Gå till innehåll

...politisk diskus...


e-son

Recommended Posts

Kanske därför man sökt mycket folk dit upp senaste tiden. Gruvindustrin har ju också satsat & jobbat för hänga med.

Har inte sett uppgifter om hur mycket bygget kommer förbruka men det blir väl som andra små industrier.

Skulle gissa på valet låg framförallt på fiberkablarnas placering plus klimatet plus Norrland ligger lite mer avskilt.

SAAB gav vi bort & Volvo innan dess men på den här punkten låter de nästan som det är häftigt att förvara andra länders radioaktiva kärnavfall <_< Rimmar på nått sätt inte rätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 100
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Va du surrar....man behöver inte "satsa" när man har tillgång till prima järnmalm....LKAB flyttar hela Kiruna

för att kunna producera vad världen behöver och det har inte befolkningen något emot !!

Sen är ju "för böfvelen" Facebooks anläggning helt enorm.... 11 fotbollsplaner stor, det blir en ENORM JÄTTEANLÄGGNING

http://www.luleenerg...ID=560&menuID=3

Exakt vad de kommer att förbruka i form av energi kan jag inte hitta men det är också enorma mängder !!

"Småindustri".... :P

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... vete tusan hur du argumenterade ? men en server behöver en massa energi för att kylas annars så stannar servern. Massvis med servrar som i det här fallet behöver enorma mängder energi för kylning och det kan man få tillgång till enkelt pga SSABs placering i Luleå (kraftledningarna finns där redan) samt massvis med kraftverk i Norra Norrland.

Vidare en kraftfullt fibernät som löper genom Sverige till kontinenten inkl en massa överskott på kapacitet.

Thats it....!!

Förutom ovanstående så är nog en bra tillgång av högutbildad arbetskraft (Luleå Tekniska Universitet, Umeå Universitet) på en dålig lokal arbetsmarknad ett argument som väger in.

Om nu Facebook, mot all förmodan, har en annan dold agenda för sin placering i norr så uppdagas detta snabbt.

Befolkningen uppe i norr är fåordig men ytterst handlingskraftig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook behöver ingen dold agenda... man har fått många många miljoner i trevliga etableringsbidrag. Officiellt från svenska staten... men var den ursprungliga kassakistan står, kan man naturligtvis bara spekulera i som vanlig medborgare.

Facebook är troligen inte inblandat i vare sig det ena eller det andra, när det gäller dolda agendor. Dom agerar nyttiga idioter i det här fallet. Andra krafter styr, medelst manipulation.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook behöver ingen dold agenda... man har fått många många miljoner i trevliga etableringsbidrag. Officiellt från svenska staten... men var den ursprungliga kassakistan står, kan man naturligtvis bara spekulera i som vanlig medborgare.

Njau nu finns det inget hemligt bidragssystem för företag som vill etablera sig i Sverige.... enkel matematik där man ser nyttan för Sverige i form av arbeten samt att företag köper tex Energi av Sverige...

Facebook är troligen inte inblandat i vare sig det ena eller det andra, när det gäller dolda agendor. Dom agerar nyttiga idioter i det här fallet. Andra krafter styr, medelst manipulation.

Jo nu är då Facebook ett privat företag där där deras tjänster blivit mycket populära.... ingen är tvingad att använda Facebook....

(själv har jag inte mycket till övers för Facebook men det är en helt annan femma)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau nu finns det inget hemligt bidragssystem för företag som vill etablera sig i Sverige.... enkel matematik där man ser nyttan för Sverige i form av arbeten samt att företag köper tex Energi av Sverige...

Du är oerhört naiv när det gäller det nationella, och internationella maktspelet.

OBS! Min högst personliga åsikt!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är oerhört naiv när det gäller det nationella, och internationella maktspelet.

OBS! Min högst personliga åsikt!

Jo nu är det nog mer det här med "halmhatten".......... (jag äger ingen)

Sen kollar man in användarnas innehåll i Facebook så har det nog inte mycket med det "internationella maktspelet" att göra..... mer att en massa användare har enormt roligt med ett kanonmedium !! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen säger det högt, så klart, men USAs många underrättelseorgan har sedan 9-11 en klar ambition att övervaka i princip varenda människa på jorden, terroristnoja och ekonomisk protektionism är ett par av orsakerna.

Sverige har sedan 2:a världskriget varit västvärldens öra emot öst, och ständigt försett usa och Nato med information om vad framför allt ryssarna har för sig. Det har gett oss ett ganska stort kompetensövertag vad gäller spaning och analys av spaningsresultaten. Det är ingen slump att det var just sverige som skötte spaningen över Libanon, och det är heller ingen slump att vi har just övervakning och spaning som vår uppgift i Afghanistan. Vi är kort sagt bäst i världen på övervakning, och då framförallt signalspaning.

I dagarna har FBI öppet erkänt att just facebook för närvarande är högintressant ur spanings- och övervakningssynpunkt. Hela världen är dock ett jäkligt stort fält att bevaka och man behöver naturligtvis hjälp, för att det inte bara skall bli en sjuhelsikes massa bulkdata som ingen har tid att analysera... om det ens finns resurser att samla in allt.

Vem kunde vara mer passande att hjälpa till med denna datainsamling, och analys därav, än den sedan närmare 70 år trogna parhästen Sverige, eller för att vara mer exakt... FRA?

Det är bara ett litet problem med det upplägget... svenskarna måste hålla sig inom landets gränser. Hur löser man då det lilla problemet?

Jo, eftersom facebook är i trängande behov av mer datorkraft och måste bygga ut rejält för att kunna hantera dataflödet, så skulle man ju kunna dra i dom rätta tåtarna och förmå facebook att bygga i Sverige. Det finns många fördelar med ett sådant scenario, det är lätt att motivera placeringen av ett center just i sverige, och inte ens facebook har så mycket stålar att dom inte kan smörjas om man skruvar på rätt rattar.

Då svenska regeringen redan har visat sig mer än villiga att vända upp häcken så fort Onkel Sam kallar, så är det heller inga problem att få "manegen krattad" innan Rodeon rider in.

Vad är det du inte förstår???

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... halmhatten blir allt större....

Facebook består ju av en massa dagligt "skvaller" mellan en massa människor.... det här "skvallret" som är precis samma surr som han hör i ett fikarum på jobbet intresserar inte makten. Man har ju enbart roligt med sin facebooksida.

Sen visst finns det mäktiga kommersiella intressen i bakgrunden men det är ju samma sak som att gå förbi en reklamskylt på stan....

Mig gör det inget utan det är enbart en bra sak att Facebook skapar jobb i Sverige...... jag kan INTE se hotet och det kan förmodligen inte 99.9% av alla som använder Facebook heller se !!

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju "för ........" Facebooks anläggning helt enorm.... 11 fotbollsplaner stor, det blir en ENORM JÄTTEANLÄGGNING

http://www.luleenerg...ID=560&menuID=3

Exakt vad de kommer att förbruka i form av energi kan jag inte hitta men det är också enorma mängder !!

Tack för länken, var intressant läsning. Du får ursäkta men som utb. anläggningsmontör på stamnät & ställverk så blir den här sorten av projekt extra spännande. Kan ana Vattenfall har ett & annat finger med i spelet liksom dem statliga verken som finns där bakom i kulisserna. Nämdes i artiklen bl.a ett par nätstationer, utgår från att de isåfall skulle kunna handla om i storleksordningen "likvärdigt" ungefär en medelstor industri i jämförbar förbrukning. Det är ju en jättestor skillnad i vad som menas med t.ex ett ställverk som ombesörjer hela stora områden, då i relation till lite mindre servicestationer till större förbrukande fabriker & liknande producerande industrimiljöer och ser man till själva huskroppen storleksmässigt på flygbilderna så finns många i ungefär samma storlek över landet och har så gjort i många herrans år så på sätt är ju bygget inte på något sätt unikt. Vad som alla talar om är ju vad som finns där inne i form av serveranläggningar och då kan jag självklart hålla med om att DET ÄR LITE STÖRRE ÄN EN KÄLLARLOKAL PÅ NORRMALM I STOCKHOLM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan INTE se hotet och det kan förmodligen inte 99.9% av alla som använder Facebook heller se !!

Nej, jag vet! Visst är det sorgligt?

Jag vet inte om sorgligt är rätta ordet. Jag tycker mer det är oroande, t.o.m skrämmande att folk fortfarande är så naiva efter allt hemligt politiskt maktspel som uppdagats inte minst de senaste åren. Vad krävs för att folk ska vakna och inse att allt inte är så enkelt och vackert som det målas upp på ytan?

Jag säger inte att allt e-son skriver i inlägg

http://www.alltomwin...post__p__191898

är hur det verkligen är men att folk inte ens förstår att det är ett fullt realistiskt scenario är verkligen naivt och farligt för hela vårt samhälles framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad krävs för att folk ska vakna och inse att allt inte är så enkelt och vackert som det målas upp på ytan?

Att det helt plötsligt står en tekniker, och skruvar upp en kamera i sovrumstaket? Först då kommer plun och den stora majoriteten av mänskligheten att vakna.

Jag säger inte att allt e-son skriver i inlägg

http://www.alltomwin...post__p__191898

är hur det verkligen är men att folk inte ens förstår att det är ett fullt realistiskt scenario är verkligen naivt och farligt för hela vårt samhälles framtid.

Det räcker för mig! Jag påstår inte heller, med någon absolut säkerhet, att det är så... att rikta uppmärksamhet emot möjligheten, var liksom syftet med mina inlägg. Jag vet ju att det finns folk som kan se vad som sker i världen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau nu vet jag inte var naiviteten består i ???

Den absoluta majoriteten använder Facebook precis som det är tänkt och är mycket nöjda med tjänsten.

Om man ser till problem så finns det förtryckar/diktaturländer i världen som blockerar Facebook för sina medborgare eftersom

det är farligt att människor utbyter åsikter, annu farligare mellan människor runt hela jordklotet.

Enkel summarisk beskrivning av Facebook

http://sv.wikipedia.org/wiki/Facebook

Fördjupad engelsk version

http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook

En säker "naivitet" är en användare som lämnar ut för mycket av sig själv i ett publikt medium men det har ju mindre med "storebror" att göra mer att det är pinsamt för den som skriver eller lägger upp foton på ett publikt medium.

Dyker det sedan upp en uppenbart komplett dåre, modell Breivik så ska "för böfvelen" "storebror" få tips om detta !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det handlar inte om Facebook som enskild tjänst utan om politiska och ekonomiska intressen som inkräktar på integritet, åsiktsfrihet och yttrandefrihet där Facebook isåfall bara är en liten plätt av spelplanen de vill ha kontroll över. Naiviteten ligger också i nästa steg i tron att all övervakning är tänkt för mänskilghetens bästa, för att hindra terrorism osv. Det har redan visats flera gånger att det sker ändamålsglidningar, att information missbrukas, att förtroendevalda bakom väljarnas ryggar gör saker de inte godkännt. Så frågan är hur mycket makt och kontroll vågar man ge någon? När har de fått så mycket att man inte kan ta den tillbaka när de beslutar sig att använda den för någon annans agenda? Jag anser riskerna större än vinsterna och förespråkar däför restriktivitet med kontrollutdelningen. Men kanske har vi redan passerat gränsen, kanske borde jag bara sluta tänka och rätta in mig i ledet, kanske har de jag kallar naiva bara fattat det före mig.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men säkert 799 000 000 struntar totalt i "övervakningsnojjan" som en liten klick högljutt försöker sprida.

De har bara kul samt trevligt på Facebook.... sen kan lite allvarligare ämnen även tas upp.

Precis som i ett "fikarum".....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den absoluta majoriteten använder Facebook precis som det är tänkt och är mycket nöjda med tjänsten.

Om man ser till problem så finns det förtryckar/diktaturländer i världen som blockerar Facebook för sina medborgare eftersom det är farligt att människor utbyter åsikter, ännu farligare mellan människor runt hela jordklotet.

En säker "naivitet" är en användare som lämnar ut för mycket av sig själv i ett publikt medium men det har ju mindre med "storebror" att göra mer att det är pinsamt för den som skriver eller lägger upp foton på ett publikt medium.

Dyker det sedan upp en uppenbart komplett dåre, modell Breivik så ska "för böfvelen" "storebror" få tips om detta !!

Helt rätt, vid kriminell brottslighet så är det ju bra att tjänster på nätet kan & får hjälpa till vid en utredning. Problemet blir ju först om detta tas som en förevändning och börjar missbrukas av andra företagsmässiga eller andra staliga idéer som hittas på för komma åt andra motiv som censur eller allmän kartläggning av användare som nyttjar tjänsterna. Har ju ingen betydelse om detta sker bakom ryggen på folk av anledningar där staten vill hålla uppsikt över användares vardagliga intressen eller om det rör sig på grundval om företagsmässiga ekonomiska förespeglingar.

Ok visst, företag har som mål att vilja tjäna pengar för driva runt sin verksamhet och ska självklart kunna få se till dem ekonomiska intressen som finns men det har ju gått för långt om man bara ser till dem värdena och struntar i att användaren också har ett värde som bör respekteras.

Samma sak vad gäller staten som allt som ofta hamnar i kläm precis som användarna bara för allting slutligen ramlar in på ekonomiska, juridiska, politiska frågeställningar.

Då det kommer till fyllebilder och annan olämplig information som läggs ut och som senare kan bli till ett i många lägen problem för den enskilde så är det ju viktigt att saker görs i att förhindra den typen av situationer, men hur skall en sån sak kunna förbättras. Min egen personliga åsikt är att bara där skvallrar hela konceptet om att nättjänster och IT i stort fortfarande är livsfarligt.

Vi är inget annat än försökskaniner i det här globala projektet trots de gått så många år av utveckling.

.

Men det handlar inte om Facebook som enskild tjänst utan om politiska och ekonomiska intressen som inkräktar på integritet, åsiktsfrihet och yttrandefrihet där Facebook isåfall bara är en liten plätt av spelplanen de vill ha kontroll över. Naiviteten ligger också i nästa steg i tron att all övervakning är tänkt för mänskilghetens bästa, för att hindra terrorism osv. Det har redan visats flera gånger att det sker ändamålsglidningar, att information missbrukas, att förtroendevalda bakom väljarnas ryggar gör saker de inte godkännt. Så frågan är hur mycket makt och kontroll vågar man ge någon? När har de fått så mycket att man inte kan ta den tillbaka när de beslutar sig att använda den för någon annans agenda? Jag anser riskerna större än vinsterna och förespråkar däför restriktivitet med kontrollutdelningen. Men kanske har vi redan passerat gränsen, kanske borde jag bara sluta tänka och rätta in mig i ledet, kanske har de jag kallar naiva bara fattat det före mig.

Intressanta synpunkter, visst är de krångliga frågor och samtidigt oerhört svårt & beskriva vad som är fel och kunna sätta fingret på orsak & verkan och vad allt beror på. Allt består av så många olika grejer och världen är något av de mest komplexa system som någonsin uppfunnits.

Finns liksom bara ett sätt, påverka saker i den riktning man tror & känner fungerar bäst för alla som även en själv.

Jo men säkert 799 000 000 struntar totalt i "övervakningsnojjan" som en liten klick högljutt försöker sprida.

De har bara kul samt trevligt på Facebook.... sen kan lite allvarligare ämnen även tas upp.

Precis som i ett "fikarum".....

:) Är verkligen allting inom Svensk IT som enda stor nöjespark där ingen behöver oroa sig de minsta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...