språkpaket ifrån windows update där dem låg som "viktiga uppdateringar". Men enligt windows update är där inget problem/något som fattas

Finns här någon som möjligtvis vet vad problemet är och hur man fixar det?. Jag kör en svensk version av Vista Home Premium 32-bit.

KzMU6.jpg

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vilka språkpaket du har stöd för och avinstallera de du inte ska ha kvar, om de nu är så att du har laddat hem och installerat alla språkpaketen från WUP.

Jag tror att problemet beror på okompatibla språkpaket (av alla nerladdningar) som inte "får" vara kvar av systemet och därför plockas bort för att datorn ska fungera.

Det kan vara något program eller app som du installerat som har fel språkstöd som vid installationen installerat språkstöd i registret... fast det är otroligt långsökt, men man vet aldrig.

Som första kontroll skulle jag i alla fall avinstallera alla språkstöd utom svenskt och eng om du har en engelsk grundversion av vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

Var exakt kollar jag vilka språkpaket jag har support för?

Om jag minns rätt så var det alla nordiska språk jag fick under viktiga uppdateringar.

Under "Installera eller avinstallera språkpaket" så finns bara Svenska(har aldrig varit och kollat här inne så vet inte om engelska bör finnas där)

CDrtL.jpg

Däremot finns både Svenska och Engelska under "Texttjänster och inmatningsspråk"

UzrPF.jpg

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den bilden du visar har du fel på installationen eftersom du har gul triangel. Prova att göra en ny nerladdning av svenskt språkpaket från WUP och installera igen.

Du behöver inte engelska om du har en svensk version av Vista.

Nu har du ett problem till... eftersom vista home premium bara tillåter ett språk, och försöker du installera något annat får du felmeddelande.

Två alternativ här.. ominstallera hela datorn med en ny installation av vista.. eller

Gå hit.. och ladda hem ett språkpaket samt följ informationen i texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra att jag dubbelkollar med en ny bild så jag inte gör något förhastat.

Är du säker på att den menar att det är fel på den svenska? Så det inte är för anledningen "Det går inte att välja språket eftersom det är systemspråk".

Angående mitt "andra problem", Såvitt jag kommer ihåg så installeras både svenska och engelska(för Texttjänster och inmatningsspråk". men det var kanske inte det du syftade på med bara tillåta 1 språk) när jag gör en "ominstallation" aka. System restore till hur HP vill ha det. Jag borde väl inte få uppdateringar i windows update om det inte passa min version?

Btzrq.jpg

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texttjänster och inmatningsspråk (bilden ovan) hör samman med vilken typ av tangentbord som används.

Man brukar kunna skifta mellan Eng. & Svensk och tippar på du har ett Svenskt utförande på tangentbordet.

Ändrar man då till de motsatta så kan det hända att man kan få problem med förväxling av tecken som genereras från knapparna.

Kanske de funkar & prova med Vistalizator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måtte jag ha varit snurrig... klart att du har rätt och jag fel..

Men å andra sidan måste det finnas ett fel någonstans eftersom den tar bort språkpaket.. Har det blivit installerat språkpaket från wup utan att du tänkt på det, typ markera alla etc och sedan bara installerat?

Om så, borde du ha sett något av dem..

Om du går in på WUP och kollar hisoriken för uppdateringarna, kan du se något underligt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...