Gå till innehåll

Datorn "låser sig" efter en kort stund


Guldstrand

Recommended Posts

Jag försöker att "fixa" en äldre compaq-dator (Compaq Evo) åt en familj (med dålig ekonomi), men det går inte så bra.

Efter att jag har loggat in till/i windows, då låser sig hela datorn efter en kort stund.

Har testat att byta ut minnena, men det hjälpte inte.

Kan det vara nätaggregatet som är kört?

Redigerad av Guldstrand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte så mycket tips & dela med mig utav mer än vikten av försiktigt rengöra den ordentligt innuti från damm.

Svårt & gissa men låter ju som kraften inte orkar med och tar vägen någon annanstans, antingen för många resurser som används i mjukvaran eller svaj någonstans i maskinvaran. Lite som med allt annat tekniskt, ibland kan de bero på kombinationer av flera tillfälligheter som gör att felet uppkommer.

Om det nu rör sig om hårdvaran och det är en sån där äldre med liggande låda så kanske bättre försöka byta mot en annan beg. t.ex blocket eller snacka med en TV reparatör om det finns någon privat i krokarna som kan hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att den läser in drivrutiner/program som inte är helt kompatibla med datorn eller så kan det vara som skribenten ovan skriver, att den helt enkelt inte orkar med. Vilket OS har du installerat och vad är det för maskinvara i datorn? (minne disk cpu grafik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att den läser in drivrutiner/program som inte är helt kompatibla med datorn eller så kan det vara som skribenten ovan skriver, att den helt enkelt inte orkar med. Vilket OS har du installerat och vad är det för maskinvara i datorn? (minne disk cpu grafik)

OS: Windows XP Pro

RAM: 512

CPU: 1.4

HDD: 40GB Seagate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Compaq evo serie är det?

Compaq Evo D510

Har du provat felsäkert läge?

Skapa en helt ny användare, för att se om den fungerar bättre.

Virus kanske?

Händer samma i felsäkert läge. (Att datorn låser sig.)

Redigerad av Guldstrand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att låsningen släpper om du låter den stå tillräckligt länge, men 512 MB RAM är åt helsike för lite för XP med servicepackar. Minst 1024 om du vill att den skall arbeta hjälpligt. 2048 om den skall jobba hyffsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att låsningen släpper om du låter den stå tillräckligt länge, men 512 MB RAM är åt helsike för lite för XP med servicepackar. Minst 1024 om du vill att den skall arbeta hjälpligt. 2048 om den skall jobba hyffsat.

Ok! vad är "tillräckligt länge"?

Lät den stå ca 10 minuter, senaste gången jag testade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 Mb i RAM ska duga även om man har servicepacks installerade. Det som spontant slår mig är att det kan finnas felaktiga sektorer på disken som kan böka på och störa inläsningen av data.

  1. starta kommandohanteraren genom att klicka på startknappen och skriv "CMD"
  2. i kommandofönstret skriver du sedan chkdsk c: /f /r /x
  3. vill datorn starta om för att kunna scanna så låt den göra det. Hittar programmet felaktiga sektorer på disken så markerar programmet det om de inte går att reparera.

Ett annat alternativ är att lösgöra allt annat som är inkopplat förutom det som behövs. Peta lös CDRW/DVDRW och andra hårddiskar och USB-anslutna attiraljer för att se om den spinner på bättre. Har du senaste drivrutinerna till grafikkortet? Gamla drv kan förstöra en hel del på en äldre dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på om jag "hinner" att starta kommando-hanteraren och köra kommandot, innan datorn låser sig. :unsure:

Sedan är hårddisken är relativt ny, så jag har svårt att tro att någon sektor kan vara skadad.

Det kan inte vara nätaggregatet som strular då? Om så är fallet, vet jag inte ens om det går att få tag på ett nytt sådant.

Redigerad av Guldstrand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är de ju inte möjligt att installera-om ett OS på datorer som krånglar men...

Har detta provats eller var det länge sedan en installation gjordes?

Jag formaterade -och installerade om Win XP Pro igår kväll.

(Installationen gick bra.)

Redigerad av Guldstrand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara nätaggregatet som strular då? Om så är fallet, vet jag inte ens om det går att få tag på ett nytt sådant.

Sökte lite här på nätet på din modell förut och de verkar finnas en del på lager hos olika handlare.

Så tror inte loppet behöver va kört för den skull, återstår bara & hitta rätt grejer som stämmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterade -och installerade om Win XP Pro igår kväll.

(Installationen gick bra.)

Låter ju konstigt att den klarade göra en hel installation om det nu skulle vara nätdelen.

Tycker den borde hängt upp sig efter en stund om han liksom inte orkar ge tillräckligt.

Märkligt....En fråga:

När locket var borttaget och minnen byttes ut...Hann du titta på hur kondensatorerna såg ut?

Om man tänker sig så fungerar ju dessa kondensatorer som kraftsamlare som tillfälligt sparar energi för senare släppa den vidare. Finns i dem flesta elektronik apparater.

Är dem på väg & gå sönder så kan man dels mäta eller se om dom börjat läcka eller börjat deformeras. Ska va platta runda raka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När locket var borttaget och minnen byttes ut...Hann du titta på hur kondensatorerna såg ut?

Om man tänker sig så fungerar ju dessa kondensatorer som kraftsamlare som tillfälligt sparar energi för senare släppa den vidare. Finns i dem flesta elektronik apparater.

Är dem på väg & gå sönder så kan man dels mäta eller se om dom börjat läcka eller börjat deformeras. Ska va platta runda raka

Det ser ut som att kondensatorerna har börjat att "ärga". (Liknar fågelskit, överst på toppen.) :lol:

Tror dock inte heller att detta har så mycket med orsaken att göra, då installationen gick bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att kondensatorerna har börjat att "ärga". (Liknar fågelskit, överst på toppen.) :lol:

Tror dock inte heller att detta har så mycket med orsaken att göra, då installationen gick bra.

Det har definitivt med saken att göra... moderkortet är förmodligen på väg att dra sin sista boot. ;)

När kondensatorerna ger upp en efter en (vilket dom gör när dom börjar läcka), får processorn snart ingen matning. Skulle förvåna mig storligen, om det inte är den direkta orsaken till problemet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis och ju mer som läcker ut av isolationsmaterialet, desto mindre stämmer värdena för både kondensatorn som kretsens uppgift i övrigt.

Vill man så går de ju att beställa hem nya och löda dit eller be någon hjälpa till.

Borde inte vara så svårt & finna i de området av landet, Sveriges mest kända tillhåll för el-distribution, el-komponenter och närliggande el-undervisning.

Vet att många kan dem bitarna däruppe :D

Sammanfattad enklare beskrivning över 'Kondensatorn'

Farad, Induktans & Impedans och Kapacitans. Hypotenusor, Induktiv & Kapacitiv reaktans & effekt,

Aktiv & skenbar effekt. Induktiv & Kapacitiv reaktiv effekt. Trianglar & kateter och faskompensering & fasförskjutning m.m

http://sv.wikipedia....iki/Kondensator

http://sv.wikipedia....wiki/Kapacitans

http://sv.wikipedia.....C3.B6mskretsar

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men grabbar o tjejer - om Guldstrand lyckades installera XP på burken som gissningsvis tog minst 30-40 minuter så tror jag inte att kondingarna är på väg att kasta in handduken. Att installera är detsamma som att bara starta datorn - hdd läser och skriver till o från disken så jag tror det är något i installationen som stör. Jag skulle testa göra om installationen med annan skiva eller med annat OS som test bara för att se, och fungerar det så är det installationen som felat. Att kondingar kan ha oxiderat på toppen är inte ovanligt eftersom de är av aluminium, och som alla (kanske inte) vet så "ärgar" aluminium efter ett par år.

Kasta in ett annat OS och se till att alla tillhörande drivisar kommer med, hur obetydliga de än må framstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kondingar kan ha oxiderat på toppen är inte ovanligt eftersom de är av aluminium, och som alla (kanske inte) vet så "ärgar" aluminium efter ett par år.

Varför gör dom på detta viset ?

Men varför använder man isåfall alu i elektriska förbindelser som i kablar & ledningar?

Om vi tar korrosivitet och lägger till den processen i sammanhanget, vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör dom på detta viset ?

Men varför använder man isåfall alu i elektriska förbindelser som i kablar & ledningar?

Om vi tar korrosivitet och lägger till den processen i sammanhanget, vad händer då?

Aluminium avleder värme på ett bra sätt, det är lätt och billigt och dessutom är aluminium en bra strömledare, varför man använder det i högspänningsledningar, men även för att aluminium är billigare än koppar (speciellt om du ska dra en 12-15 km lång kabel). Nu ska jag inte påstå att korrosivitet INTE ligger bakom ev felfunktion hos kondingarna i det här fallet, men utifrån beskrivningen känns det osannolikt om jag ska se till den erfarenhet jag har. Jag skulle kunna tänka mig att det eventuellt kan finnas beläggning på MK som gör att det går överströmmar lite här och varstans. Det jag hakar upp mig på är att datorn fungerar under hela installationen - men - lägger av sedan under uppstart, då installationen är klar. Låter för mig mer som ett fel som inträffade under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...